کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۸۰۶
تاریخ خبر:

منچستر‌یونایتد امسال ستاره‌ باران است

روزنامه هفت‌صبح، آرتین ابراهیمی | بازار نقل و انتقالات فوتبال اروپا در روزهای پایانی خود، هر روز شگفتی تازه‌ای به‌دنبال داشت که یکی از آخرین موارد آن، بازگشت غیرمنتظره کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد بود! در حالی که مقصد ستاره ناراضی گورخرهای تورینی، پس از اعلام انصراف پرز و آنچلوتی، پی‌اس‌جی و سیتی برآورد می‌شد، ناگهان CR7 از یونایتد سر در آورد و به تیمی بازگشت که مُعرف او به دنیای نوین فوتبال بود، تا دو سال پایانی فوتبال خود را در حد و قواره قهرمانی با قرمزهای شهر منچستر پشت‌سر بگذارد و احتمالا پس از آن و تا ۴۰ سالگی هم تجربه بازی در لیگ آمریکا را به‌دست آورد.

در فصل ۲۲/۲۰۲۱ فوتبال انگلیس، رونالدو هدیه با ارزشی برای اولدترافورد است تا در جبهه BIG 6 برنده نهایی بازی‌های دشوار پریمیر لیگ باشد. مهاجم نامی پرتغالی با دور زدن سیتی گواردیولا، عملا باعث تضعیف این تیم هم شد که پس از ناکامی در جذب هری کین، قصد استخدام او را داشتند، اما در فاصله ۴ روز تا بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، آبی‌آسمانی‌ها کیش و مات شدند و نتوانستند روی خرید مهاجم دیگری تمرکز کنند.رونالدو در تیم تقویت شده اوله‌گونار سولسشایر، نقش به‌مراتب مهمتری نسبت به حضور در منچسترسیتی خواهد داشت و رهبر پروژه جدید شیاطین سرخ بریتانیا خواهد بود. او یک تهدید جدی برای دفاع از عنوان قهرمانی سیتی و دورخیز چلسی و لیورپول برای قهرمانی لیگ برتر خواهد بود.

‌من.یو ۱۴۳ ساله
منچستریونایتد تیمی به قدمت ۱۴۳ سال است. این تیم با نام اولیه نیوتون‌هیث در سال ۱۸۷۸ تاسیس شد و از سال ۱۹۰۲ با عنوان منچستریونایتد در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کند. شیاطین سرخ پرافتخارترین تیم انگلستان هستند و تاکنون موفق به کسب ۲۰ عنوان قهرمانی لیگ برتر، ۱۲ جام حذفی، ۲۱ جام خیریه (سوپرجام انگلیس)، ۵ جام اتحادیه، ۳ لیگ قهرمانان اروپا، یک جام در جام اروپا، یک لیگ اروپا، یک سوپرجام اروپا، یک جام باشگاه‌های جهان و یک جام بین قاره‌ای شده‌اند.

خانواده گلیزر که از سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی هستند، مالک باشگاه منچستریونایتد بوده و جوئل گلیزر و آورام گلیزر که فرزندان مالکوم گلیزر هستند، ریاست باشگاه را برعهده دارند. امسال و بعد از کناره‌گیری اد وودوارد از سمت مدیریت اجرایی منچستر، ساختار مدیریتی این تیم تغییر کرده و جان مورتو به‌عنوان مدیر ورزشی و درن فلچر هم در مقام مدیر فنی، مشغول به کار شده‌اند. اوله‌گونار سولسشایر مهاجم پیشین و چهره محبوب ۴۸ ساله نروژی هم که از دسامبر ۲۰۱۸ سرمربی تیم اول باشگاه است، با همه پستی و بلندی‌ها شغل خود را حفظ کرده و مرد اول نیمکت قرمزهای شهر منچستر است.

او که عنوان ذخیره طلایی سرآلکس فرگوسن اسطوره باشگاه را یدک می‌کشد، رکورد بهترین شروع مربیان تاریخ منچستر با ۸ برد پیاپی را هم در اختیار دارد و این فصل با بهترین تیم یکی دو دهه اخیر، در پی قهرمانی‌های چندگانه است. مایک فلان و مایکل کریک، دستیاران سولسشایر هستند و امیلیو آلوارز هم مربی دروازه‌بانان تیم است.

منچستریونایتد ۲۲/۲۱
در درون دروازه، منچستر این فصل را هم با رقابت داوید دخه‌آ و دین هندرسون سپری خواهد کرد. دخه‌آ با وجود لغزش‌های زیاد، کماکان مورد اعتماد سولسشایر است و هندرسون ۲۴ ساله هم که فعلا درگیر کروناست، با پشتوانه حضور در اردوی تیم ملی انگلیس می‌تواند یک رقیب جدی برای دروازه‌بان اسپانیایی باشد. این دو سنگربان، دو یار ذخیره باتجربه هم دارند: تام هیتون ۳۵ ساله که از آستون‌ویلا آمده و لی گرانت ۳۸ ساله که نامش هنوز هم در ترکیب تیم به‌چشم می‌خورد. این در حالی است که امسال با اتمام قرارداد سرخیو رومرو، این دروازه‌بان ۳۴ ساله آرژانتینی منچستر را ترک کرده است.

در مرکز خط دفاعی و با پیوستن رافائل واران به جمع شیاطین سرخ، ترکیب او با هری مگوایر می‌تواند پس از سال‌ها به نقطه قوت این تیم بدل شود؛ به این معنا و در سیستم ۴ دفاع سولسشایر، ویکتور لیندلوف سوئدی باید روی نیمکت ذخیره‌ها بنشیند تا زمانی‌که یکی از این دو مدافع میانی امکان بازی نداشته باشد. اریک بایی و فیل جونز هم دیگر مدافعان میانی نیمکت‌نشین منچستر هستند که خروج یکی از آنها از لیست تیم، به‌ویژه فیل جونز کم‌اثر و پراشتباه ضروری به‌نظر می‌رسد. در جناح راست خط دفاعی، آرون ون‌بیساکا یک مهره ثابت و پرتوان است و یار ذخیره او، دیوگو دالوت پرتغالی است که از قرارداد قرضی با میلان برگشته است.

در جناح چپ هم جای لوک شاو تثبیت شده است و آلکس تلس برزیلی شانس زیادی برای بازی فیکس در این پست را ندارد. منچستر امسال دو مدافع جوان خود، آکسل توانزبه ۲۳ ساله و براندون ویلیامز ۲۰ ساله را به ترتیب به تیم‌های آستون‌ویلا و نوریچ‌سیتی قرض داده است؛ ضمن اینکه نام تدن منگی ۱۹ ساله هنوز در فهرست مدافعان تیم به‌چشم می‌خورد. در خط میانی قرمزهای شهر منچستر، اسکات مک‌تومینای نقش کلیدی دارد.

او که به علت عمل جراحی، مدتی از ترکیب اصلی دور خواهد ماند، به‌عنوان هافبک دفاعی تخریبی و یار مکمل فرد برزیلی، در قلب زمین حرکت می‌کند و یار ذخیره‌اش نمانیا ماتیچ صرب، فاصله زیادی با او دارد. در پست هافبک‌های هجومی، منچستر کلکسیونی از چهره‌ها را دارد. در راس آنها پل پوگبا قرار دارد که در سال آخر حضورش، گویی متحول شده و طی سه هفته اخیر بازی‌های بسیار خوبی را انجام داده تا مدیران و هواداران تیم رویای تمدید قراردادش را داشته باشند.

برونو فرناندز نیز هر چقدر در تیم ملی پرتغال بازیکنی تنبل و کم‌اثر است، در منچستر غوغا می‌کند و مهمترین رابط خط دفاع و حمله تیم شناخته می‌شود. او که از قدرت شوتزنی بالایی برخوردار است و گل‌های حساسی هم به‌ثمر می‌رساند، در بسیاری از بازی‌های فصل عصای دست سولسشایر خواهد بود. جسی لینگارد هم بعد از تجربه موفق حضور قرضی در وستهام، به منچستر بازگشته تا روزهای درخشان گذشته را احیا کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که خیلی مورد اعتماد سرمربی تیم نیست.

خوان ماتا کهنه‌کار و آمادو دیالو جوان هم دو هافبک مرکزی و تهاجمی دیگر قرمزها هستند که وزن نیمکت منچستر را سنگین کرده و در مواقع لزوم، به بازی گرفته خواهند شد. به این جمع باید دانیل جیمز ولزی را هم افزود که در جناح راست بسیار سریع و باکیفیت بازی می‌کند و می‌تواند مهره‌ای کارساز برای منچستریونایتد باشد. دونی فن دبیک هم با وجود بازی‌های موفقش در آژاکس، هنوز در ترکیب تیم سولسشایر جا نیفتاده و امسال آخرین فرصت برای خودنمایی این هافبک تهاجمی است که از تیم ملی هلند هم دور افتاده است.

سرمربی محبوب نروژی امسال قصد معرفی یک پدیده جوان هم دارد: هانیبال مجبری هافبک ۱۶ ساله تونسی که با تکنیک ناب و موهای بلندش به سبک کارلوس والدرامای کلمبیایی، چهره‌ای انگشت‌نما در میانه میدان منچستری‌ها خواهد بود. او در ترکیب تیمی فصل ۲۲/۲۰۲۱ قرار گرفته تا بازیکنانی چون آندره‌آس پریرا برزیلی و فاکوندو پلیستری اروگوئه‌ای به تیم‌های فلامینگو و آلاوز قرض داده شوند.امسال خط حمله منچستر بسیار پرترافیک است.

میسون گرین‌وود مهاجم جوان و مورد اعتماد سولسشایر، در کنار جیدون سانچو مهاجم جدید و گران‌قیمت تیم که از دورتموند آمده، انتخاب‌های اصلی سرمربی منچستر هستند که می‌توانند در کنار مارکوس رشفورد مصدوم، ترکیب عالی سه نفره پشت مهاجم هدف تیم را تشکیل بدهند؛ زمانی‌که سولسشایر قصد استفاده از سیستم ۱-۳-۲-۴ را داشته باشد؛ اما خب این سیستم با بازی پوگبا و برونو سازگار نیست و طبعا یکی دو نفر از این مهاجمان جوان باید روی نیمکت بنشینند. ضمن اینکه آنتونی مارسیال فرانسوی هم در این جمع جای دارد که مهاجمی قابل اعتنا و گره‌گشاست.

شولا شورتایر ۱۷ ساله و آنتونی الانگا ۱۹ ساله سوئدی هم دو مهاجم جوانی هستند که هنوز در لیست تیم حضور دارند و شاید آنها هم مثل تاهیث چونگ هلندی که به بیرمنگام رفت، به تیم‌های دیگر قرض داده شوند. مهاجم هدف منچستر هم که با آخرین خرید تیم کاملا مشخص است: کریستیانو رونالدو که شاید با این قوای هجومی منچستریونایتد بتواند رکوردهای جدیدی را به‌نام خود ثبت کند. او نقشی کلیدی در احیای شیاطین‌سرخ خواهد داشت.

به این معنا، ادینسون کاوانی اروگوئه‌ای هم به‌عنوان یار ذخیره روی نیمکت پرستاره منچستر خواهد نشست و در نیمه‌های دوم بازی‌ها به میدان خواهد آمد. منچستریونایتد با شروع فصل ۲۲/۲۰۲۱ پریمیر لیگ و در همان بازی دوم، دو امتیاز مهم را در رقابت با ساوتهمپتون از دست داد که توام با انتقاد بود. برای تیمی که بخواهد در این رقابت‌های فشرده به مقام قهرمانی برسد، جمع کردن این امتیازات اول فصل بسان نان شب واجب است.

یونایتدی که با پیوستن CR7 به این تیم، رشد ۳/۶‌درصدی سهام خود در بازار بورس را تجربه کرده و تعداد فالوئرهای تیم در صفحات اجتماعی هم افزایش چشمگیری داشته و همه اینها نشان از تیمی دارد که درصدد بازگشت قدرتمندانه به‌صدر فوتبال انگلیس و اروپا دارد؛ به‌ویژه اینکه در آئین قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا هم با خوش‌شانسی مواجه شد و در دسته‌ای قرار گرفت که سرگروهش ویارئال است و آتلانتا و یانگ‌بویز، دیگر تیم‌های این گروه هستند.منچستریونایتد اگرچه بازی هفته سوم لیگ برتر را با یک گل از ولورهمپتون برد، اما با کنایه روی کین هافبک ایرلندی اسبق خود مواجه شد که اگر سبک بازی تیم به همین شکل باشد، شانسی برای قهرمانی ندارد.

‌ترکیب اصلی منچستریونایتد ۲۲/۲۰۲۱
دخه‌آ (هندرسون)، ون‎بیساکا، واران، مگوایر، شاو، مک‌تومینای (فرد)، پوگبا، فرناندز، سانچو، گرین‌وود، رونالدو

کدخبر: ۴۱۱۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر