کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۱۴۴
تاریخ خبر:

منع ورود نماینده مسلمان کنگره آمریکا به اسرائیل

روزنامه هفت صبح | اسرائیل به درخواست ترامپ برای راه ندادن نمایندگان مسلمان به سرزمین‌های اشغالی جواب مثبت داد.

دو نماینده مسلمان آمریکایی هدف تازه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. اسرائیل آخر هفته گذشته اعلام کرد که به ایلهان عمر و رشیده طلیب، دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا اجازه نخواهد داد تا وارد سرزمین‌های اشغالی شوند. این دو نخستین زنان مسلمانی هستند که موفق شده‌اند به کنگره آمریکا راه یابند.

این دو تن برای سفری به این منطقه و دیدار از مناطقی در کرانه غربی رود اردن و بیت‌المقدس شرقی برنامه‌ریزی کرده‌ بودند. ساعتی قبل از اعلام این تصمیم دونالد ترامپ در توئیتر نوشته بود اگر اسرائیل به این دو نفر اجازه ورود بدهد، نشانه ضعف خواهد بود. در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه توسط وزارت کشور اسرائیل منتشر شده ادعا شده که«قابل تصور نیست به کسانی که خواستار آسیب رساندن به اسرائیل در جریان بازدیدشان هستند، اجازه ورود داده شود»

هر دوی این نمایندگان از حامیان حقوق فلسطینیان هستند و از جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری، تحریم» معروف به «بی‌دی‌اس» حمایت می‌کنند. بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی، به کسانی که از جنبش تحریم حمایت کنند، اجازه ورود به این منطقه داده نمی‌شود. ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا ماه گذشته گفته بود که تل‌آویو به نشانه احترام به کنگره آمریکا و روابط ویژه دو کشور، به این نمایندگان اجازه ورود خواهد داد. در برنامه‌ریزی‌ها برای سفر این دو نماینده، بازدید مسجد‌الاقصی پیش‌بینی شده بود.

*** نتانیاهو نظر ترامپ را جدی گرفت
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که با بنیامین نتانیاهو روابط نزدیکی دارد، روز پنجشنبه در توئیتر مدعی شد که این دو نماینده کنگره آمریکا «از یهودیان متنفر هستند و هیچ کاری نمی‌توان کرد تا نظرشان عوض شود.» این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ به این زنان غیرسفیدپوست کنگره آمریکا حمله می‌کند. نوشته‌های دونالد ترامپ درباره این افراد به شکل گسترده‌ای محکوم شده و بسیاری مواضع او را نژادپرستانه توصیف کرده‌اند.

رشیده طلیب که متولد آمریکاست، رگ و ریشه فلسطینی دارد و نیاکانش اهل شهر بیت عور الفوقا در کرانه غربی رود اردن هستند. در حال حاضر مادربزرگ این نماینده کنگره آمریکا و برخی از اقوام دور او در روستایی در این منطقه زندگی می‌کنند. او تنها کسی است که اجازه دارد به این سفر برود. اجازه‌ای که البته او آن را نپذیرفته است. وزارت کشور اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که تنها یک نماینده مسلمان کنگره آمریکا یعنی رشیده طلیب می‌تواند به اسرائیل سفر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نماینده فلسطینی‌الاصل دلیل انصراف خود از سفر به کرانه باختری را شرایط ظالمانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد. این در حالیست که پیش از این ادعا شده بود طلیب در نامه‌ای عهد کرده است که به «شرایط مورد نظر» اسرائیل احترام بگذارد. ایلهان عمر که او هم قصد سفر داشت، متولد کشور سومالی است که به همراه خانواده‌اش در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است. او به دلیل اظهاراتی که در نقد لابی اسرائیل در واشنگتن بیان کرد با انتقادهای تند و اتهام یهودستیزی روبه‌رو شد.

رشیده طلیب، یکی از نمایندگان ایالت میشیگان گفته که این تصمیم «نشانه‌ ضعف» دولت اسرائیل است. او تصویری از مادربزرگش که در کرانه غربی زندگی می‌کند را منتشر کرده و نوشته که مادربزرگ او حق دارد‌ با افتخار زندگی کند و این‌که اجازه دیدار او با نوه‌اش داده نشده را نشانه‌ای از ضعف خوانده است. خانم طلیب می‌خواست دو روز بیشتر از همکار دیگرش در اسرائیل بماند تا با مادربزرگش دیدار کند. در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر اسرائیل منتشر کرده، بنیامین نتانیاهو گفته که اسرائیل بیش از هر کشور دیگری برای آمریکا و کنگره این کشور احترام قائل است. و بعد اضافه کرده که برنامه سفر این دو نماینده نشان می‌دهد‌ «هدف اصلی آنها صدمه زدن به اسرائیل بوده است.»

*** واکنش ها به تصمیم اسرائیل
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای به این تصمیم اسرائیل واکنش نشان داده و آن را دون شان این کشور خوانده است. خانم پلوسی گفته که این تصمیم «نشانه ضعف» دولت اسرائیل است. در بخش دیگری از این بیانیه، خانم پلوسی به توئیت آقای ترامپ هم واکنش نشان داده و آن را نمادی از «جهل و بی‌احترامی» و کمتر از شان دفتر ریاست جمهوری خوانده است.

دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، در بیانیه‌ای گفته که آمریکا از تصمیم اسرائیل حمایت کرده و آن را محترم می‌شمارد. آقای فریدمن به جای نماینده کنگره، خانم‌ها طلیب و عمر را کنشگر سیاسی توصیف کرده و نوشته اسرائیل «همان طور که از ورود سلاح» به کشورشان ممانعت می‌کند، می‌تواند از ورود این افراد هم جلوگیری کند.

کدخبر: ۲۷۵۱۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر