کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۹۷۲
تاریخ خبر:

مقایسه حقوق کارمندان،‌ بازنشسته‌ها و معلمان

روزنامه هفت صبح| دو میلیون و ۸۰۰ یا پنج میلیون و چهارصد؛ دولت چقدر پول به کارکنانش می‌دهد؟ حداقل دریافتی ۲.۸میلیون تومانی برای کارمندان، رشد متوسط ۳۰درصدی حقوق بازنشسته‌ها و همسان‌سازی پرداختی به آنها و همچنین برنامه‌ریزی برای احیا و ادامه رتبه‌بندی معلمان بخشی از اهداف دولت در حوزه پرداخت‌های حقوق سال جاری است.

از فروردین ماه و بنابر آنچه در قانون بودجه مصوب و در دستور کار دولت قرار گرفت، پرداخت حقوق‌ها با تغییراتی نسبت به سال گذشته پرداخت خواهد شد. تغییر در روند پرداخت‌ها در پایان سال گذشته و با موافقت دولت و تامین اعتبار شروع شد. به‌این ترتیب شاهد رشد ۷۰۰هزار تومانی میانگین حقوق کارمندان دولت بودیم.

حداقل دریافتی آنها سال گذشته به حدود ۱.۵میلیون تومان می‌رسید که در سال جاری و با تکلیف قانون بودجه با متوسط ۱۵درصدی افزایش حقوق، دیگر هیچ کارمندی کمتر از ۲.۸میلیون تومان دریافتی ندارد. با این‌حال خود دولتی‌ها دوست دارند وقتی درباره حقوق کارمندان حرف می‌زنند حتما میانگین حقوق کل کارمندان را مثال بزنند چون این رقم از ۴.۷میلیون تومان سال گذشته، امسال به ۵.۴میلیون تومان رسیده است.

این موضوع البته شامل حال همه کارکنان می‌شود؛ از مدیر و مدیر ارشد گرفته تا نماینده‌های مجلس. برای همین جدا کردن کارمندان معمولی، بازنشسته‌‌ها و معلم‌ها می‌تواند اوضاع آنها را بهتر نشان دهد. قرار بر این است تا تمامی تغییرات پیش‌بینی شده در حقوق کارمندان، بازنشسته‌ها و معلمان از فروردین ماه در پرداختی آنها اعمال شود.

*** تلاش برای بهبود اوضاع بازنشسته‌ها
بازنشسته‌ها امسال اوضاع بهتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند؛ به طوری که در کنار رشد متوسط ۱۵درصدی حقوق، ۱۰هزار میلیارد تومان هم برای همسان‌سازی پرداختی به آنها پیش‌بینی شد تا شرایط حقوق‌شان بهتر شود و آنها هم، مانند کارمندان، دریافتی کمتر از ۲.۸میلیون تومان نداشته باشند.

همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها که از چند سال گذشته در حال اجرا بود، امسال با رشد ۱۰۰درصدی اختصاص منابع در این بخش همراه شد و متوسط رشد حقوق بازنشسته‌ها را به ۳۰درصد رساند؛ به گونه‌ای که میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از حدود دو میلیون و ۹۰۰هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و ۷۹۹هزار تومان و میانگین حقوق بازنشستگان لشکری از سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان به چهار میلیون و ۲۹۱هزار تومان در سال جاری رسید.

در مجموع میانگین حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از سه میلیون و ۱۰۰هزار تومان در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۳۰.۵درصدی به چهار میلیون و ۴۵هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اعتبار ۱۰هزار میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی حقوق کارکنان در نظر گرفته شده است در ۲۰گروه شغلی توزیع می‌شود. این یعنی برای افرادی که در گروه‌های یک تا پنج قرار دارند از یک میلیون و ۱۳۵هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۴هزار تومان به دریافتی‌شان اضافه خواهد شد.

همچنین در گروه دوم که سطوح شش تا ۱۱ است از ۷۲۵هزار تا ۷۸۱هزار تومان، برای گروه سوم در سطح ۱۲ تا ۱۶ نیز بیش از ۸۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. برای افرادی که در گروه ۱۷ تا ۲۰ قرار دارند از ۹۰۰هزار تا ۹۵۶هزار تومان افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. براین اساس، این افزایش برای یک میلیون و ۳۱۱هزار نفر پیش‌بینی شده است.

*** معلمان فعلا راضی نیستند
گروه دیگری از حقوق بگیران دولت، فرهنگیان هستند که سال‌هاست دریافتی آنها با حواشی همراه بوده و معمولا خودشان از آن رضایت ندارند. پارسال رتبه‌بندی فرهنگیان با بودجه‌ای در حدود ۲.۲هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت ولی با توجه به رشد تورم نتوانست رضایت آنها را جلب کند.

برای همین این روزها جلساتی بین نمایندگان فرهنگیان و سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان اداری و استخدامی برای رسیدن به راه‌حلی مناسب برگزار شده که البته تاکنون به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. آخرین اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست‌های اخیر نشان می‌دهد که او انتقاد تشکل‌های فرهنگیان را پذیرفته و گفته که درست است دولت ۲۲۰۰میلیارد تومان در سال گذشته برای رتبه‌بندی فرهنگیان اختصاص داد و برای افزایش ۵۰درصدی امتیازات هم پرداخت‌هایی داشت.

اما منجر به رضایت و تکریم فرهنگیان نشده است. به‌گفته نوبخت دولت نظام‌رتبه‌بندی فرهنگیان را مجددا احیا کرده و اجرا می‌کند. این کار قرار است از فروردین‌‌ماه اجرا شود. در حال‌حاضر بررسی میزان پرداختی به فرهنگیان از این حکایت دارد که متوسط حقوق آنها از حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان در سال گذشته و نزدیک به پنج میلیون تومان در سال جاری رسیده است که تا چهار برابر افزایش را تجربه کرده است.

کدخبر: ۳۲۰۹۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر