کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۰۹۶
تاریخ خبر:

مهمانی ‌درد‌سرساز ‌آقای‌ موثقی در ‌ونکوور

روزنامه هفت صبح | پلیس ونکوور می‌گوید که روز یکشنبه یک مرد ۴۲ ساله ایرانی را به اتهام برگزاری یک مهمانی در این شهر بازداشت کرده است. ماجرای مهمانی مربوط به شنبه همین هفته می‌شود. نه یک دورهمی معمولی، بلکه مهمانی مجللی در یک پنت‌هاوس بزرگ با ۷۹ مهمان بدون ماسک. پلیس دست‌آخر همه را به علت رعایت نکردن پروتکل‌های کرونا درمجموع ۱۷ هزار دلار کانادا جریمه کرد. پای یک مرد ایرانی دقیقا وسط این ماجراست.

محمد موثقی، میزبان این مهمانی بود که پلیس برای او، هم دو هزار و ۵۰۰ دلار جریمه کنار گذاشت و هم صبح او را بازداشت کرد. آن شب نیروهای پلیس وضعیت خانه را چیزی شبیه‌ یک کلاب شبانه توصیف کرده‌اند. آنها گفته‌اند که اجازه ورود به خانه را نداشتند، اما از همان بیرون و درحالی‌که در خانه باز بوده، جزئیاتی از این مهمانی باشکوه به دست آورده‌اند. ماموران پلیس گفته‌اند که «آنجا چندین میز پذیرایی، دستگاه کارتخوان و چندین منو غذا هم پیدا کردند.»

*** پلیس چطور از مهمانی بو می‌برد؟
پلیس‌ها وقتی متوجه این مهمانی در خیابان ریچارد شهر ونکوور می‌شوند که یکی از مهمان‌ها با آنها تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد که یک مراسم با ۱۰۰ نفر مهمان در آنجا در حال برگزاری است. پلیس وقتی در محل حاضر می‌شود، یک نگهبان کت‌وشلواری مجهز به جلیقه محافظ با چندین دسته پول در دستش و یک دستگاه شمارش پول می‌بیند.

همان اول نگهبان درجا از پلیس دو برگه جریمه دریافت می‌کند؛ دو هزار و ۳۰۰ دلار بابت برگزاری مهمانی و ۲۳۰ دلار برای نزدن ماسک. البته این نگهبان نبود که جریمه شد، اما از یک طرف پلیس اجازه نداشت که وارد خانه شود و از طرف دیگر هم میزبان از منزل بیرون نمی‌آمد، به همین خاطر برای او قرار بازداشت صادر و او را بازداشت کردند.

حالا جالب اینکه پلیس تا آن روز از این آپارتمان چهار شکایت بابت برگزاری مهمانی و دورهمی دریافت کرده است. آنطور که پلیس گزارش داده، «میزبان برای رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا و برگزار نکردن مهمانی‌های بزرگ، حسابی از خودش مقاومت نشان داده است.»

*** مهمانی با کارت دعوت اختصاصی
پلیس توصیف کرده که مهمانان دعوتنامه‌های خودشان را با پیغام‌های رمزگذاری‌شده تلگرام دریافت می‌کردند. ولی آنچه احتمالا برای ما عجیب باشد، پوسترهای دعوتنامه‌هایی است که برای مهمان‌ها صادر می‌شد. این کلاب شبانه در برج معروف تلوس گاردن به خانه مادربزرگه معروف بوده و یکی از مهمانی‌هایش را همین آخر سال ۲۰۲۰ برای جشن سال نوی میلادی گرفته است.

داخل کارت دعوت غیر از زمان و آدرس، نوشته که آن شب دو دی‌جی لایو (زنده) و رقصنده‌های عجیب‌وغریب وجود دارند و مهمانان فقط باید نفری پنج دلار ورودی ‌پرداختند. برای گرفتن این مبلغ ورودی هم آن دستگاه عابربانک را تعبیه کرده بودند. ورود به مهمانی بدون این کارت دعوت هم غیرممکن بوده است.

حالا یک قسمت جالب دیگر این است که داخل این دعوتنامه، این مهمانی را یک رویداد آنتی‌بانی معرفی کرده. اسم آنتی‌بانی را آنهایی که در کانادا زندگی می‌کنند شنیده‌اند. بانی هنری یک پزشک کانادایی و افسر بهداشت استان بریتیش کلمبیاست که از همان اول از پلیس خواسته بود افرادی را که ماسک نمی‌زنند جریمه کند.

خلاصه که رویداد آنتی‌بانی هم یک‌جورهایی مراسم مخالفت با دستورهای دکتر بانی هنری بوده و در آن افرادی که اعتقادی به رعایت کردن پروتکل‌ها ندارند دور هم جمع شده بودند. ماجرای مهمانی آقای موثقی؛ یعنی همان میزبان، تا وزارت امنیت کانادا هم کشیده شده. این وزیر در این رابطه گفته که ممکن است برای افرادی که مهمانی برگزار می‌کنند، اتهامات بیشتری مطرح شود؛ مثلا ممکن است برایشان یک کد اتهامی نقض دستورات بهداشتی صادر شود که جریمه آن بیشتر و مدت حبسش هم به یک سال زندان برسد.

دست‌آخر او یکشنبه عصر به این شرط که دیگر هیچ مهمانی‌ای برگزار نکند، مشروبات الکلی در خانه نگه ندارد و در خانه‌اش به‌جز خودش و فرد دیگری وارد نشود از زندان آزاد شده است. اتهام‌ او حالا شده نقض پروتکل‌های بهداشتی، آن هم به دو دلیل: یکی برگزاری مهمانی و دیگری در اختیار گذاشتن خانه‌اش برای برگزاری این مهمانی. مجازات این اتهام می‌تواند حالا به بیشتر از ۲۵ هزار دلار و شش ماه زندان هم برسد.

*** میزبان این مهمانی مجلل که بود؟
محمد موثقی قبلا یک مشاور مالی بوده و یک خانه سه‌خوابه به مساحت هزار و ۸۰۰ مترمربع دارد. او این خانه را همین دو ماه پیش نزدیک به سه میلیون دلار خریده است. موثقی لیسانس اقتصاد و فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی دارد. البته او روز یکشنبه که بازداشت می‌شود، می‌گوید تا به حال هیچ مهمانی‌ای در آنجا برگزار نکرده است و زیر بار اتهام‌ها نمی‌رود.

وکیلش هم که نام خانوادگی مشابهی دارد، از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرده و گفته او فعلا مجرم نیست و یک متهم است. او یک عکس از چشمی در خانه داده و ادعا کرده که پلیس‌ها از داخل چشمی فقط حدس زده‌اند که یک مهمانی آنجا در حال برگزاری است. او از پلیس هم شکایت کرده و گفته آنها محکم به در می‌کوبیدند و سعی می‌کردند وارد خانه شوند.

حتی گفته که ماموران چشمی در را هم در این برخوردها شکسته‌اند. او همچنین در توضیح عکس کارت دعوت مهمانی گفته «گرنی» (به معنی مادربزرگ) اسم نامزد او بوده، اما گفته روحش از آن پوستر دعوتنامه بی‌خبر است و هیچ اطلاعی از آن‌همه مهمان در خانه‌اش هم ندارد. آوریل گذشته پای موثقی باز هم به دادگاه کشیده شده بود. ماجرای این یکی به شکایت او علیه کارفرمای سابقش برمی‌گردد.

او در یک شرکت مدیریت مالی و مشاوره سرمایه‌گذاری کار می‌کرد و از این شرکت به دلیل جعل امضای یکی از مشتری‌هایش دو ماه بعد از استخدام، اخراج شد. بعد هم مدارک بیشتری از فریب و جعل امضای مشتریان بیشتری پیدا کردند که فعلا این پرونده در دست بررسی است.

موثقی یک جریمه ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلاری دیگر هم از سوی سازمان تنظیم مقررات دارد. برای موثقی علاوه‌بر اینها دو جریمه دیگر به‌خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هم صادر شده. دادگاه این اتهام آخر هم بیست‌ودوم فوریه برگزار خواهد شد؛ دادگاهی که احتمالا پیروز درآمدن از آن برای موثقی کار سختی خواهد بود.

کدخبر: ۳۷۲۰۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر