کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۴۳۴
تاریخ خبر:

موج جدید‌ سفرهای دیپلماتیک با محوریت ایران

روزنامه هفت صبح | امیر قطر در تهران‌،‌ ظریف در عمان‌،‌ وزیر پاکستانی در مشهد‌،‌ آبه در ریاض و … سطح تنش در منطقه، حتی بعد از یک هفته هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است اما در این شرایط، موج جدیدی از سفرهای دیپلماتیک را شاهد هستیم که به نظر می‌رسد محوریت تمام آن‌ها، مسئله ایران باشد.

* یک: از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه آغاز کنیم که دیروز به عمان رفته بود. در ظاهر شرکت در یک مراسم ترحیم ساده برای یکی از محترمین منطقه یعنی سلطان قابوس، پادشاه عمان که عمری را به میانجی‌گری گذرانده بود. با این حال در حاشیه این مراسم ترحیم آقای ظریف به دیدار سلطان جدید هم رفته است. کسی که شاید انگیزه بسیار زیادی برای نشان دادن توانایی خود در امور دیپلماتیک با نقش‌آفرینی در بحران میان ایران و آمریکا داشته باشد.

* دو: محمد جواد ظریف خیلی زود به تهران برگشت چون در تهران سه میهمان داشت. مهم‌ترین این میهمان‌ها امیر قطر بود که دیروز صبح به تهران آمد. امیر قطر در این دیدار تلاش کرده تا از ایران برای حمایت از دولت خود در زمان تحریم قدردانی کند اما هم از رهبر انقلاب و هم از رئیس جمهور، ابراز تمایل برای افزایش روابط اقتصادی با این کشور را شنیده است.

میهمان بعدی دیروز البته مستقیم به تهران نیامد. او وزیر خارجه پاکستان بود که ترجیح داد ابتدا به حرم امام رضا (ع) در مشهد برود و بعد از آن به تهران بیاید. وزیر خارجه پاکستان بعد از تهران به ریاض خواهد رفت و بعد از آن هم راهی آمریکا خواهد شد و خبرگزاری فارس به نقل از دفتر منطقه‌ای خود در پاکستان صراحتا گفته که هدف از این سفر، کاهش تنش در منطقه بعد از تحولات اخیر است. دیروز همچنین نخست وزیر سوریه هم به تهران آمده بود تا به گفته خود برای شرایط بعد از شهادت سردار سلیمانی با تهران گفت‌وگو کند.

* سه: در این شرایط، آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن نیز از دیروز سفر منطقه‌ای خود به غرب آسیا یعنی به طور مشخص به سه کشور عربستان، امارات و عمان را آغاز کرده است. این سفر در حالی آغاز شده که اعزام برخی از واحدهای نظامی هوایی ژاپن به منطقه نیز آغاز شده است.

* چهار: در چنین شرایطی، روزنامه‌های آمریکایی و به طور مشخص دو روزنامه وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز دیروز در مطالبی نشان دادند که چطور ایران و آمریکا پس از حمله آمریکا به کاروان حامل شهید سلیمانی و نیز پس از حمله ایران به پایگاه عین الاسد در عراق با یکدیگر مبادله پیام کردند.

* پنج: حالا به نظر می‌رسد که از کانال‌های پنج‌گانه مبادله پیام میان ایران و آمریکا یعنی قطر، پاکستان، عمان، سوئیس و ژاپن، دست کم سه کانال شیخ تمیم در قطر، عمران خان در پاکستان و آبه شینزو در ژاپن فعال شده است و کانال سوئیس هم همچنان به عنوان یک کانال اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آینده و با اضافه شدن احتمالی و مجدد عمان به این جمع، باید ببینیم آیا این کشورها، خواهند توانست کاری برای بهبود رابطه به شدت تیره ایران و آمریکا انجام دهند یا خیر.

کدخبر: ۳۰۳۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر