کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۰۸۹
تاریخ خبر:

مهمترین وقایع تاریخی در ۱۵ تیر ماه

امروز ۱۵ تیر است یعنی از آغاز سال در تقویم رسمی ایران ۱۰۸ روز گذشته و به پایان آن ۲۵۷ روز باقی مانده است.

قطع رابطه دکتر مصدق با اسرائیل
۷۰ سال پیش در چنین روزی دکتر محمد مصدق نمایندگان ایران را از اسرائیل فراخوان. این اتفاق ار ۱۵ تیر ۱۳۳۰ رخ داد و در عمل باعث قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و اسرائیل شد. این عمل که در ظاهر به دلیل «مشکلات مالی» انجام شده بود، باعث تقویت روابط ایران و اعراب و محبوبیت بیشتر مصدق در مصر شد.

آغاز حکومت ایران بر سرزمین یمن
بزرگان یمن به‌سال ۵۷۰ میلادی از خسرو انوشیروان، شاه ساسانی ایران، خواسته بودند که لشکری بفرستد و حبشی ها را بیرون براند. سپاه اعزامی ایران که به فرماندهی «وهرز» ژنرال دیلمی با کشتی از راه خلیج فارس به یمن فرستاده شده بود حبشی ها را بیرون راند. حکومت ایرانیان بر یمن ۵۷ سال بعد در ۶۲۸ میلادی پس از مرگ (قتل) خسرو پرویز و گسترش اسلام در جزیره العرب پایان یافت.

دستگیری سرگرد خسرو روزبه
۱۵ تیرماه ۱۳۳۶ مخفیگاه خسرو روزبه سرگرد کمونیست ارتش که مدت‌ها فراری بود در خیابان سیروس کشف و به محاصره ماموران درآمد. خود او هنگام فرار از تیر برق سقوط کرد، مجروح شد، دستگیر و بعدا اعدام شد. مردم او را به دلیل برخورد و گریزهای شگفت آنگیزش با ماموران، «اعجوبه زمان» می‌خواندند. سابقه درگیری و فرارهای خسرو روزبه از سال ۱۳۲۴ آغاز شد. خسرو، سروان توپخانه بود که در دانشکده فنی دانشگاه تهرانبه تحصیل پرداخت و در همه جا و همه وقت یک لحظه از فعالیت و تبلیغ برای سوسیالیسم باز نمی ایستاد. کتاب او در باره توپ و خمپاره نشان داد که وی یک نابغه نظامی و دارای هوش ریاضی است.

آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن هاری
۱۳۶ سال پیش در چنین روزی جهان کشف و ساخت واکسن هاری را جشن گرفت. لویی پاستور شیمیدان فرانسوی ششم ژوئیه در سال ۱۸۸۵ واکسن ضدهاری را که ساخته بود با موفقیت روی نوجوانی به نام ژوزف آزمایش کرد و راه برای پیشگیری از بیماری‌ها هموار شد. او قبلا ابراز نظر کرده بود که باکتری تضعیف شده در آزمایشگاه اگر به افراد تزریق شود در آنها مصونیت ایجاد خواهد کرد.

انتخاب دلار به‌عنوان واحد پول آمریکا
کنگره آمریکا ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آرا دلار را واحد پول آن کشور قرار داد. پیش از انقلاب استقلال ایالات متحده، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین آمریکارایج بود. در جریان انقلاب، آمریکائیان سکه نقره ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک اسپانیا رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقره ای از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و اندی به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل کردند.

کدخبر: ۴۰۱۰۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر