کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۵۱۷
تاریخ خبر:

مقایسه وام مسکن جوانان و تسهیلات صندوق یکم

روزنامه هفت صبح | سقف وام مسکن جوانان به ۴۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است در حالی که از صندوق مسکن یکم می‌توان دونفری ۱۶۰میلیون تومان وام گرفت و روی ۸۰میلیون پس‌انداز و ۴۰میلیون تسهیلات جعاله گذاشت و با ۲۴میلیون تومان روانه بازار مسکن شد. هر دوی این عددها سقف قابل پرداخت وام در تهران هستند و شرایط در شهرستان‌ها کمی متفاوت است اما احتمالا می‌توان وضعیت را مرور کرد.

*** شرایط دریافت وام مسکن جوانان
سپرده‌گذاری بلندمدت پنج تا ۱۵ساله شما را به وام مسکن جوانان ۴۰۰میلیونی می‌رساند. این وام از سال پنجم به‌بعد قابل دریافت است و میزان سود آن تک رقمی و ۹درصد است. در صورتی که متقاضیان بتوانند مدارک لازم مبتنی بر توانایی بازپرداخت تسهیلات را به بانک ارائه دهند، نیازی به معرفی ضامن ندارند.

در زمان افتتاح حساب، جدولی به متقاضیان ارائه می‌شود که طبق آن می‌توانند مبلغ تعیین شده را به‌صورت ماهانه، سالانه و حتی یکجا پرداخت کنند. مبلغ تعیین شده از رقم ماهانه پنج هزار تومان در سال ۷۹ شروع و امسال به مبلغ ۶۵هزار تومان افزایش پیدا کرده است و بعد از افتتاح حساب، هر سال ۱۰ درصد به مبلغ واریزی سال قبل اضافه می‌شود.

افتتاح حساب هیچ محدودیت سنی ندارد و می‌توان سپرده‌گذاری را برای بستگان نزدیک شروع کرد. بیشترین سقف تسهیلات برای شهر تهران درنظر گرفته شده که بعد از ۱۵سال از افتتاح حساب، با رشد ۶۰درصدی نسبت به سال گذشته از مبلغ ۲۵۰میلیون تومان به ۴۰۰میلیون تومان رسیده است.

این سقف در کلانشهر‌ها یعنی شیراز، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، قشم، اهواز، قم و کرمانشاه ۳۳۰میلیون تومان درنظر گرفته شده و برای سایر شهرها، ۲۹۰ میلیون تومان است. آن‌هایی که بخواهند بعد از سال پنجم وام بگیرند، سقف تسهیلات برایشان در تهران ۲۱۰میلیون، کلانشهر‌ها ۱۵۰میلیون و بقیه شهر‌ها ۱۰۰میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

*** شرایط دریافت وام مسکن صندوق پس‌انداز یکم
خانه‌دار شدن با استفاده از پس‌انداز یک ساله، طرحی بود که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در خرداد ۹۳ از آن با نام صندوق پس‌انداز مسکن یکم رونمایی کرد. طوری که بعد از یک سال سپرده گذاری در این صندوق می‌توانید تا دو برابر مبلغ سپرده‌گذاری را وام بگیرید.

البته سقف این وام برای هر زوج در تهران ۱۶۰میلیون، در شهر‌های بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت ۱۲۰میلیون و در شهر‌های کوچک ۸۰میلیون تومان است. اگر هم بخواهید فردی اقدام کنید، نصف این ارقام را به شما وام می‌دهند.

حداکثر وام مسکن صندوق یکم نهایتا ۱۲درصد از قیمت یک خانه ۵۰متری را پوشش می‌دهد. البته می‌توان در کنار آن از پس‌انداز اولیه ۸۰میلیونی و وام جعاله ۴۰میلیونی هم استفاده کرد. هرچند آن‌ها نمی‌توانند چندان تاثیری در خانه‌دار شدن زوج‌های تهرانی بگذارند.

کدخبر: ۳۵۴۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر