کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۶۶۳
تاریخ خبر:

ملاقات با خاطرات تلخ

روزنامه هفت صبح | این هفته چهار مهاجم که سابقه درخشش مقابل ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان را دارند منتظر آنها هستند. بغداد بونجاح، عمر السوما، کایو و سران چهار بازیکنی هستند که در سال‌های گذشته بارها به تیم‌های ایرانی گل زده‌اند.

*** عمر السوما (الاهلی-استقلال)
استقلال در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا باید مقابل الاهلی عربستان قرار بگیرد. تیمی که هفته گذشته در آستانه پیروزی بر میزبانش الوحده امارات بود اما با گل خوردن در دقیقه ۹۰ پیروزی را از دست داد. در آن بازی خبری از چند بازیکن اصلی الاهلی نبود. مارکو مارین ملی‌پوش سابق آلمان، جیانینی مهاجم ساحل‌عاجی و سوزا هافبک برزیلی جزو غایبان الاهلی در این بازی بودند اما شناخته‌شده‌ترین غایب الاهلی که مصدوم بود و به بازی مقابل استقلال خواهد رسید عمر السوما است.

این مهاجم سوری در سال‌های اخیر بارها مقابل تیم‌های ایرانی قرار گرفته و معمولا زهر خود را هم ریخته است. او فصل گذشته در مرحله گروهی مقابل پرسپولیس بازی ‌ و در بازی برگشت هر دو گل تیمش را وارد دروازه بیرانوند کرد. السوما در بازی‌های انتخابی جام جهانی هم با تیم ملی سوریه مقابل ایران بازی کرد و علاوه بر اینکه گل دوم تیمش را در دقیقه ۹۳ زد و مانع از پیروزی ایران شد روی گل اول هم نقش مهمی داشت. السوما سه فصل پیش هم در لیگ قهرمانان آسیا ابتدا در مرحله گروهی گل پیروزی الاهلی را مقابل ذوب‌آهن به ثمر رسانده بود و در مرحله حذفی هم در تساوی ۲-۲ مقابل پرسپولیس زننده یکی از گل‌های الاهلی بود.

او در لیگ قهرمانان ۲۰۱۵-۲۰۱ هم در مرحله گروهی دو گل به تراکتورسازی زده بود و در مرحله یک چهارم نهایی با زدن هر دو گل تیمش به نفت تهران که اتفاقا علیرضا بیرانوند را در دروازه‌اش داشت، این تیم را حذف کرد. او در تیم ملی سوریه و الاهلی عربستان ۹ گل به تیم‌های ایران، پرسپولیس، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و نفت زده است و لقب گربه سیاه فوتبال ایران کاملا برازنده اوست. السوما در در این فصل در ۱۴ بازی ۱۱ گل برای الاهلی زده ‌ و البته دو بازی آخر تیمش را هم به دلیل مصدومیت از دست داده است. او اگر از مصدومیت رهایی یابد، برای اولین بار مقابل استقلال قرار خواهد گرفت.

*** بغداد بونجاح (السد- سپاهان)
سپاهان بعد از پیروزی پرگل در خانه العین، در هفته دوم باید مقابل السد قطر بازی کند. تیمی که در سال‌های اخیر بارها با پرسپولیس و استقلال روبه‌رو شده است. تا سال گذشته مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازیکن السد برای ایرانی‌ها ژاوی بود اما با خداحافظی او از فوتبال و شروع سرمربیگری در السد، حالا کلیدی‌ترین بازیکن این تیم بغداد بونجاح خواهد بود که البته در سال‌های گذشته هم زیاد مقابل ایرانی‌ها بازی کرده و بارها به آنها گل زده است.

بونجاح الجزایری یک بار مقابل تیم ملی ایران بازی کرد و نتوانست گلزنی کند اما تیم‌های باشگاهی ایران و به ویژه پرسپولیس و استقلال از دست او در امان نبوده‌اند. او فصل گذشته در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، مقابل پرسپولیس در دقیقه ۹۰ گلزنی کرد و تیمش را به یک پیروزی مهم رساند. یک فصل قبل‌تر، در مرحله گروهی و در پیروزی ۳بریک السد مقابل پرسپولیس در قطر زننده دو گل تیمش بود و در مرحله یک‌چهارم نهایی هم در‌ دو بازی رفت و برگشت موفق شد به استقلال سه گل بزند و دو پاس گل بدهد! و عامل اصلی حذف استقلال در لیگ قهرمانان آسیا باشد.

یک فصل قبل‌تر اما در بازی پلی‌آف لیگ قهرمانان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی ناکام بود و نتوانست گلزنی کند. بونجاح در این فصل هم آماده و گلزن نشان داده است. او در ۱۱ بازی در لیگ ستارگان قطر ۱۳ گل زده و در حال حاضر آقای گل لیگ ستارگان قطر است. بونجاح البته در بازی اول السد در لیگ ستارگان قطر نتوانست مقابل النصر عربستان گلزنی کند اما سپاهان و مدافعانش باید حسابی مراقب او باشند. اگرچه شاگردان قلعه‌نویی در بازی اول خود مقابل العین گل نخوردند اما بونجاح و همبازیانش خطرناک‌تر از تیم تضعیف شده اماراتی هستند و محمد طیبی و احتمالا شایان مصلح کار دشواری در برابر این مهاجم الجزایری که در سال ۲۰۱۹ بیشترین گل‌ها را در فوتبال جهان به ثمر رساند خواهند داشت.

*** کایو (الشارجه-پرسپولیس)
این مهاجم برزیلی اگرچه مثل السوما و بونجاح گلزن نیست اما به اندازه آنها و شاید هم بیشتر خطرناک و تاثیرگذار است. کایو فصل گذشته در العین امارات بازی می‌کرد. در مرحله گروهی این تیم با استقلال همگروه بود اما نیم ساعت قبل از بازی و ‌ حین گرم کردن مصدوم شد و بازی را از دست داد هرچند در بازی برگشت دقایقی مقابل استقلال بازی کرد.

او یک فصل قبل‌تر هم با العین در گروه استقلال حضور داشت و یکی از بازی‌ها را به دلیل مصدومیت از دست داد اما پررنگ‌ترین خاطره فوتبال ایران و استقلال از این هافبک برزیلی، همان بازی معروف مرحله یک‌هشتم نهایی فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ است که با نتیجه ۶بریک به سود العین به پایان رسید. کایو در آن بازی دو گل اول تیمش را در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازی زد و تکلیف بازی را مشخص کرد. کایو در آن بازی با وجود ستاره‌هایی مثل برادران عبدالرحمان، بهترین بازیکن زمین بود.

این برزیلی البته بیش از اینکه گلزنی کند، پاس گل می‌دهد و برای همبازیانش موقعیت می‌سازد. او در سال‌های اخیر به قدری در العین درخشیده بود که فصل گذشته بنفیکای پرتغال او را به خدمت گرفت و کایو در لیگ قهرمانان اروپا هم برای این تیم به میدان رفت. کایو البته پیش از العین دو سال در تیم کاشیما آنتلرز ژاپن بازی کرد و یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان برزیلی در آسیا و لیگ قهرمانان این قاره است. در تیم فعلی الشارجه که حریف بعدی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیاست، کایو مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازیکن است.

کایو در نیم‌فصل لیگ امارات به الشارجه پیوسته و در سه بازی برای این تیم دو گل زده است که یکی از آنها مقابل تیم سابقش العین بود. او توانایی بازی در همه پست‌های هجومی را دارد و اگر بخواهیم سبک بازی او را بشناسیم می‌توانیم او را با ادمیلسون جونیور مقایسه کنیم. بازیکنی که همین هفته قبل در تیم الدحیل مقابل پرسپولیس بازی کرد و زننده یکی از دو گل این تیم هم بود.

*** سران (پاختاکور-شهرخودرو)
این مهاجم صرب را شاید خیلی‌ها نشناسند اما او حالا دیگر یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان پاختاکور است و اتفاقا مقابل تیم‌های ایرانی هم بازی کرده و زهرش را هم ریخته است. او فصل گذشته دو بار مقابل پرسپولیس بازی کرد. در باز رفت در آزادی سازنده تنها گل تیمش بود که توسط مراد بیکمائف به ثمر رسید و در بازی برگشت هم سازنده تک گل پیروزی بخش این تیم بود که باعث حذف پرسپولیس در همان مرحله گروهی مسابقات هم شد. دراگان سران در بازی اول پاختاکور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا زننده گل دوم تیمش مقابل الاهلی امارات بود. فصل جدید لیگ ازبکستان هم شروع نشده اما او در فصل قبل با ۲۳ گل در ۲۴ بازی آقای گل لیگ ازبکستان شد و مهاجمی کاملا خطرناک و زهردار است.

کدخبر: ۳۰۹۶۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر