کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۵۷۱
تاریخ خبر:

مهمترین وقایع تاریخی در روز ۱۳ تیرماه

یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۰ مصادف است با روز جشن تیرگان. جشن تیرگان به همراه نوروز و مهرگان و سده از جمله مهمترین جشنهای ایرانیان است. در مورد فلسفه جشن تیرگان دو روایت جالب وجود دارد: میان ایران و توران سال‌ها جنگ وستیز بود در نبرد میان افراسیاب و منوچهر شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی می خورد. سپاه ایران به تنگنا می افتد سرانجام دو سوی نبرد به سازش در آمدند و برای آنکه مرز دو کشور مشخص شود و ستیز از میان بر خیزد ،پذیرفتند از مازندران تیری به جانب خاور پرتاب کنند هر جا تیر فرو آمد همان جا مرز دو کشور باشد و هیچ یک از دو کشور از آن فراتر نروند تا در این گفتگو بودند فرشته زمین اسفندیارمذ پدیدار شد و فرمان داد تیر و کمان آوردند. آرش در میان ایرانیان بزرگترین کماندار بود و به نیروی بی‌مانندش تیر را دورتر از همه پرتاب می‌کرد. فرشته زمین به آرش گفت تا کمان بردارد و تیری به جانب خاور پرتاب کند. آرش دانست که پهنای کشور ایران به نیروی بازو و پرش تیر او بسته است و باید توش و توان خود را در این را بگذارد. آرش خود را آماده کرد، به شاه و سپاهیان گفت می‌دانم چون تیر را از کمان رها کنم همه نیرویم با تیر از بدن بیرون خواهد آمد.

آرش تیر و کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند بر آمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی جان بر زمین افتاد. هرمز خدای بزرگ به فرشته باد فرمان داد تا تیر را نگهبان باشد و از آسیب نگه دارد . تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان می رفت و از کوه و در و دشت می گذشت تا در کنار رود جیهون بر تنه درخت گردویی که بزرگتر از آن در گیتی نبود، نشست آنجا را مرز ایران و توران جای دادند و هر سال به یاد آن جشن گرفتند. جشن تیرگان در میان ایرانیان از این زمان پدید آمد.

شماره یک: ۴ ژوئیه سال ۴۸۹ در چنین روزی داریوش هخامنشی تصمیم گرفت قلمرو ایران به ۳۰ ایالت تقسیم شود و هر ایالت را ساتراپی نامید. مصر یکی از ساتراپی‌های ایران آن زمان بود. داریوش سه سال بعد درگذشت و استخوان‌هایش را پس از دخمه‌گذاری، در گوری واقع در «نقش رستم» که از قبل آماده کرده بود دفن کردند.

شماره دو: چنین روزی، در سال ۱۳۲۹ با وجود مخالفت شدید دکتر مصدق و یارانش، مجلس به نخست وزیر شدن سپهبد رزم آرا رای داد. نمایندگان مخالف از فرط خشم صندلی‌های مجلس را شکستند. مبارزات ملی پس از این واقعه به ترور رزم آرا و ملی شدن نفت ایران منجر شد.

شماره سه: شاتوبریان Francois Rene de Chateaubriand داستان‌نگار و سیاستمدار فرانسوی در سال ۱۸۴۸ در چنین روزی درگذشت. در حال حاضر به نظر عده زیادی شاتوبریان یک نوع غذا است.

شماره چهار: ۱۳ تیر ۱۳۷۷ صادق چوبک درگذشت. امروز می‌توانید یکی از داستان‌هایش را به انتخاب خودتان بخوانید.

کدخبر: ۴۰۰۵۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر