کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۰۰۸
تاریخ خبر:

موج ‌سنگین ‌سفرهای ‌نوروزی در راه است؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه ‌رجبی | نزدیک به دو هفته تا شروع تعطیلات نوروز باقی مانده و چند اتفاق دست به دست هم داده‌اند که مردم امسال هم برای سومین سال پی‌درپی دقیقا تا آخرین روزها ندانند که می‌توانند برای روزهای تعطیل برنامه سفر بریزند یا نه.حدود سه هفته پیش اعلام شد که دولت با توجه به فشار زیادی که طی حدود دو سال گذشته به دلیل کرونا و سیل به صنعت گردشگری وارد شده تصمیم گرفته که مشاغل مربوط به این صنعت را هم در فهرست مشاغل گروه الف قرار دهد تا آنها هم در طول دوران محدودیت‌های کرونایی، مخصوصا تعطیلات نوروزی بتوانند خدمات ارائه دهند.

به‌این‌ترتیب اعلام شد که در روزهای تعطیلات اول سال فقط کسانی که از خدمات تورها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و اقامتگاه‌های مجاز استفاده کنند می‌توانند سفر بروند و سفر با ماشین شخصی و کمپینگ و اقامتگاه‌های غیررسمی ممنوع خواهد بود. این تصمیم، هم اعتراض بی‌خیال‌ها را به دنبال داشت، هم نگران‌ها را، اما حداقل اینطور به نظر می‌رسید که تکلیف همه تا اندازه‌ای روشن شده، اما با اتفاقاتی که طی چند روز گذشته افتاده، به نظر می‌رسد اوضاع به پیچیدگی سال گذشته است.

*** حمله کرونای انگلیسی به بساط سفر
اصلی‌ترین اتفاقی که نظر مسئولان را تغییر داده و دیگر با اطمینان سابق درباره نحوه برنامه‌ریزی برای مسافرت مردم در نوروز امسال حرف نمی‌زنند، بحرانی شدن وضعیت خوزستان و رسیدن پای کرونای انگلیسی به شهرهای مختلف ایران بوده است، البته سه‌رقمی شدن تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در یک روز و باقی ماندن تعداد مبتلاهای جدید بالای هشت هزار نفر در روز هم به این وضعیت کمک کرده است تا جایی که چند روز پیش اعلام شد که شهر مشهد در ایام نوروز مسافر نمی‌پذیرد و علیرضا رئیسی،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم به مردم گفت که فعلا برای نوروز بلیت رزرو نکنند.

او گفت: «برای سفر نوروزی بلیت رزرو نکنید. اگر دستور‌های بهداشتی در دو هفته باقی‌مانده سال به‌خوبی رعایت شود، آن‌وقت شاید بتوان اجازه داد سفر‌های نوع یک و دو انجام شود؛ اما اگر موفق به رعایت آن نشویم، دیگر سفر‌ها امکان‌پذیر نیست.» از آن‌طرف پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از بسته شدن چندین استان و شهر کشور به‌دلیل شرایط اضطراری کرونا به‌مدت نامحدود خبر داده و گفته که سفر به خوزستان، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان، شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم به‌مدت نامحدود ممنوع است.

*** ابهام برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر رزروشده
این حرف‌ها در حالی زده می‌شود که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرده که تا اینجای کار شرکت‌های خدمات مسافرتی یک‌میلیون و ۳۰۰هزار پکیج تور برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ فروخته‌اند و در صورت لغو شدن سفرها زیان هنگفت تازه‌ای را متحمل می‌شوند؛ یعنی نه‌تنها ابرویشان درست نمی‌شود، بلکه چشمشان هم کور خواهد شد. او تهدید کرده که اگر این اتفاق بیفتد، دولت باید تمامی ضرر و زیان ناشی از تورهای کنسل‌شده را که رقمی بیش از ۶۰۰میلیارد تومان است به آژانس‌های گردشگری بپردازد.

*** هزینه‌ها را پس ندهید
در همین گیرودار تصویر بخشنامه‌ای هم منتشر شده که در آن مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اعلام کرده که «با توجه به شرایط ویژه کرونا و احتمالات لغو سفر به جهت جلوگیری از شکایات مسافران مقتضی است تا در قرارداد گشترها متنی مبتنی‌بر اینکه در صورت لغو سفر به دلایل کرونا، هزینه پرداختی مسافران عودت نخواهد گردید، اضافه گردد.»

در این بخشنامه اشاره شده که چنین تصمیمی پیرو حرف‌های معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گرفته شده است. اینطور به نظر می‌رسد که منظور از حرف‌های معاون وزیر، آن بخشی باشد که گفته شده اگر سفرها لغو شد می‌توان تدبیری در نظر گرفت که مردم تا سه ماه فرصت استفاده از خدماتی را که رزرو کرده‌اند داشته باشند. انتشار تصویر این بخشنامه یک غائله جدید در فضای مجازی و رسانه‌ها راه انداخت و خیلی‌ها شروع به هشدار دادن به بقیه کردند که اگر سفرها لغو شود، پول آنها برگردانده نخواهد شد. جالب اینکه اولین واکنش رسمی به صدور این بخشنامه را خود نهادهای صنفی مربوط به گردشگری نشان دادند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اعلام کرد که به‌هیچ‌وجه اجازه اجرای چنین بخشنامه‌ای را نخواهد داد، چون نه‌تنها باعث سوءاستفاده موسسه‌های غیرمجاز می‌شود، بلکه با ایجاد ناامنی روانی در مردم کاری می‌کند که همین سفرهایی که تا الان رزرو شده‌اند پس گرفته شوند یا دیگر کسی برای رزرو بلیت و هتل و تور اقدام نکند. او از دولت هم خواسته که به‌جای صدور دستورهای اینچنینی، زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کند.

*** شنبه تکلیف همه را روشن می‌کنیم
فشار این ماجراها باعث شد که در نهایت سخنگوی ستاد مقابله با کرونا یک‌بار دیگر درباره سفرهای نوروزی صحبت کند. او همه را به خویشتنداری و مراقبت بیشتر دعوت کرد و گفت که شنبه، ۱۶ اسفند، آخرین رنگ‌بندی شهرها را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند. البته بعد هم اضافه کرده که قطعا اجازه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی داده نمی‌شود.
از آنجایی که وضعیت شهرها پایدار نیست و از ۱۶ اسفند تا پایان سال هم دو هفته باقی می‌ماند، معلوم نیست که چطور تکلیف مردم با سفرهایشان شنبه روشن خواهد شد، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که تا الان صورت گرفته و بلیت‌هایی که فروخته شده، بعید است شنبه سفره سفرهای نوروزی کاملا برچیده شود.

کدخبر: ۳۷۷۰۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر