کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۳۵۴
تاریخ خبر:

مناقشه بر سر واکسن‌کرونا؛ جنگ جهانی دیگری در راه است؟

دولت آمریکا رسما اعلام کرده از ارسال واکسن‌های خریداری شده توسط کانادا و مکزیک خودداری خواهد کرد؛ ایتالیا نیز از ارسال واکسن به استرالیا منصرف شده؛ آیا جنگ جدیدی بر سر واکسن کرونا در راه است؟

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، جن ساکی، در نشست خبری اخیر خود تاکید کرد رئیس جمهور ایالات متحده تصریح دارد که بر اطمینان از دسترسی واکسن برای هر آمریکایی متمرکز است. بر همین اساس پولتیکو از تصمیم بایدن بر رد درخواست رئیس جمهور مکزیک، همسایه جنوبی، برای دریافت واکسن کرونا خبر داد. بایدن و لوپز اوبرادور قرار ملاقاتی مجازی با تاکید بر همکاری پایدار بین دو کشور داشتند.

ساکی اعلام کرد که بایدن درخواست ارسال واکسن ایالات متحده به مکزیک را، در صورت مطرح شدن، رد خواهد کرد. وی گام بعدی را بهبود اقتصادی دانست و گفت در صورت حصول اطمینان از اینکه همسایگان آمریکا، مکزیک و کانادا، به خوبی همه‌گیری را مدیریت کرده باشند می‌توانیم مرزهای خود را باز کنیم اما در حال حاضر تمرکز دولت بر اطمینان از واکسیناسیون هر آمریکایی است.

این در حالیست که سازمان غذا و دارو مجوز استفاده اضطراری از واکسن جانسون و جانسون، سومین واکسن آمریکا پس از واکسن‌های فایزر و مدرنا را صادر کرده و تولیدکنندگان دارو از دستیابی ایالات متحده به ۳ میلیون دوز واکسن در روز تا ماه آینده، آوریل، خبر دادند. اتحادیه اروپا نیز با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر برای شرکت آکسفورد ممنوعیت صادرات ایجاد کرده است. ان‌بی‌سی نوشت این اقدام اتحادیه که به درخواست ایتالیا صورت گرفت مقامات استرالیا را به شدت نا امید کرده است.

اروپا برای دریافت ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا با شش شرکت قرار داد دارد که ۴۰۰ میلیون آن به عهده آکسفور است و از این میزان تنها ۳۳ میلیون دوز تامین شده که موجبات خشم مقامات اروپایی به خصوص ایتالیا را فراهم کرده است. در همین راستا، ایتالیا اولین کشوری بود که از سیستم کنترل صادرات که اخیرا توسط اتحادیه اروپا وضع شده استفاده کرد و جلوی ارسال ۲۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به استرالیا را گرفت. سایمون بیرمنگام، وزیر دارایی استرالیا، با ابراز تاسف از این اقدام اتحادیه گفت: «در حال حاضر جهان به قلمروئی عجیب تبدیل شده و جای شگفتی نیست اگر برخی کشورها کتاب قانون را پاره می‌کنند.»

استرالیا در حال رایزنی با اتحادیه برای رفع مسدودیت صدور واکسن است اما این وضعیت یادآور روزهای آغازین شیوع بیماری و تلاش کشورها برای حفظ ذخایر ماسک و لوازم بهداشتی خود است.

با اینکه یک سال است جهان درگیر این بیماری شده اما به نظر نمی‌رسد بلوغی در سطح روابط بین‌المللی انسانی ایجاد شده باشد و همچنان منافع فردی هر کشور بر مصالح بشری مقدم است. نکته‌ای که در دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

کدخبر: ۳۷۷۳۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    فیلم شوالیه تاریکی صحنه ای دارد که دو گر وه توسط ژوکر به گروگان گرفته شده اند و ب ه هر گروه گفته می شود دیگری را نابود کند تا خود باقی بماند. هدف برملا کردن ذات ب شر است که در شرایط سخت به چیزی به غیر از بقای خود نمی اندیشد.