کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۳۹۸
تاریخ خبر:

موبایل چگونه‌ از‌ چنگال دلار گریخت؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | دوماه اول امسال آنقدری قیمت‌ موبایل تغییر می‌کرد که هر روز باید یک استراتژی جدید برای خودمان دست‌و‌پا می‌کردیم. البته الان هم وضعیت تعریف چندانی ندارد چون هنوز برای خرید گوشی‌های میان‌رده حدود پنج‌میلیون تومان پول نیاز دارید. با این حال اوضاع کمی بهتر شده چون از نظر ما وضعیت فعلی هرچه باشد، از شرایط بلاتکلیفی ابتدای سال بهتر به ‌نظر می‌رسد.

خبر خوب امروز این است که دلار چند وقتی می‌شود در محدوده ۱۷هزار تا ۱۷هزار و ۵۰۰تومان قرار گرفته و به همین ‌خاطر دیگر شاهد نوسانات ناگهانی در بازار موبایل نیستیم. پس حداقل بودجه لازم برای خرید گوشی حدود دومیلیون تومان است و اگر بخواهید گوشی حداقلی خوب و باکیفیت بخرید باید حدود چهار تا شش‌میلیون تومان هزینه کنید. بهتر است سمت پرچمدارها نروید؛ آنها بالای ۱۲میلیون تومان قیمت دارند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم، متوجه شویم در حال حاضر با هر میزان بودجه‌ چه گزینه‌هایی برای خرید موبایل پیش رویمان قرار دارد.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه کمتر از دو‌میلیون تومان
نوکیا ۱پلاس ارزان‌ترین گوشی حال حاضر در بازار است. شاید فکر کنید بتوان با یک‌میلیون تومان چنین گوشی‌ای خرید، ولی باید بگوییم این گوشی حداقل یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار قیمت دارد. گزینه دیگر در این محدوده قیمت، هوآوی Y5 Lite با ظرفیت ۱۶گیگابایت است که تقریبا یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. این دوگوشی جزو معدود مدل‌هایی هستند که کمتر از دو‌میلیون تومان قیمت دارند. طبیعتا با این بودجه نباید انتظار چندانی از این گوشی‌ها داشته باشید و صرفا می‌توان به‌عنوان یک گوشی موقت یا دم دستی رویشان حساب باز کرد.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه دو تا سه‌میلیون تومان
هوآوی دو مدل گوشی هم‌قیمت برای افرادی با بودجه حدود دو‌میلیون تومان دارد. هوآوی Y5 2019 و آنر ۸S گزینه‌هایی با قیمت دو‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان هستند. نوکیا۲٫۲ هم قیمت مشابهی دارد. ظرفیت این سه‌گوشی ۳۲گیگابایتی است و با توجه به قیمتشان شرایط بهتری نسبت به سامسونگ Galaxy A01 دارند. این مدل ارزان‌ترین گوشی سامسونگ است که با ظرفیت ناچیز ۱۶گیگابایتی‌اش، دو‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. سامسونگ A2 Core با ظرفیت ۱۶گیگابایت گزینه‌ دیگری برای طرفداران این برند است که با قیمت دو‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

نوکیا۲٫۳ با ظرفیت ۳۲گیگابایت، دو‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان و نوکیا۳٫۲ با ظرفیت ۶۴گیگابایت، دو‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد و دیگر گزینه‌های نوکیا برای خرید موبایل با بودجه دو تا سه‌میلیونی به‌حساب می‌آیند. خانواده سامسونگ Galaxy A10 در همین محدوده هستند. A10 این‌ روزها تقریبا دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان و A10s با ویژگی‌های بهتر، دو‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

این گوشی یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های سامسونگ در بازار این روزها به‌حساب می‌آید. فروشنده‌های هوآوی سه مدل گوشی با یک قیمت به شما پیشنهاد می‌کنند. Y6 Prime، آنر ۹ Lite، آنر ۸A سه گزینه با قیمت یکسان دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومانی هستند که ظرفیتشان ۳۲گیگابایت است ولی در دیگر مشخصات تفاوت‌هایی با هم دارند.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه سه تا چهار‌میلیون تومان
اگر بودجه‎تان را به محدوده سه تا چهار‌میلیون تومان برسانید، پای خانواده سامسونگ Galaxy A20 و Galaxy A30 به گزینه‌هایتان باز می‌شود. A20 و A20s هر دو حدود سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند. شاید فکر کنید A20s گزینه بهتری باشد، ولی آنقدرها هم تفاوتی با یکدیگر ندارند. همین مورد درباره سامسونگ Galaxy A30 و A30s هم صادق است. این گوشی‌ها هر دو سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارند.

با بودجه سه تا چهار‌میلیونی، ارزان‌‌ترین گوشی‌های شیائومی روی میز می‌آیند. منظورمان شیائومی Redmi Note 7 با قیمت سه‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان و شیائومی Redmi Note 8 با قیمت سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است. نه؛ اشتباه نکرده‌اید، شیائومی Redmi Note 7 واقعا قیمت بالاتری نسبت به Note 8 دارد. وکیا۶٫۲ و نوکیا۷ پلاس دیگر گزینه‌ها برای خرید موبایل با بودجه سه تا چهار‌میلیونی هستند.

نوکیا۶٫۲ در بازار سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و نوکیا۷ پلاس حدود ۲۰۰هزار تومان گران‌تر و با قیمت سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.طرفداران هوآوی دستشان بازتر است. آنها می‌توانند بین Y7 Prime 2019 سه‌میلیونی، Honor 8C سه‌میلیون و ۱۰۰هزار تومانی، Honor 10 Lite سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومانی و Honor 8X سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومانی دست به انتخاب بزنند.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه چهار تا پنج‌میلیون تومان
اگر بودجه‌تان را بیشتر کنید و به محدوده چهار تا پنج‌میلیون تومان برسانید، می‌توانید سراغ گوشی‌های بهتر با امکانات جذاب‌تر بروید. عموما میان‌رده‌ها در این محدوده قرار دارند و در بینشان می‌توان گوشی‌های خوبی پیدا کرد. طوری که خیلی‌ها معتقدند بهتر است با بودجه کمتر از این محدوده کلا سراغ خرید موبایل نروید.

هوآوی P30 Lite با حافظه موقت شش‌گیگابایتی یکی از نمونه‌هاست که در بازار این روزها با قیمت چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان یعنی هم‌قیمت با آنر ۹X فروخته می‌شود. هوآوی Y9s هم کمی گران‌تر است و چهار‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد. اگر به فکر کمی صرفه‌جویی باشید، می‌توانید روی آنر ۲۰ Lite هم حساب باز کنید که حدود چهار‌میلیون تومان قیمت دارد.

شیائومی Mi A3 با قیمت چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان، Redmi Note 8 Pro با قیمت چهار‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان و Mi 9 Lite با قیمت چهار‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان گزینه‌هایی است که فروشنده‌های شیائومی متناسب با بودجه شما پیش رویتان می‌گذارند. پیدا کردن سامسونگ Galaxy A40 در بازار این روزها شاید چندان راحت نباشد. این گوشی طرفدار کمتری نسبت به دیگر مدل‌های سامسونگ دارد و قیمت آن چهار‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است. با بودجه در این محدوده می‌توانید سراغ نوکیا۷٫۲ هم بروید.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه پنج تا شش‌میلیون تومان
با بالا رفتن قیمت‌ها آرام‌آرام گوشی‌های هوآوی، نوکیا و شیائومی به حاشیه می‌روند و سامسونگ یکه‌تازی می‌کند. با بودجه پنج تا شش‌میلیونی کلی گوشی سامسونگ پیش رویتان است. نمونه آن سامسونگ Galaxy A60 پنج‌میلیونی است. از جمله پرفروش‌ترین‌ها می‌توان به سامسونگ Galaxy A50 اشاره کرد که پنج‌میلیون تومان قیمت دارد و اولین گزینه‌ای است که خیلی از فروشنده‌های موبایل پیش روی مشتری‌شان می‌گذارند.

بقیه اعضای خانواده هم همین دور و بر هستند. سامسونگ Galaxy A50s پنج‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان است و سامسونگ Galaxy A51 با قیمت پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت این گوشی تقریبا نزدیک به سامسونگ Galaxy A70 پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومانی است و برای همین اغلب در انتخاب بین این دو گوشی سراغ A70 می‌روند. در این محدوده گران‌ترین گوشی‌های هوآوی و نوکیا هم به چشم می‌خورند. منظورمان هوآوی Nova 5T با قیمت پنج‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

البته عنوان پرچمدار گوشی‌های هوآوی به P30 Pro اختصاص دارد ولی عموما این گوشی در بازار به‌ راحتی پیدا نمی‌شود و باید دست کم به چند مغازه سر بزنید تا رد و نشان آن را بگیرید. نوکیا۸٫۱ هم گزینه دیگری برای بودجه پنج تا شش‌میلیونی است که با قیمت پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه هفت تا ۱۰میلیون تومان
تعجب نکنید، در حال حاضر هیچ گوشی بین شش تا هفت‌میلیون تومان نداریم. این دقیقا همان فاصله طبقاتی بین گوشی‌ها است که باعث شده بودجه شش‌میلیونی کارایی چندانی در بازار موبایل نداشته باشد. اگر چنین پولی دارید یا باید به گوشی‌های ارزان‌تر اکتفا کنید یا بودجه‌تان را افزایش دهید تا برای خرید سامسونگ Galaxy A71 کافی باشد. این گوشی در بازار حدود هفت‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد.

سامسونگ Galaxy A80 هم با فاصله کمی در پله هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی ایستاده است. از اینجای کار پای گوشی‌های سری S سامسونگ به فهرست گزینه‌ها باز می‌شود؛ البته مدل‌های قدیمی‌تر. منظورمان سامسونگ Galaxy S9 Plus است که در بازار با قیمت هشت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. پرچمدار شیائومی هم در همین محدوده قرار گرفته است. فروشنده‌ها شیائومی Redmi Note 10 را ۹میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان
اگر بودجه بالاتر از ۱۰میلیون تومان داشته باشید، می‌توانید روی خرید ارزان‌ترین گوشی‌های آیفون حساب باز کنید. iPhone 8 با ظرفیت ۶۴گیگابایتی هنوز هم جایگاه خود را در ویترین فروشگاه‌های موبایل حفظ کرده است و با قیمت ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. iPhone SE 2020 به‌عنوان جدیدترین گوشی اپل که در رده اقتصادی‌ها قرار می‌گیرد، همین محدوده قیمت را دارد و برای خرید آن باید حدود ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان هزینه کنید.

iPhone XR با ظرفیت ۶۴گیگابایت، ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و iPhone XS هم ۱۳میلیون تومان قیمت دارد.در محدوده ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان پرچمدارهای سامسونگ به چشم می‌خورند. سامسونگ Galaxy S10 یکی از آنها است که با قیمت ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. S10 Plus اختلاف زیادی با آن دارد و فروشنده‌ها آن را ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان
رقابت سامسونگ و اپل در محدوده ۱۵ تا ۲۰میلیون بالا می‌گیرد. با این بودجه می‌توان سراغ iPhone 8 Plus 64گیگابایتی با قیمت ۱۵میلیون تومان رفت. دیگر گزینه‌ها iPhone X با ظرفیت ۲۵۶گیگابایت و قیمت ۱۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان و iPhone 11 با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت و قیمت ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان هستند. در این بین سامسونگ Galaxy Note 10 15.2میلیونی و Galaxy Note 10 Plus 17.3میلیونی هم
به چشم می‌خورند.

*** قیمت انواع موبایل با بودجه بالای ۲۰میلیون تومان
آخرین تلاش سامسونگ برای تولید گوشی هوشمند تاشو یعنی Galaxy Z Flip حدود ۲۴میلیون تومان قیمت دارد و ثابت کرده می‌تواند به اندازه گوشی‌های آیفون گران باشد. هرچند رکورد همچنان دست iPhone 11 Pro Max است که مدل ۲۵۶گیگابایتی آن در بازار ایران ۲۷میلیون تومان فروخته می‌شود. از جمله دیگر گزینه‌ها برای کسانی که با بودجه بالای ۲۰میلیون تومان به بازار موبایل می‌روند می‌توان به iPhone XS Max با قیمت ۲۰میلیون و iPhone 11 Pro با قیمت ۲۶میلیون تومان اشاره کرد.

کدخبر: ۳۳۲۳۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر