کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۱۴۸۸
تاریخ خبر:

معمای پیامک واریز ۴۰هزار میلیارد تومانی به حساب شهروندان

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| تا به حال چند بار رویا بافته‌اید که ناگهان به یک روش عجیب‌وغریبی صاحب یک پول هنگفت بشوید؟ مثلا یکهو از یک جایی به اشتباه یک پول زیادی به حسابتان واریز شود و کسی هم بعدا سراغ پول را نگیرد! خب این اتفاق در روزهای اخیر برای چندین نفر افتاده آن هم نه یک میلیون و دو میلیون یا حتی یک میلیارد و دو میلیارد بلکه 40هزار میلیارد تومان!(یعنی حدود یک میلیارد دلار! تقریبا معادل ثروت دونالد ترامپ و کمپانی اش ) بله عدد خیلی بزرگی است

آنقدر بزرگ که وقتی پیامک واریزی این مبلغ از طرف بانک آینده برای این افراد آمده اغلب آنها موفق نشده‌اند به راحتی عدد واریزی را بخوانند و از بقیه کمک گرفته‌اند. روایت بعضی از آنها که رسانه‌ای شده و یکی که با هفت صبح گفت‌وگو کرده جالب است و البته بعضی جزئیات نه چندان زیاد ماجرا و توضیح بسیار کوتاه بانک آینده در مورد دلیل این اتفاق.

داشتم سکته می‌کردم
یکی از زنانی که شانس داشتن 40هزار میلیارد تومان در حسابش را داشته این خوشبختی کوتاه را اینطور برای ما توصیف می‌کند: «راستش اول فکر کردم پیامک تبلیغاتی است اما هرچه دقت کردم دیدم دقیقا با سرشماره بانک آینده است که بقیه پیامک‌های برداشت و واریزم با همان می‌آید، حتی فکر کردم شاید خود بانک آینده برایم پیامک تبلیغاتی فرستاده که مثلا شاید اگر فلان کار را بکنی برنده این مبلغ بشوی اما باز هم بیشتر دقت کردم، نمی‌توانستم درست عدد را بخوانم.

اول فکر کردم 4 میلیارد است بعد فکر کردم 400میلیارد است بعد دیدم نه تعداد صفرها خیلی بیشتر است. اینجا بود که ترسیدم. گفتم نکند یکی مشغول سوءاستفاده از کارت من است. رفتم چک کردم دیدم کارت سر جای خودش داخل کیفم است. چون شب بود نمی‌توانستم بروم بانک. برای اینکه امتحان کنم سقف جا‌به‌جایی آنلاین را با کارتم انجام دادم و شد! آنقدر موجودی حسابم زیاد بود که وقتی سقف انتقال وجه را انجام دادم عدد موجودی چندان تغییری نکرد.

همسرم گفت فورا و همین حالا کارتت از طرق موبایل بانک بسوزان اما راستش ترسیدم. داشتم سکته می‌کردم. اگر بگویم از ذهنم نگذشت که یک درصد این پول می‌تواند متعلق به خودم باشد دروغ گفته‌ام اما بیشتر ترسیده بودم. نگران بودم که درگیر یک کلاهبرداری بزرگ بشوم. اصلا روی پا بند نبودم. به یکی از دوستانمان که وکیل است تلفن کردیم و ماجرا را گفتیم. گفت دست نگه دارید و صبح به شعبه مرکزی بانک آینده بروید ببینید ماجرا از چه قرار است اما همین حالا پولی که برداشت کرده‌اید برگردانید.

ما هم همین کار را کردیم. آنقدر نگران و ترسیده بودیم که حتی فکر کردیم همان موقع شب بلند شویم برویم کلانتری ماجرا را بگوییم چون همسرم می‌گفت لابد این پول شبانه واریز شده تا بانک بسته باشد و تا صبح هر اتفاقی قرار است بیفتد اما باز هم در نهایت تصمیم گرفتیم صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. با بدبختی خوابیدیم. تا صبح چندبار بیدار شدم چک کردم ببینم اتفاقی که افتاده خواب بوده یا واقعا این مسیج برای من آمده اما صبح هم پول سر جایش بود.

رفتیم شعبه گفتند بررسی می‌کنند. بعد حساب ما را مسدود کردند و حساب هنوز هم مسدود است. گفتند اگر کار واجبی با حساب بانک آینده دارید یک حساب دیگر باز کنید تا تکلیف این ماجرا روشن بشود. البته اول گفتند که پیامک اشتباهی بوده و اصلا چنین پولی جا‌به‌جا نشده اما وقتی من گفتم که مقداری از پول را جا‌به‌جا کرده‌ام و بعد برگردانده‌ام سر جایش گفتند که بررسی می‌کنند اما لازم نیست نگران باشم چیز خاصی نیست.» او در جواب اینکه الان چه احساسی دارد؟

می‌گوید: «راستش دقیق نمی‌دانم. هنوز خیالم راحت نشده و می‌ترسم که درگیر ماجرای مهم و بدی شده باشم. در این مدت بعضی‌ها به ما می‌گویند که درگیر پولشویی شده‌اید و حتی ممکن است در سطح بین‌المللی برایتان اتفاقی بیفتد و مثلا اسمتان وارد یک تجارتی که در آن حضور ندارید شده باشد. خیلی‌ها هم می‌گویند که باید از بانک آینده شکایت کنیم تا دقیقا معلوم شود چه اتفاقی افتاده و بعدا خطری ما را تهدید نمی‌کند اما ما فعلا دست نگه داشته‌ایم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

او در مورد وسوسه برداشتن از پول هم می‌گوید: «چرا دروغ؟ من واقعا چندباری به ذهنم رسید که اگر این یک اشتباه بزرگ باشد و ما هم به روی خودمان نیاوریم چه می‌شود؟ همان شب که تا صبح درست نخوابیدیم چندباری به این موضوع فکر کردم اما مبلغ طوری بود که امکان نداشت پیگیری نشود، حتی فکر کردم آن مبلغ که به صورت آنلاین منتقل کرده بودیم را برنگردانم چون واقعا در برابر 40هزار میلیارد هیچ بود و اصلا به چشم نمی‌آمد اما باز هم ریسک نکردم چون رقم آنقدر گنده بود که بانک از کنار آن راحت نمی‌گذشت و من نمی‌خواستم درگیر آن بشوم.»

این پول را خرج کرمان کنید
عجیب است اما کسانی که پیامک واریز 40هزار میلیاردی گرفته بودند تعدادشان یکی دو تا نبوده و وقتی خبر پیچید چندین نفر در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس و ویدئو از پیامک‌هایشان نشان دادند که این اتفاق برای آنها هم افتاده است. تعداد این افراد فعلا به طور دقیق روشن نشده است. روایت یکی از اهالی کرمان که این پیامک را دریافت کرده هم جالب است.

او گفته که کربلا بوده و دقیقا پیامک را وقتی دریافت کرده که زیر گنبد طلای امام حسین (ع) نشسته بوده و فکر کرده خیالات می‌کند و چنین چیزی واقعی نیست. برای همین از چند زائر دیگر هم خواسته که پیامک را نگاه کنند ولی آنها هم تایید می‌کنند که 44هزار میلیارد تومان به حساب او واریز شده است. او هم از لحظه دریافت این پیامک خواب نداشته و با خودش فکر کرده شاید این پول برای کار خاصی بوده و حالا اشتباهی سر از حساب او درآورده مثلا شاید پول کسانی بوده که در انتظار وام ازدواج هستند.

این شهروند کرمانی البته تاکید کرده که حتی یک لحظه هم به فکر برداشت از این پول نیفتاده و در آخر هم پیشنهاد کرده که اگر این پول بی‌صاحب است و معلوم نیست از کجا آمده بهتر است برای خود کرمان و مناطق محروم آن هزینه شود اما بعید است بانک آینده پیشنهاد او را قبول کند. شهروند دیگری هم گفته که مبلغی از پول را منتقل کرده تا به واقعیت بودن این اتفاق رویایی پی ببرد اما حالا بانک آینده حساب‌ها را مسدود کرده و این رویا از دست رفته است.

ماجرا چه بوده؟
بانک آینده هنوز درباره اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده که ناگهان چندین نفر یا حتی چندین هزار نفر در ایران مولتی میلیاردر شده‌اند توضیح نداشته است. از شکل توضیحات روابط عمومی این بانک طوری بر می‌آید که انگار برای مسئولان خود بانک هم ماجرا روشن نیست و حتی تعداد حساب‌هایی که این اتفاق برایشان افتاده هم معلوم نیست. البته روابط عمومی بانک گفته که پولی منتقل نشده بلکه پیامک اشتباهی ارسال شده است اما این با ادعای کسانی که می‌گویند مقداری از پول را جا‌به‌جا کرده‌اند همخوانی ندارد.

در اطلاعیه‌ای که بانک منتشر کرده هم آمده: «اخیراً برخی از مشتریان بانک آینده پیامکی گویای واریز مبلغی به حساب خود دریافت کرده بودند که موضوع، ناشی از خطای سیستمی بوده؛ از سوی دست‌اندرکاران فنی بانک آینده و شرکت خدمات‌دهنده مرتبط، با بالاترین سرعت و بدون هیچ آسیب و هزینه‌ای برای گیرندگان پیام، پایان یافته است.بانک آینده همواره در حفظ اعتبار نزد مشتریان عزیز خود، نهایت اهتمام را داشته و آن را در صدر سرمایه‌های خود می‌داند.»

اما این اطلاعیه هم نتوانسته به پچ‌پچ‌ها خاتمه بدهد و حتی عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند مدعی‌العموم باید به ماجرا ورود کند. یکی از موضوعاتی که کل ماجرا را جالب‌تر می‌کند متن پیامک است که می‌گوید این رقم ابتدا از سوی یکی از وام‌گیرنده‌ها به عنوان اولین قسط وام برای بانک واریز شده اما چون واریز موفق نبوده پول به حساب دارنده حساب برگشت خورده است.

این موضوع باعث شده که خیلی‌ها بپرسند اصل مبلغ وام چقدر بوده که اولین قسط بازپرداختش 44هزار میلیارد تومان بوده است؟ از طرفی بعضی‌ها هم می‌گویند که همین موضوع نشان می‌دهد که کل ماجرا بیشتر به یک اشتباه در ثبت عددها بر می‌گردد و تصور اینکه 40هزار میلیارد تومان قسط یک تسهیلات بوده ممکن نیست. ماجرا هرچه که هست بعید به نظر می‌رسد بانک آینده علاقه‌ای به روشن کردن بیشتر آن داشته باشد.

کدخبر: ۵۰۱۴۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر