کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۰۰۵
تاریخ خبر:

مقایسه ‌مخارج زندگی در تهران با ۲۰شهر مشهور ‌دنیا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | خرج زندگی در آمریکا ماهانه ۱۲۳میلیون تومان است. اگر زیادی روی این عدد فکر کنید، ممکن است دود از سرتان بلند شود اما آنهایی که در نیویورک زندگی می‌کنند، چنین خرجی برایشان کاملا عادی است چراکه کاملا با متوسط حقوق در این شهر متناسب است. هزینه زندگی در هر شهر خرج‌هایی مثل اجاره خانه، پول غذا، هزینه خرید محصولات خوراکی، لباس و حتی پول کرایه تاکسی را شامل می‌شود.

سایت‌های مختلفی این هزینه‌ها را برای شهرهای مختلف دنیا محاسبه و برآورد می‌کنند و مقایسه آن با متوسط حقوق شهروندان آن شهر می‌تواند نشان دهد زندگی در آنها تا چه حد سخت یا آسان است. اگر بخواهیم هزینه زندگی در تهران را محاسبه کنیم، به رقمی حدود ۱۰میلیون تومان خواهیم رسید که بخش زیادی از آن خرج اجاره می‌شود. توجه داشته باشید که در محاسبه هزینه اجاره خانه، سه درصد سود ودیعه هم در نظر گرفته می‌شود.

برای همین در خیلی از شهرها به خصوص در کشورهای همسایه ما مثل آذربایجان و ارمنستان هزینه زندگی بالاتر از متوسط حقوق افراد است. اگر بخواهیم به گزارش‌های رسمی استناد کنیم، مرکز آمار در آخرین گزارش خود اعلام کرده تهرانی‌ها ماهانه سه میلیون تومان هزینه می‌کنند که البته در این هزینه‌ها اجاره خانه خیلی پایین‌تر در نظر گرفته شده. همچنین بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار مرکز آمار در سال ۹۸، شهروندان تهرانی به طور میانگین ماهانه شش میلیون و ۷۰۰هزار تومان درآمد دارند.

الان که حداقل حقوق به حدود چهار میلیون تومان رسیده شاید این رقم تازه معنا پیدا کند و بتوانیم بگوییم متوسط دریافتی تهرانی‌ها رقمی در همین حدود است. در کنار آن هزینه اجاره خانه حدود هفت میلیون تومان و قیمت یک مترمربع واحد مسکونی بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی حدود ۳۰میلیون تومان است. در این گزارش همین شاخص‌ها یعنی هزینه زندگی، متوسط حقوق، هزینه اجاره خانه و همچنین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در مرکز ۲۰شهر را در سراسر دنیا بررسی کرده‌ایم .

*** هزینه زندگی در نیویورک آمریکا؛ ۱۲۳میلیون تومان
یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی نیویورک آمریکاست. البته شهروندانش خوب پول در می‌آورند و می‌توانند از پس هزینه‌های ماهانه چهار هزار و ۹۲۰دلاری بربیایند. چنین هزینه‌ای به پول ما معادل ماهانه ۱۲۳میلیون تومان است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۱۲۴میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۰۲میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۳۸۸میلیون تومان

*** هزینه زندگی در لندن انگلستان؛ ۱۰۰میلیون تومان
زندگی کردن در پایتخت انگلستان ماهانه رقمی حدود ۱۰۰میلیون تومان هزینه دارد که بالاتر از متوسط حقوق دریافتی در این شهر است. متوسط هزینه زندگی در لندن رقمی حدود چهار هزار دلار است و این شهر را بین شهرهای گران‌قیمت قرار داده.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۸۲ میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۷۶میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۴۴۷ میلیون تومان

*** هزینه زندگی در سیدنی استرالیا؛ ۸۳میلیون تومان
یک ماه زندگی در سیدنی استرالیا حدود سه هزار و ۳۰۰دلار خرج دارد. اگر این هزینه را به پول خودمان تبدیل کنیم، می‌بینیم هزینه زندگی در این شهر به ماهانه ۸۳میلیون تومان می‌رسد البته حقوق دریافتی هم در سیدنی بالاتر از این حرف‌هاست.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۱۰۴میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۶۱میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۷۷میلیون تومان

*** هزینه زندگی در تورنتو کانادا؛ ۷۶میلیون تومان
یک ماه زندگی کردن در تورنتو معادل سه هزار دلار خرج لازم دارد. با در نظر گرفتن نرخ ۲۵هزار تومانی برای دلار هزینه زندگی ماهانه در این شهر کانادا برای هر نفر به حدود ۷۶میلیون تومان می‌رسد که نزدیک به متوسط حقوق شهروندان آن است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۷۵میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۵۸میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۱۲میلیون تومان

*** هزینه زندگی در دوبی امارات؛ ۷۰میلیون تومان
اگر به فکر زندگی در دوبی باشید، احتمالا باید هر ماه به طور متوسط ۷۰میلیون تومان پول خرج کنید. چراکه هزینه زندگی در این شهر امارات متحده عربی، به طور میانگین ماهانه دو هزار و ۸۰۰دلار برآورد شده است. متوسط حقوق شهروندان دوبی هم رقمی در همین حدود است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۷۰میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۵۰میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه:۸۸میلیون تومان

*** هزینه زندگی در ونکوور کانادا؛ ۶۶میلیون تومان
شهروندان ونکوور کانادا برای زندگی در این شهر ماهانه رقمی حدود دو هزار و ۶۲۰دلار پول خرج می‌کنند. این رقم به پول ما حدود ۶۶میلیون تومان است. احتمالا برایتان رقم بزرگی باشد اما متوسط حقوق در ونکوور کفاف این هزینه را می‌دهد.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۷۰میلیون تومان
متوسط هزینه اجاره مسکن: ۵۱میلیون تومان
متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۵۹میلیون تومان

*** هزینه زندگی در پاریس فرانسه؛ ۶۳میلیون تومان
برای زندگی در پایتخت فرانسه ماهانه ۶۳میلیون تومان خرج لازم است. هزینه زندگی در پاریس ماهانه به طور میانگین دو هزار و ۵۳۰دلار برآورد شده و شهروندان آن با حقوق ماهانه ۷۰میلیونی از پس چنین خرجی برمی‌آیند.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۷۰میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۴۵میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۳۳۵میلیون تومان

*** هزینه زندگی در فرانکفورت آلمان؛ ۵۸میلیون تومان
ساکنان فرانکفورت آلمان به طور متوسط ماهی ۷۷میلیون تومان پول در می‌آورند و حدود ۵۸میلیون تومان پول خرج می‌کنند. گزارش‌های بین‌المللی از هزینه‌های زندگی نشان می‌دهد در فرانکفورت هزینه زندگی به طور متوسط حدود دو هزار و ۳۳۰دلار برآورد می‌شود.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۷۷میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۳۹میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۰۴میلیون تومان

*** هزینه زندگی در شانگهای چین؛ ۴۷میلیون تومان
خرج ماهانه ۴۷میلیون تومانی هم برای ما رقم بزرگی است و هم برای ساکنان شانگهای چین. هزینه‌های زندگی در شانگهای به طور متوسط هزار و ۹۰۰دلار برآورد می‌شود که برخلاف دیگر شهرهای گران‌قیمت در دنیا، بالاتر از متوسط حقوق ۳۴میلیونی شهروندان است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۳۴میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۳۷میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۱۷۰میلیون تومان

*** هزینه زندگی در دویسبورگ آلمان؛ ۲۷میلیون تومان
زندگی در دویسبورگ آلمان ماهانه رقمی حدود هزار و ۸۰دلار خرج دارد. این رقم به پول ما حدود ۲۷میلیون تومان است. البته ساکنان دویسبورگ خیلی بیشتر از این حرف‌ها پول درمی‌آورند و به راحتی از پس این هزینه‌‌ها برمی‌آیند.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۴۱میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۳میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۷۳میلیون تومان

*** هزینه زندگی در نانجینگ چین؛ ۲۷میلیون تومان
زندگی در شهرهای چین عموما بیشتر از متوسط حقوق هزینه دارد. برای مثال هزینه زندگی در نانجینگ به طور متوسط حدود هزار و ۷۰دلار برآورد می‌شود که به پول ما معادل ۲۷میلیون تومان است. متوسط حقوق ساکنان نانجینگ کمی پایین‌تر از این رقم است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۲۲میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۸میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۱۷۳میلیون تومان

*** هزینه زندگی در لوریان فرانسه؛ ۲۶میلیون تومان
شاید ۲۶میلیون تومان خرج ماهانه زندگی کردن در لوریان فرانسه رقم بزرگی به نظر برسد اما ساکنان این شهر با حقوقی که می‌گیرند، مشکلی با چنین هزینه‌هایی ندارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه زندگی در لوریان ماهانه هزار و ۳۰دلار برآورد می‌شود.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۵۹میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۳میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۱۰۵میلیون تومان

*** هزینه زندگی در سن‌پترزبورگ روسیه؛ ۲۲٫۷میلیون تومان
سن‌پترزبورگ از جمله شهرهای گران‌قیمت دنیاست که در آن هزینه‌های زندگی بالاتر از متوسط حقوق شهروندانش برآورد می‌شود. در این شهر خرج زندگی در ماه حدود ۹۱۰دلار است که به پول ما معادل ۲۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۱۵میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۵میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه:۵۴میلیون تومان

*** هزینه زندگی در کوالالامپور مالزی؛ ۱۸میلیون تومان
زندگی در پایتخت مالزی ماهانه حدود ۱۸میلیون تومان خرج دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه زندگی در پایتخت این کشور حدود ۷۴۰دلار برآورد می‌شود. البته این رقم نسبت به متوسط حقوق شهروندان کوالالامپور چندان بزرگ نیست و به راحتی از پس آن برمی‌آیند.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۲۱میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۲میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۸۷میلیون تومان

*** هزینه زندگی در باکو آذربایجان؛ ۱۷میلیون تومان
پایتخت‌نشین‌های همسایه شمالی کشورمان ماهانه حدود ۱۷میلیون تومان برای گذراندن زندگی‌شان پول خرج می‌کنند. هزینه زندگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان رقمی حدود ۶۸۶دلار برآورد شده که خیلی بالاتر از متوسط حقوق در این شهر است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۱میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۳۸میلیون تومان

*** هزینه زندگی در ایروان ارمنستان
برای زندگی در پایتخت ارمنستان ماهانه حدود ۱۷میلیون تومان هزینه لازم است. هزینه زندگی در ایروان حدود ۶۷۸دلار برآورد شده که تقریبا مشابه پایتخت آذربایجان است و حتی از نظر اختلاف آن با متوسط حقوق، شرایط یکسانی دارد.

متوسط هزینه‌های زندگی در ماه: ۱۷میلیون تومان
‌متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: هفت میلیون و ۳۰۰میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۱میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۳۵میلیون تومان

*** هزینه زندگی در کراچی پاکستان؛ ۱۷میلیون تومان
زندگی کردن در بزرگترین و گران‌ترین شهر پاکستان یعنی بندر کراچی، ماهانه ۱۷میلیون تومان خرج دارد. هزینه زندگی در این شهر حدود ۶۷۸دلار برآورد شده و اختلاف نسبتا زیادی با متوسط حقوق ۷٫۳میلیونی شهروندان کراچی دارد.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: هفت میلیون و ۳۰۰هزار تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: پنج میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۰میلیون تومان

*** هزینه زندگی در جده عربستان؛ ۱۶٫۹میلیون تومان
ساکنان جده عربستان به طور متوسط ماهی هفت میلیون و ۳۰۰هزار تومان پول در می‌آورند اما هزینه‌هایشان بیشتر از این حرف‌هاست. هزینه زندگی در جده ماهانه رقمی حدود ۶۷۰دلار برآورد می‌شود که به پول ما حدود ۱۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: هفت میلیون و ۳۰۰هزار تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان
‌ متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۳۲میلیون تومان

*** هزینه زندگی در استانبول ترکیه؛ ۱۴میلیون تومان
برای زندگی در بزرگترین شهر ترکیه ماهانه حدود ۱۴میلیون تومان هزینه لازم است. متوسط هزینه زندگی در استانبول ماهانه ۵۷۰دلار برآورد شده که برخلاف دیگر شهرهای بزرگ در بین کشورهای همسایه ما، پایین‌تر از متوسط حقوق هر نفر در ماه است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: ۲۱میلیون تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: هفت میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۸میلیون تومان

*** هزینه زندگی در تفلیس گرجستان؛ ۱۳٫۸میلیون تومان
پایتخت‌نشین‌های گرجستان در ماه حدود ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان پول خرج می‌کنند. متوسط حقوق آنها خیلی کمتر از این رقم است اما با این حال برآوردها نشان می‌دهد هزینه زندگی در تفلیس گرجستان به طور میانگین حدود ۵۵۰دلار است.

متوسط حقوق دریافتی برای هر نفر: پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان
‌متوسط هزینه اجاره مسکن: ۹میلیون تومان
‌متوسط قیمت هر مترمربع خانه: ۲۱میلیون تومان

کدخبر: ۳۸۲۰۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر