کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۶۵۶
تاریخ خبر:

معمای مبتلایان ‌ایدز‌ در‌ روستای چنار

روزنامه هفت صبح | روز چهارشنبه خبر عجیب و ترسناکی منتشر شد. خبری آمد که تعدادی از ساکنان روستای چنار محمودی شهرستان لردگان (استان چهارمحال و بختیاری) با تجمع در محل فرمانداری این شهرستان مدعی شدند که سرنگ‌های تست دیابت و حجامت شبکه بهداشت این روستا آلوده به ویروس ایدز بوده و تعداد‌ زیادی از اهالی این روستا را به این ویروس مبتلا کرده است. تصاویر اعتراض مردم روستای چنار محمودی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و لحظه‌به‌لحظه این ابهامات اضافه و کلاف ماجرا پیچیده‌تر شد. این اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** واکنش دادگستری: در دست بررسی است
در اولین واکنش رسمی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری درباره ماجرای شیوع ویروس ایدز در روستای چنار محمودی گفت: «دستگاه قضایی با پیگیری‌های خاص و فوری موضوع روستای «چنار محمودی» را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، احمدرضا بهرامی گفت: دیگر مسئولان استان هم درحال پیگیری برای کشف منشاء موضوع هستند. هم‌اکنون در ارتباط با موضوع شیوع بیماری خاص در روستای چنارمحمودی نظر بر این است که یکی از نیرو‌های خانه بهداشت این روستا در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته، به‌جای اینکه برای هر فرد از یک‌سوزن استفاده کند از سوزن مشترک استفاده ‌کرده است که در حال حاضر این فرد در بازداشت به‌سر می‌برد.»

*** بازداشت رئیس شبکه بهداشت روستا
خبرگزاری ایلنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص جلسه‌ای در فرمانداری لردگان، با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی و شهری استان برپا شده است. برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آن‌ها مشکوک به داشتن اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود.

درحال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح امروز جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا و فرمانداری لردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.» مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند. برخی از اهالی روستا احتمال آلوده‌بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند. این گفته مردم محلی اما توسط یک منبع آگاه که با ایلنا گفت‌وگو کرده است، تکذیب شد. او گفت: «تا جایی که می‌دانیم این ویروس اچ‌آی‌وی نیست، با این‌حال تیم درمان درحال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این‌باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.»

*** نمی‌توانیم بگوییم از چه راهی مبتلا شده‌اند
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرآنلاین هرگونه آلودگی در این روستا را از طریق زدن واکسن تکذیب کرد. او گفت: «اصلا چنین چیزی امکان ندارد که عده‌ای در این روستا از طریق واکسن به ایدز مبتلا شوند. ما اطلاعیه‌ای می‌دهیم تا درباره این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. مگر می‌شود وزارت بهداشت آزمایشی روی مردم انجام دهد که مردم را آلوده کند؟ اصلا چنین چیزی امکان دارد؟

اگر اینگونه باشد که باید ما را بگیرند و اعدام کنند! من از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنم… توصیه می‌کنم به این شایعات دامن زده نشود. اصل ماجرا اصلا به این شکل نیست. این افراد به طریقی دیگر به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند و ما هم نمی‌توانیم راهی را که این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند، اعلام کنیم چون این موضوع محرمانه است.

هرکسی در این روستا از یک‌راهی به این ویروس مبتلا شده و در این زمینه شایعه‌سازی بی‌جهت صورت گرفته است. مگر ما تا‌به‌حال گفته‌ایم که چه افرادی از چه طریقی به این ویروس مبتلا شده‌اند؟ ما اطلاعات شخصی مردم را نمی‌توانیم منتشر کنیم.» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت که تعداد مبتلایان به ایدز در این روستا بسیار ‌ کمتر از آن چیزی است که الان در بین مردم دست‌به‌دست می‌شود اما این افراد بیشتر از ۱۰نفر هستند.

*** تایید خفیف وزارت بهداشت
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری‌ نیز درباره اتفاقات رخ داده در روستای چنار محمودی گفت: «از هم‌استانیان عزیز می‌خواهم ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های استان را از کانال‌های رسمی ‌پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب به‌ویژه درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند.

از حدود یک‌ماه قبل در پی کشف چندمورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستا‌های چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی ‌و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد. در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.»

*** برای طرح غربالگری؟
سایت «فرارو» به نقل از یکی از مردم روستای چنار محمودی ادعا کرد: «حدود چندماه پیش مردم روستای چنار محمودی از توابع شهرستان لردگان، استان چهارمحال و بختیاری برای طرح غربالگری که از طرف بهداشت روستا و علوم پزشکی استان برگزار شد شرکت کردند که متاسفانه تعدادی از افرادی که در این طرح شرکت کردند، به‌واسطه آمپول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی همگی از کودک تا پیر دچار ایدز شدند. این امر توسط علوم پزشکی استان و جداگانه توسط خود افراد تایید شده. خواهشمندم جهت احقاق حقوق مردم بی‌گناه و جلوگیری از این فاجعه انسانی اطلاع‌رسانی بفرمایید.»

*** کانون خطر در روستا وجود داشته
سیدمرتضی خاتمی‌(نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص ابتلای چندین‌نفر از اهالی روستای چنار محمودی شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV بر اثر انجام تست دیابت، گفت: «خبر ابتلا به ویروس به‌دلیل تست دیابت درست به‌نظر نمی‌رسد. بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود‌ میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است.

خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستاییان می‌شود و مواردی از ابتلا به‌دست می‌آید. امروزه آزمایشات با سرنگ‌های یکبار مصرف انجام می‌شود و به‌نظر نمی‌رسد، اخباری از این دست صحت داشته باشد که به‌دنبال تست دیابت این اتفاق رخ داده باشد.»

*** خبر آخر: ۲۶‌نفر آلوده شده‌اند، به دلیل اعتیاد
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «۲۶نفر از اهالی روستای لردگان واقع در شهرستان چهارمحال و بختیاری به ایدز مبتلا شده‌اند.» محمدحسین قربانی درباره جزئیات ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز،‌ به خبرگزاری فارس توضیح داد: «براساس اطلاعات رسیده این روستا حدد ۱۸۰۰نفر جمعیت دارد و متاسفانه به‌دلیل وضعیت نابسامان معیشتی ۲۴۰نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰نفر معتاد تزریقی هستند. ‌

همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در روستای لردگان شده است و تنها ۲۶نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند. انتشار این گونه اخبار موجب نگرانی مردم شده اما به‌صورت قاطع اعلام می‌کنم که از طریق انجام آزمایش‌ها و تست قند خون این انتقال بیماری صورت نگرفته است.»

نماینده مجلس درخصوص بازداشت بهورز منطقه گفت:‌ «این فرد به‌دنبال بیماریابی بوده است و شجاعت این کار را داشته که به شناسایی بیماران بپردازد و گزارشات خود را به مراجع بالاتر اعلام کند. باید این حس اعتماد و همکاری در بین مردم کشور ایجاد شود تا متخصصان نیز بتوانند با بیماریابی برنامه‌ریزی دقیقی برای نظام سلامت کشور داشته باشند. مبتلایان در گروه سنی نوزاد تا بزرگسال قرار دارند.»

کدخبر: ۲۸۳۶۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر