کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۷۵
تاریخ خبر:

معرکه‌گیری اسکناس آمریکایی در خیابان فردوسی

روزنامه هفت صبح | قیمت دلار در آخرین روز هفته تا مرز ۱۸هزار تومان پیشروی کرد تا رکوردی تازه را در یک‌سال و سه‌ماه اخیر بر جا بگذارد. صرافی‌های بانکی روز پنجشنبه قیمت دلار را برابر با ۱۷هزار و ۷۵۰تومان اعلام کردند. این افزایش نزدیک به ۸۰۰تومانی قیمت درحالی رخ داد که بسیاری معتقد بودند بازار کم‌کم آماده ورود به فاز ریزشی است.

مثلا خود ما در ابتدای هفته گذشته در مطلبی با اشاره به بعضی نشانه‌های واضح و روشن احتمال دادیم دلار عقب‌نشینی کند و در کانال ۱۶هزار تومان به کار خود ادامه دهد. متاسفانه آن پیش‌بینی درست نبود. این هفته همه‌چیز برعکس است. یعنی نشانه‌ها از احتمال تداوم افزایش قیمت دلار حکایت دارند. کاری نمی‌شود کرد اما ما از ته دل امیدواریم این‌بار هم اشتباه کنیم!

*** تاثیر افزایش قیمت‌ها بر بازار چیست؟
خبرآنلاین در گزارشی میدانی، به سراغ فعالان بازار رفته و تلاش کرده نظر آنها را درباره آینده دلار بپرسد. آنها صبح روز شنبه از صرافان شناسنامه‌دار خیابان فردوسی، پرسیده‌اند آیا وقت خرید دلار است یا خیر؟ فکر می‌کنید جواب آنها چه بوده؟ گفته‌اند قیمت‌ها در این محدوده نمی‌ماند چون زیر پای قیمت‌ها شل است و پیش‌بینی می‌شود روند حرکت بازار در روزهای آتی معکوس باشد.

برخی صرافی‎ها با چسباندن برگه‌ای با این محتوا که «خرید نداریم» خود را از شر پاسخ به سوالات متعدد راحت کرده بودند. یکی از صرافان می‌گوید، امروز و دو روز آخر هفته گذشته دائم با تلفن جواب دادیم که دلار را چند می‌خریم. تعداد مشتریان حضوری هم کم نبود. با توجه به ‌اینکه وضعیت آتی بازار نامعلوم به‌نظر می‌رسد، طبیعی است که ما ریسک خرید را متحمل نشویم.

بهتر است کسانی که قصد فروش دلار دارند به صرافی‌های بانکی مراجعه کنند. دلالان اما وضعیت متفاوتی دارند؛ آنها هم دلار می‌خریدند و هم یورو. البته قیمت پیشنهادی‌شان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی صرافان بانکی بود و در بهترین حالت دلار از سوی آنها به قیمت ۱۷هزار و ۳۰۰تومان خریداری می‌شود. در عین حال ۱۸هزار تا ۱۸هزار و ۳۰۰تومان، قیمت پیشنهادی آنها برای فروش دلار بود.

*** تقاضای خرید بیشتر است یا فروش؟
خبرآنلاین در ادامه گزارش خواندنی خود از متصدی یک صرافی در خیابان فردوسی پرسیده، تقاضای خرید بیشتر است یا فروش؟ پاسخ او می‌تواند به‌خوبی وضعیت بازار دلار را تشریح کند: آنقدر که این قیمت(۱۸هزار و خرده‌ای) برای فروشندگان جذابیت دارد، برای خریداران ندارد. این صرافی با اشاره به اینکه چنین قیمتی می‌تواند ورود دلارهای خانگی به بازار را سرعت ببخشد، می‌گوید کسانی که روی این قیمت می‌فروشند تا چیزی دیگری بخرند، سود لازم را می‎برند.

*** همیشه پای بانک‌ها در میان است
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که تحرکات اخیر بازار ارز تحت تاثیر چه اتفاقی رخ داده، به خبرآنلاین می‌گوید، به‌نظر می‌رسد یکی از مهمترین اتفاقاتی که سبب شد در روزهای اخیر قیمت ارز دستخوش افزایش شود، منتشر شدن خبری درباره تصمیم بانک‌ها در مورد کاهش نرخ سود بانکی است. به‌ گفته بغزیان این خبر برخی دارندگان سپرده‌ها را تحریک می‌کند، وارد بازار ارز شوند(درحالی‌که الان می‌دانیم خبر منتشرشده صحت ندارد و قرار نیست نرخ سود‌ سپرد‌‌ه‌های بانکی کاهش پیدا کند).

بغزیان درادامه گفته: از سوی دیگر دلالان ارزی شرایط را برای بالا بردن قیمت ارز با استناد به این موضوع مناسب می‌بینند اما بازارساز در این میان لازم است تعادلی را میان عرضه و تقاضا در عین توجه به جو روانی حاکم بر بازار پیش‌بینی کند. به گفته او آسیب نوسانات ارزی به اقتصاد و فعالان اقتصادی بسیار بالا است از این رو ضروری به‌نظر می‌رسد که با پیش‌بینی‌‌پذیر شدن اقتصاد، فضا برای فعالیت مولد فراهم شود.

*** افزایش نرخ دلار ادامه دارد؟
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در چندمرتبه خطاب به خریداران ارز هشدارهایی داده است. او می‌گوید، افزایش نرخ دلار ادامه‌دار نیست و قیمت‌ها در بازار غیرواقعی هستند. مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی نیز عقیده دارد، روند حاکم بر بازار دلار افزایشی نخواهد بود زیرا داده‌های اقتصادی تغییر چندانی نکرده‌اند و با فروکش جو روانی، بازار خود را بازیابی خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد هفته‌ای سخت پیش‌روی دلار و سیاست‌گذاران اقتصادی قرار داشته باشد.

کدخبر: ۳۳۳۶۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر