کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۴۲۰
تاریخ خبر:

مقایسه شش شاسی‌بلند کوچولوی محبوب و نشکن چینی!

هفت صبح | در شرایطی که بهای ارزان‌ترین شاسی‌بلندهای کره‌ای از مرز ۲۷۵ میلیون تومان گذشته، این شش کراس‌اوور کوچک و کامپکت چینی را می‌توان در بازه ۷۵ تا ۱۷۵ میلیون تومان خرید.

البته همگی کوچک و کم‌مصرف و نحیف‌اند ولی طرفدارشان زیاد است. از ابتدای تولید و عرضه این شش خودرو در سال ۹۴ تا امروز چیزی بالغ بر ۸۵ هزار دستگاه از انواع آنها به دست مشتریان ایرانی رسیده و این یعنی چینی‌ها مالک بلامنازع این بخش از بازار هستند، جایی که خریداران با قدرت خرید متوسط حضور دارند. این قبیل افراد نه میلی به خرید محصولات داخلی و وطنی داشته و نه از عهده پرداخت بهای گزاف اتومبیل‌های وارداتی کره‌ای، فرانسوی یا ژاپنی برمی‌آیند. آنها از خودروهای‌شان یک فضای نسبتا مدرن، بی‌دردسر و کم استهلاک می خواهند که حداقل تا سه سال آنها را راهی تعمیرگاه‌های شهر نکند. و خب، چینی‌ها گویا در این زمینه موفق عمل کرده‌اند یا حداقل طوری با مشتریان خود تا کرده‌اند که باعث شده رضایت آنها جلب شود. شش خودرو گریت‌وال ام۴، لیفان ایکس۵۰، ام‌وی‌ام ایکس۲۲، چانگان سی‌اس۳۵، جک اس۳ و هایما اس۵ محصولاتی با موتورهای نسبتا قوی، دارای آپشن‌های رفاهی و ظاهر مدرن بوده که به لطف ظاهر مشابه با شاسی‌بلندها و اقبال بالای بازاربه این سری خاص از خودرو توانسته‌اند محبوبیت بالایی در کشور کسب کنند. ببینیم هریک از این شش خودرو چه ویژگی‌هایی داشته و چقدر ارزش خرید دارند.

لیفان ایکس۵۰ / ارزش خرید ۳٫۵ از ۵
حدود ۱۰۲ میلیون امان قیمت دارد و یکی از بزرگترین خودروهای گروه است. موتور ۱۰۲اسبی خودرو و جعبه دنده سی‌وی‌تی این ایفان گرچه کشش خوب یدر شهر داشته ولی به دلیل وزن بالاتر این خودرو نسبت به رقبا در سرعتهای بالا کارایی بالایی ندارد. مونتاژ خودرو، چینش اتاق و کیفیت مواد معمولی و ظاهر خودرو به دلیل کپی برداری آشسکار از آلفارومئو و اوپل مناسب است. ایکس۵۰ هزینه نگهداری بالایی داشته و با وجود مصرف سوخت مناسب، تعمیر و نگهداریش سخت است. ایمنی خودرو مثل فروشش چندان مناسب نیست. اینها همه یعنی ارزش خرید لیفان با توجه به بهای ۱۰۲ میلیونی چندان بالا نیست.

جک اس۳ / ارزش خرید ۳٫۸ از ۵
جدیدترین عضو این گروه است که فعلا قیمتش تا ۱۴۵ میلیون تومان هم بالا رفته و طبق ادعای مالکان یک خودرو صرفا شهری اتوماتیک و ساده است که ابدا برای خارج از جاده یا خدای نکرده آفرود! مناسب نیست. اس۳ که فرم ظاهری جذاب‌تری در مقایسه با رقبا دارد، در مقایسه با رقبا بزرگتر و جادارتر است که همین چند عامل دلیل انتخاب این اتومبیل واقعا گران می‌باشد. اس۳ با طول ۴٫۳۲ متر علاوه بر موتور ۱٫۵ لیتری و ۱۱۱ اسبی از گیربکس خودکار CVT و برخی امکانات نظیر صفحه لمسی سود برده ولی ایمنی بدنه چندان بالا نیست و خودرو تنها ۲ کیسه هوا دارد. کیفیت مونتاژ این اتومبیل چندان بالا نیست.

گریت وال ام۴ / ارزش خرید ۳٫۹ از ۵
یک چینی گمنام و کم فروش که اتفاقا کیفیت ساخت مناسبی داشته و به عنوان برادر کوچک هاوال اچ۲ از مجرای واردات به کشور راه یافت. ام۴ که سال ۲۰۱۳ موفق شده در بین پنج خودرو پرفروش بازار بزرگ چین قرار گیرد، به موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۸ اسبی با ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور مجهز است و قادر است ۴سرنشین بزرگسال را به راحتی در شهر و جاده حمل کند. ام۴ که تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، جزو سبک‌ترین خودروهای گروه بوده و با فصله بین دومحور ۲٫۳۸، کوچترین خودرو گروه هم هست. ام‌۴ با گیربکس دستی ۵سرعته در بازار بهایی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان دارد.ایمنی و کیفیت مونتاژ این خودرو مناسب است.

ام‌وی‌ام ایکس۲۲ / ارزش خرید ۴٫۱ از ۵
با فروش بیش از ۳۰ هزار دستگاه در ایران، رسما موفق ترین خودرو این کلاس است. در بدو ورود در ۴ تیپ مختلف با رنگ‌های متنوع عرضه می‌شد و همین‌ها کمک کرد تا با ظاهری دلپسند بتواند نبض بازار را در اختیار گیرد. همه چیز در ایکس۲۲ معمولی اما درست انتخاب شده گرچه وضعیت ایمنی خودرو چندان مناسب نیست. قیمت خودرو در بازار بین ۱۱۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان است. ایکس۲۲ در نمونه فول با طول ۴٫۲ متر و وزن کیلوگرم، از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۵ اسبی و جعبه دنده اتوماتیک سود می‌برد. گنجایش خودرو از جک و هایما بهتر نیست ولی از باقی رفقایش بالاتر است.

چانگان سی‌اس۳۵ / ارزش خرید ۴٫۳ از ۵
حالا به تنها عضور ۴ستاره و باکیفیت این گروه بدل شده که هم فورد دستی در ساخت و تولیدش دارد و هم با برخی کمپانی‌های ژاپنی برای خلق آن مشورت‌هایی شده است. سی‌اس۳۵ که در سه سال اخیر بیش از ۲۵ هزار دستگاه فروش داشته، کیفیت مونتاژ جالبی داشته و از یک موتور کم مصرف ۱٫۶ لیتری و ۱۲۳ اسبی سود می‌برد. روکش چرم، سانروف، جعبه دنده اتوماتیک این خودرو ۱۲۹۰ کیلویی در کنار ۴کیسه هوا و تعدای آپشن دیگر موجب می‌شود تا این کراس‌اوور ۴٫۱۶ متری به خودرویی قابل اطمینان در بازار بدل شود که با بهای ۱۳۰ میلیونی در بین رقبا یکی از متعادل‌ترین محصولات مونتاژی است.

هایما اس۵/ ارزش خرید ۴٫۵ از ۵
فعلا تولیدش کم است و بین ۴ تا ۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده ولی بدون شک بهترین عضو گروه از نظر لذت رانندگی، هندلینگ و سرعت همین خودرو است. هایما اس۵ که لیست امکانات مناسبی دارد، طولی معادل ۴٫۳۵ متر داشته و بزرگترین خودرو این گروه است. در عین حال با داشتن یک موتور ۱٫۵ لیتری توربو بیش از ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید کرده و پرشتاب‌ترین اتومبیل چینی این رده از بازار است. اس۵ که ۱۶۸ میلیون تومان قیمت دارد، حدودا ۱۴۳۰ کیلوگرم وزن داشته و به غیر از شش کیسه هوای ایمنی، لیستی از سیستم‌های رفاهی را داشته تا سطح خود را به رقبای اروپایی و کره ای به شدت نزدیک نماید.

کدخبر: ۲۳۸۴۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر