کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۴۳۶
تاریخ خبر:

ملاقات با ارواح خبیث بازار دیجیتال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌قیمت یک بسته سی‌دی و دی‌وی‌دی خام در حال حاضر برابر است با پولی که باید برای خرید یک حافظه فلش ۶۴‌گیگابایت پرداخت کرد. با ۲۵۰‌هزار تومان پول صاحب ۵۰ تا لوح‌فشرده می‌شوید که شاید الان به‌هیچ‌ دردی نخورند اما روز و روزگاری برای خودشان کسی بودند. می‌توانستیم فیلم‌های سینمایی را روی‌شان کپی کنیم یا با گذاشتن آنها در دستگاه DVD رام، جدیدترین بازی‌ها را نصب کنیم.

حالا اینترنت به‌قدری سرعت پیدا کرده که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند با دانلود کردن فایل امورات خود را بگذرانند. دی‌وی‌دی و سی‌دی خام اما هنوز گوشه‌کنارهای بازار به زندگی خود ادامه می‌دهد. درست مثل موبایل‌های کلاسیک دکمه‌ای، دوربین‌های عکاسی، کنسول‌های بازی قدیمی، دستگاه‌های تلفن ثابت، مودم‌های ADSL، کامپیوتر رومیزی، عینک واقعیت مجازی و حتی دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی که انگار سال‌ها از مرگشان می‌گذرد. اگر تصمیم دارید سراغشان بروید، بهتر است دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشید.

‌سی‌دی، دی‌وی‌دی و درایو نوری
تصور اینکه کسی الان در نیمه شهریور ۱۴۰۱ برود بازار و سی‌دی یا دی‌وی‌دی خام بخرد، با خود به خانه ببرد و روی آن چیزی تکثیر کند، سخت است. دوران سی‌دی و دی‌وی‌دی سال‌ها پیش تمام شده اما هنوز در بازار می‌توان لوح فشرده پیدا کرد. برای یک بسته ۵۰تایی سی‌دی خام فینال در بسته‌بندی‌های پلاستیکی نوستالژیک باید ۲۶۰ هزار تومان پول پرداخت. قیمت بسته دی‌وی‌دی خام ۵۰‌تایی هم ۲۳۰ هزار تومان است.

درایو DVD اینترنال برای خواندن دیسک‌های فشرده از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای خرید یک نمونه درایور اکسترنال با قابلیت اتصال از طریق درگاه USB باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنید. این مدل‌‌های اکسترنال شاید از نظر تکنولوژی قدیمی شده باشند اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر لپ‌تاپ‌ها درایونوری ندارند، وسوسه خریدنشان سراغ بعضی‌ها می‌آید. حتی اگر تنها سالی یک‌بار از آن استفاده کنند. نمونه‌‌های تولید شده توسط برندهای مشهور ممکن است تا ۱٫۸‌میلیون تومان فروخته شوند.

فیچرفون‌ها؛ موبایل‌های کلاسیک دکمه‌ای
گوشی‌های هوشمند پادشاهی می‌کنند چون همزمان دوربین، وسیله ارتباطی، سرگرمی، اسباب‌بازی و… هستند اما آن گوشه‌کنارها هنوز می‌توان ردپای موبایل‌های ساده را پیدا کرد. گوشی‌های دکمه‌ای مثل نوکیا ۱۲۵ با قیمت ۷۰۰ هزار تومان یا نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۱۸ با قیمت ۶۴۰ هزار تومان. نوکیا ۱۰۵ و نوکیا ۱۵۰ به‌ترتیب با قیمت ۶۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان جزو پرفروش‌ها هستند اما هیچکدام آنها به حد و اندازه نوکیا ۳۳۱۰ جدید به‌نظر نمی‌رسند. نوکیا این گوشی را با الهام از مدل مشهور قدیمی در رنگ‌های دلبرانه جدید عرضه کرد و قیمتی تقریبا ناجوانمردانه رویش گذاشت. در بازار ایران خرید این اسباب‌بازی نوستالژیک یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه روی دستتان می‌گذارد.

دوربین عکاسی؛ وداع با اسلحه
گوشی‌های موبایل امروز همزمان همه‌چیز هستند اما مهمترین بخش آنها برآمدگی دوربین است که مدام از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا می‌کنند. باوجود آنها کمتر کسی دلش برای دوربین‌های عکاسی قدیمی تنگ می‌شود. مگر اینکه دلش کمی قرتی‌بازی بخواهد و برای خرید یک دوربین چاپ سریع پول بدهد. الان دوربین چاپ‌سریع فوجی‌فیلم سری Instax Mini 11 را ۲٫۳ میلیون می‌فروشند و قیمت مدل ۹ حدود ۱٫۹ میلیون است.

دوربین دیجیتال کانن ۲۰۰۰D احتمالا باید انتخاب دانشجوهای عکاسی باشد. آنها حاضر می‌شوند برای چنین فسیلی با لنز ۵۵ میلیمتر ۱۱ میلیون پول خرج کنند. قیمت دوربین کانن ۸۵۰D در حال حاضر به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. نیکون به‌عنوان رقیب گردن‌کلفت کانن، مدل‌‌های D3500 و P1000 را بین پرفروش‌ها دارد که به‌ترتیب قیمت‌شان معادل ۱۶ و ۳۳٫۷ میلیون تومان است. دوربین دیجیتال WB30F هم ساده و جمع‌وجور است و با پرداخت ۳٫۴ میلیون قابل خریداری خواهد بود.

کنسول بازی قدیمی؛ نه خیلی ممنون!
پلی‌استیشن ۵ با قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیون قلمرو خود را مشخص کرده. به‌سختی می‌‌توان سمتش رفت و جان سالم به‌در برد. برای همین احتمالا ترجیح می‌دهید چند نفر برای تولدتان پول‌هایشان را روی هم بگذارند و یکی از آنها را برایتان بخرند. اجرای این ایده به جمعی در قالب ۱۰۰ نفر یار موافق یا هزار نفر آدم خیر نیاز دارد. در عوض این رویاپردازی می‌توانید برای خودتان یک کنسول کپی شده از روی نینتندو بخرید. ۸۰۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد و اجازه می‌دهد بازی‌های کلاسیک مثل ماریو را روی تلویزیون اجرا کنید. اگرچه امکان نصب و اجرای آنها روی گوشی موبایل احتمالا از نظر اقتصادی عاقلانه‌تر خواهد بود.

تلفن ثابت؛ خداحافظ گراهام‌بل
ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران به کمتر از ۳۵‌درصد کاهش پیدا کرده است. تلفن ثابت تقریبا از دوران گراهام‌بل این اندازه کم‌توجهی را تجربه نکرده بود. وقتی موبایل همیشه دم‌دست آدم است و تمام کارهای روزمره را می‌توان با آن راه انداخت، معلوم است که مردم کمتر سراغ تلفن ثابت می‌روند.

با این حال قیمت تلفن‌های ثابت بی‌سیم هنوز بالاست. نمونه‌های پرفروش پاناسونیک را باید ۱٫۲ تا ۱٫۸‌میلیون تومان خرید. برای پاناسونیک ساده سیم‌دار هم که تنها کالر ID دارد باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. برندهای کمتر محبوب مثل میکروتل ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. آلکاتل ساده بدون هیچ امکانی را ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت نمونه‌های رومیزی با طرح‌های فانتزی مثل جوجه و لیوان کوکاکولا و قلب در کمترین حالت ممکن ۱۰۰ هزار تومان است.

کامپیوتر رومیزی؛ جنگ خونین بازنده‌ها
پیشرفت تکنولوژی باعث شده در حال حاضر همه موبایل را در اولویت قرار دهند. تبلت و لپ‌تاپ انتخاب‌های بعدی هستند. در شرایط به‌خصوص کسی زیربار خرید کامپیوترهای رومیزی کلاسیک می‌رود. علاوه بر مسئله تکنولوژی، محدودیت‌های جا و پول هم در این جدایی تاثیرگذار هستند.

یک کامپیوتر دسکتاپ اسمبل شده ساده با پردازنده Core i5 و هشت گیگابایت حافظه‌موقت را می‌توان حدود ۱۰‌میلیون خریداری کرد و رویش بنا به‌سلیقه و نیاز هارددیسک نصب کرد. انتخاب بدی نیست. نه؟ فقط به مانیتور و کیبور و ماوس و بقیه قطعات هم نیاز است که قیمت تمام شده آنها تقریبا اندازه یک لپ‌تاپ ۱۶ میلیونی است. هنوزم فکر می‌کنید انتخاب بدی نیست؟

پرینتر و اسکنر؛ بازار محبوب مشتریان شرکتی
هردوتایشان واقعا به دوران گذشته مربوط می‌شوند. چرا باید یک‌نفر ۱٫۶‌میلیون برای پرینتر چندکاره جوهرافشان کانن با قابلیت چاپ عکس پول بدهد یا ۳٫۷ میلیون برای پرینتر لیزری HP هزینه کند؟ بله! پای اداره‌ها و شرکت‌ها در میان است. محض اطلاع این گروه مشتریان حاضر هستند تا شش میلیون برای خرید پرینتر چندکاره لیزری کانن پول خرج کنند و اسکنر حرفه‌ای کانن با قیمت ۹٫۷ میلیون بخرند. شما می‌توانید برای اسکن کردن هر چیزی از گوشی موبایتان استفاده کنید.

عینک‌های واقعیت مجازی؛ وسوسه ناتمام
عینک‌های واقعیت مجازی ماجراجویی ناکام دنیای تکنولوژی هستند. قرار بود خیلی رویایی باشند اما از وسط راه، کسی تحویلشان نگرفت و پروژه شکست خورد. خیلی‌ها با خرید یک مدل ساده و دم‌دستی ارزان، از دست وسوسه عینک‌های واقعیت مجازی فرار کردند. الان هم در انبارها کلی مدل رنگارنگ باقی مانده است. از نمونه‌های ارزان ۱۰۰ هزار تومانی گرفته تا مدل‌های پرزرق‌وبرق ۱۵، ۱۶‌میلیونی. اگر قرار است خام شوید لااقل برای مدلی پول پرداخت کنید که یک دسته بازی هم دارد، به‌گوشی وصل می‌شود و می‌توان با آن بازی موبایل انجام داد. باور کنید وقتی هیجان اولیه خوابید و عینک واقعیت مجازی را به گوشه انبار یا کمد هل دادید، کمتر غصه می‌خورید.

هندزفری سیم‌دار؛ لعنت به سیم و پیچش سیم
هندزفری سیم‌دار از جعبه گوشی‌های موبایل حذف شده‌اند و مصداق ترانه از دل برود، هر آنکه از دیده برفت شده‌اند. از این طرف با ۴۰۰‌هزار تومان می‌توان یک هندزفری بلوتوث بی‌سیم خوب خرید و از شر تاب‌خوردن سیم راحت شد. طبیعی است که این روزهای هندزفری و هدفون‌ سیم‌دار دیگر خیلی در رادار خریداران نباشد.

با این حال بهتر است در جریان باشید که نمونه‌های حرفه‌ای با قیمت ۲۰ میلیون برای کاربران خاص نوربالا می‌زنند و برندهای ایرانی مثل لیتو برای آخرین نسل از نمونه‌های درحال انقراض موسیقی هدفون‌های ارزان‌قیمت ۲۰۰ هزار تومانی تولید می‌کند. همچنین برای خرید یک هدفون به اضافه میکروفون که راست‌ کار بازی‌های کامپیوتری است، می‌توان با خاطری آسوده ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پول خرج کرد.

باتری قابل شارژ؛ گرانی بی‌دلیل
برای خرید چهارتا باتری قابل شارژ قلمی از برند شیائومی الان باید حدود ۵۰۰ هزار تومان پول خرج کرد. باتری‌های ارزان‌تر از برندهایی مثل کملیون هم در دسترس است. قیمت مجموعه کامل آنها (با چهار باتری قابل شارژ) به یک میلیون تومان می‌رسد. آنهایی که هنوز فکر می‌کنند با استفاده از باتری‌های قابل شارژ می‌توان سهمی در حفظ محیط زیست داشت، باید این قسمت کار را هم ببینند.

مودم ADSL؛ جریمه مضاعف
اینترنت ثابت در بدترین روزهای خود به‌سر می‌برد. گران، کم‌سرعت و کثیرالشاکی. با وجود اینترنت موبایل (هرچقدر هم گران‌قیمت) کمتر کسی سراغ اشتراک اینترنت ثابت می‌رود. برای همین مودم و روتر آنها را هم کمتر می‌بینیم. آنهایی که ناچارند به استفاده از این تکنولوژی کهنه و مندرس ادامه دهند، می‌توانند روتر ADSL با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بخرند.

چیزهایی تولید شده توسط تی‌پی‌لینک، دی‌لینک، یوتل، ایسوس و هوآوی. قیمت مودم فیبرنوری هوآوی در بازار به ۱٫۷ تا ۲٫۵ میلیون می‌رسد. نمونه‌های LTE را هم می‌توان ۱٫۵ میلیون خرید. با استفاده از سیمکارت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت می‌توان آنها را راه‌اندازی کرد و از شر اینترنت ثابت راحت شد. به‌شرط اینکه استفاده از فناوری ۵G فعلا در دورنمای تکنولوژیک شما نباشد.

دستگاه پخش‌ دی‌وی‌دی؛ گنج‌‌های پنهان در آرشیو
آرشیو فیلم‌‌های سینمایی که بعضی‌‌ها مانند یک گنج پنهان روی دی‌وی‌دی برای خود حفظ کرده‌اند، می‌تواند توجیه مناسبی برای خرید دستگاه پخش‌کننده وی‌دی‌دی باشد. از برند LG می‌توان چنین دستگاه‌های از مدافتاده‌ای در بازار پیدا کرد. برند تقریبا مشهور کنکورد و حتی جی‌پلاس هم محصولاتی در بازار دارند که همه‌شان سال‌ها قبل تولید شده‌اند و در انبار مغازه‌ها خاک می‌خورند. اتفاقا خیلی هم دلشان می‌خواهد یکی مثل شما برود سراغشان تا لااقل خلق‌شان بی‌معنا نباشد. برای خرید دستگاه پخش دی‌ودی‌دی تقریبا باید ۱٫۸ میلیون تومان پول پرداخت کرد.

کتابخوان؛ گران، غمگین و بی‌عاطفه
دستگاه‌های کتابخوان دیجیتال هم از جمله وسایلی هستند که به کنج عزلت خزیده‌اند و چشم‌انتظار روزی هستند که یک‌نفر قدرشان را بداند. خودشان هم در این گوشه‌گیری بی‌تقصیر نیستند. چون اگر منظورتان دستگاهی مثل آمازون باشد، به‌خاطر قطع ارتباط با جهان کتاب‌های فارسی عملا کارآیی چندانی ندارند.
نمونه‌های روسی مثل بوکس که به اندروید مجهز هستند و می‌توان بی‌دغدغه رویشان فروشگاه‌های کتاب الکترونیک فارسی مثل فدیبو یا طاقچه نصب کرد، قیمتشان بالاست. حدود ۱۰ میلیون تومان! عوض این ولخرجی می‌توان یک تبلت ارزان‌ خرید و کتاب‌های الکترونیک را در سایز بزرگ خواند. اتفاقا در این روش امکان استفاده از کتاب صوتی فراهم است. اجرای این ایده سه تا چهار میلیون خرج برمی‌دارد.

کدخبر: ۴۷۶۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر