کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۲۶۴
تاریخ خبر:

موتورم را مزایده کردند و فروختند؛ چه کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته نیز به چند سوال پاسخ خواهیم داد که یکی از آنها توسط مخاطبین پرسیده شده و سه سوال دیگر در سایت‌ها به عنوان سوالاتی مطرح شده بود که به نظر مخاطبان زیادی، پاسخ آن را جست‌وجو می‌کردند:

* یک: سوال یک مخاطب هفت‌صبح: من دخترم را در مقطع پیش‌دبستانی ثبت نام کردم و از شهریه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آن، یک میلیون تومان را هم پرداخت کردم. الان از ثبت نام انصراف دادیم و می‌گویند طبق قرارداد باید ۵۰ درصد مبلغ را بدهید. اگر ما پول دیگری پرداخت نکنیم (به عبارتی آن ۸۰۰ هزار تومان از مابقی نصف شهریه را) آیا مشکلی پیش خواهد آمد؟

* پاسخ: اگر طبق قرارداد ملزم به پرداخت باشید؛ این موضوع قابل شکایت و مطالبه است؛ هرچند به نظر نمی‌رسد که مدرسه بخواهد بابت این ۸۰۰هزار تومان یک دعوای حقوقی راه بیندازد. با این حال، عمل به تعهدات قراردادی، از منظر اخلاقی هم ستوده‌تر است.

* دو: موتور من را به پارکینگ بردند. بعد از دو سال رفتم و کارهای ترخیص آن را انجام دادم اما پارکینگ‌دار‌گفت موتور مزایده شده است. آیا می‌توانم کاری کنم؟

* پاسخ: اگر امور ترخیص انجام شده احتمالا موتور مزایده نشده است؛ چرا که قاعدتا باید مزایده شدن این موتور نیز در سیستم راهنمایی و رانندگی درج شده باشد. با این حال اگر واقعا مطمئن شدید که به دلیل مراجعه دیرهنگام موتور مزایده شده است؛ صرفا امکان بازپس‌گیری مبلغ مزایده را دارید. برای آغاز روند مربوط به این کار به اداره راهنمایی و رانندگی محل توقیف موتور مراجعه کنید.

* سه: آیا سند مغازه قابل توقیف است یا جزو مستثنیات دین محسوب می‌شود (و در نتیجه هنگام طلب مهریه امکان مطالبه آن نیست)؟

* پاسخ: تصمیم‌گیری در این امور با قاضی است و قاضی صرفا اموالی را جزو مستثنیات می‌داند که تنها محل درآمد فرد باشند. از این رو، باید دید که آیا قاضی متقاعد می‌شود که این مال، تنها ممر درآمد شماست یا خیر.

* چهار: پارسال اتومبیلی با من تصادف کرد و مهره کمر من شکست. نظر پزشکی قانونی هم این شد که باید ۱۰ درصد دیه را بگیرم. حال اگر من برای دریافت دیه رضایت بدهم و بعدا دچار مشکلی بشوم که ثابت شود علت آن تصادف بوده (مثلا دیگر بچه‌دار نشوم) آیا امکان دارد که دوباره پرونده را به جریان بیندازم؟

* پاسخ: به جریان افتادن مجدد پرونده در این مورد مشروط به این است که شما از عمل فرد ابراز رضایت نکنید بلکه از دریافت مابه‌التفاوت نتیجه آن اعلام انصراف کنید. به عبارت ساده‌تر، شما نباید اعلام کنید که از آن تصادف و همه نتایج آن گذشت کردید بلکه باید بگویید که صرفا دیه را نمی‌خواهید. با این حال از آنجایی که معمولا این موارد در فرم‌هایی با ادبیات ثابت می‌آید و ممکن است از آن گذشت مطلق برداشت شود؛ توصیه شخصی ما به شما عدم اعلام گذشت در پرونده است؛ مخصوصا اگر حدس می‌زنید که ممکن است بعدا، درگیر ابعاد دیگری از نتایج آن شوید.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای یکشنبه آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید و پاسخ سوال‌تان را در روزنامه بخوانید.

کدخبر: ۳۶۰۲۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر