کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۸۴۵
تاریخ خبر:

مورد عجیب ایلان ماسک و پیامک واریز‌ میلیون دلاری

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: تیرماه ۱۳۸۹ وضع مالی‌تان چطور بود؟ یادتان هست؟ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول در پس اندازتان داشتید که بخواهید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بکنید؟ اگر داشتید و آن روزها ۱۰۰۰ سهم کمپانی تسلا را با قیمت ۳٫۸۴ دلار (هر دلار ۱۱۰۰ تومان بود) می‌خریدید؛ حالا ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پول داشتید. یعنی ۳۳۰۵ برابر پولی که سرمایه‌گذاری کرده بودید در ۱۰ سال. چطور است؟ سرمایه‌گذاری خوبی است؟

* دو: ایلان ماسک که در روزهای اخیر خبر آمد که بیل گیتس را هم پشت سر گذاشته و حالا دومین فرد ثروتمند دنیا بعد از جف بزوس، مدیرعامل آمازون است؛ ۱۸ درصد از سهام این شرکت معادل ۳۴ میلیون سهم آن را در اختیار دارد. خیلی دوست داشتید جای او باشید. نه؟

* سه: سهام تسلا دیروز ۵۵۵ دلار بود. روزی که سهام این شرکت ۵۲۱ دلار شده بود؛ خبر آمد که ایلان ماسک توانسته بیل گیتس را هم از پیش رو بردارد و ثروتش را به ۱۲۸ میلیارد دلار برساند. جالب خواهد بود اگر بدانید که او در ژانویه سال ۲۰۲۰ یعنی کمتر از یک سال پیش، فقط ۲۸ میلیارد دلار ثروت داشت و سی و پنجمین ثروتمند جهان بود.

* چهار: اما این اتفاق چگونه افتاد؟ چه شد که ماسک توانست به سرعت این همه پله ترقی را بپیماید؟ تقریبا مثل همه آدم‌های خوشبخت، ماسک زندگی خود را در یک خانواده نسبتا ضعیف آغاز کرده است. در خرداد سال ۱۳۵۰ در آفریقای جنوبی متولد شد. پدر و مادرش در ۱۰سالگی او از هم جدا شدند. همان سالی که او اولین کامپیوتر شخصی خود را خرید و عاشق برنامه‌نویسی شد. بعد از آن به تنهایی عزم مهاجرت کرد و به کانادا رفت و تبعه این کشور شد. در این کشور درس خواند و بعد از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه پنسیلوانیا شروع به تحصیل کرد. تا اینجای کار یعنی تا سال ۱۹۹۵ و ۲۴ سالگی، ما تقریبا هیچ چیزی از نابغه ثروتمندی که این روزها ۴۹ سال دارد؛ ندیده‌ایم.

* پنج: اما از سال ۱۹۹۵ مسیر موفقیت ماسک آغاز می‌شود. اول نوعی نرم‌افزار برای بهبود عملکرد سیستم بازرگانی روزنامه‌ها که ۴ سال عملکرد موفق داشت و فروش آن برای ماسک، درآمد خوبی داشت. بعد از آن ماسک شرکت پیپل را تاسیس کرد. همان شرکت خدمات مالی که این روزها، برای نقل و انتقال پول در سیستم مالی جهانی هم از آن استفاده می‌شود. سه سال هم این شرکت توسط ماسک پر و بال گرفت تا اینکه فروشش در سال ۲۰۰۲، ۱۶۵ میلیون دلار ثروت برای ماسک به همراه آورد. در این روزها، ماسک با اولین همسر خود هم ازدواج کرده و حدودا سی ساله است.

* شش: از اینجا به بعد، ماسک به سمت تاسیس دو شرکت خود می‌رود که حالا دو بال ثروت و شهرت اوست. اولین بال همان شرکت اسپیس ایکس است. شرکتی که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و به نوعی می‌توان آن را یک جور «ناسا»ی خصوصی دانست. شرکت تا سال ۲۰۰۸، موفقیت عملیاتی نداشت ولی از آن سال موفقیت‌هایش شروع شد.

حالا و در قالب فعالیت‌های فضایی این شرکت، سه پروژه بلندپروازانه هست که ماسک در پی اجرای آن است: نخست اعزام انسان به مریخ و اقامت در آن، دوم ارائه اینترنت فضایی یا ماهواره‌ای و سوم همین کاری که شرکت در ابتدا برای آن تاسیس شد یعنی ساخت فضاپیما برای سفر به فضا که ناسا هم دو بار در این یک سال از آن استفاده کرده است.

* هفت: منبع اصلی ثروت ماسک البته، شرکت خودروسازی تسلا است. شرکتی که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و ایلان ماسک از سال ۲۰۰۴ وارد آن شد ولی حالا همه آن را با نام ایلان ماسک می‌شناسند. تسلا شرکتی برای تولید وسیله نقلیه با انرژی الکتریکی است و به تازگی اعلام کرده که از فاز خودروی سواری نیز رد شده و کامیون‌های خود را می‌خواهد به بازار عرضه کند. این شرکت در طول دوره فعالیت خود با بحران‌هایی هم روبه‌رو بوده و ماسک گفته که برای عدم ورشکستگی آن حتی تا روزی ۲۲ ساعت هم کار کرده ولی حالا می‌بینید که به چه روزگاری رسیده است.

* هشت: چون از ازدواج اول ماسک گفتیم؛ احتمالا برایتان سوال شده که وضعیت زندگی شخصی او در حال حاضر چگونه است. ماسک از ازدواج اول خود ۵ فرزند دارد. دو سال بعد از طلاق اولش، در سال ۲۰۱۰، او با تلولاه ریلی، بازیگر انگلیسی ازدواج کرد و این ازدواج چهار سال دوام داشت و حالا هم با گریمز، موزیسین کانادایی ازدواج کرده و یک فرزند هم دارند.

* ۹: اما در ابتدای این متن، یادی هم کردیم از بیل گیتس که ماسک او را پشت سر گذاشته و حالا یک میلیارد دلار از او بیشتر ثروت دارد. بیل گیتس که این روزها بیشتر وقت خود را صرف خدمات انسان‌دوستانه می‌کند؛ با مایکروسافت شناخته می‌شود. شرکتی که آن را در بیست سالگی خود یعنی در سال ۱۹۷۵ (در حالی که ایلان ماسک ۴ ساله بود) تاسیس کرده است. بیل گیتس تا سال ۲۰۰۰ مدیرعامل مایکروسافت بود و تا سال ۲۰۱۴ رئیس هیات مدیره این شرکت ولی بعد از آن همانطور که گفتیم به بنیاد خود و همسرش ملیندا رفت و برای خدمات بشردوستانه فعالیت کرد.

* ۱۰: و البته یادی هم کنیم از جف بزوس. مدیرعامل آمازون با بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار ثروت. او متولد ۱۹۶۴ است یعنی کوچکتر از بیل گیتس و بزرگتر از ایلان ماسک. او آمازون را در سال ۱۹۹۴ تاسیس کرد یعنی زمانی که بیل گیتس به موفقیت رسیده بود اما ماسک تازه داشت در پنسیلوانیا، تحصیل می‌کرد.

ثروت بزوس در سال ۲۰۰۸ یعنی حدود ۱۲ سال پیش، ۸ میلیارد دلار بود اما او توانست در دهه اخیر، ثروت خود را افزون کند و حتی در دوران کرونا نیز روز به روز به ثروت او افزوده شد. شاهد این ماجرا این است که سهام این شرکت از ابتدای ماه مارس که همه گیری کرونا آغاز شد از ۱۹۵۳ دلار برای هر سهم به ۳۱۵۶ دلار برای هر سهم رسیده است.

کدخبر: ۳۶۰۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر