کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۷۹۷
تاریخ خبر:

معرفی یازده ژن خوب فوتبالی

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| درخشش کم‌نظیر ارلینگ هالند در دنیای امروز فوتبال، بازی‌های تاثیرگذار فدریکو کیه‌زا در خط حمله ایتالیا و گل زیبای هفته اخیر یانیس هاجی به آلمان، بار دیگر نگاه دوستداران فوتبال را به ژن‌های خوب فوتبالی معطوف کرده است؛ فوتبالیست‌هایی که بازی پدران خود را در مستطیل سبز دیده‌اند و به این ورزش روی آورده‌اند؛ برخی موفق‌تر از پدران خود بودند و برخی هم خواب بازی‌های آنها را دیده‌اند…

بدون شک مهم‌ترین ستاره امروزی فوتبال جهان از این منظر، ارلینگ هالند است؛ فرزند ۲۱ ساله آلف- اینگ هالند نروژی که خیلی مشهورتر از پدر خود شده است. همینطور فدریکو کیه‌زا که با ۲۳ سال سن، بسیار چابک‌تر و سریع‌تر از پدرش فدریکو کیه‌زا هست؛ اما کسپر اشمایکل با وجود همه شایستگی‌هایش، فاصله‌ای بعید با دروازه‌بان افسانه‌ای چون پیتر اشمایکل دارد.

به همین بهانه، مروری بر ۱۱ چهره مطرح حال حاضر فوتبال جهان خواهیم داشت که متصف به واژه «ژن خوب» هستند و در تیم‌های باشگاهی و ملی خود، مهره‌ای تاثیرگذار به شمار می‌روند. سپس به پسران آینده‌دار فوتبال هم نگاهی خواهیم داشت تا با این چهره‌های جوان بیشتر آشنا بشوید…

ارلینگ هالند (نروژ/ بوروسیا دورتموند) : او نابغه امروزی فوتبال جهان است؛ یک مهاجم کلاسیک سرعتی، سرزن و قهار در فتح دروازه‌ها که با ۲۱ سال سن، در پی فتح همه‌‌ رکوردهای جهانی در سال‌های آتی است. ارلینگ فرزند آلف- اینگ هالند است، مدافع- هافبک اسبق منچسترسیتی که در بازی سنتی با یونایتدها، توسط روی کین ناک‌اوت شد و از فوتبال کناره‌گیری کرد. حال ارلینگ هالند جا پای پدر گذاشته و فراتر از او، نام خود را مطرح ساخته است. این مهاجم بلندبالا و گلزن که سابقه بازی در مولده نروژ و آر.بی سالزبورگ اتریش را هم دارد، پس از دو سال حضور در دورتموند در اندیشه پیوستن به رئال مادرید است تا به آرزوهای بزرگ خود برسد.

فدریکو کیه‌زا (ایتالیا/ یوونتوس) : فدریکو فرزند انریکو کیه‌زا است و در ۲۳ سالگی، فراتر از پدر در خط حمله ایتالیا و یوونتوس می‌درخشد. او فوتبال را از فیورنتینا آغاز کرد و با پیوستن به یووه، ارزش‌های خود را نمایان ساخت. فدریکو کیه‌زا یکی از مهره‌های اصلی ایتالیا در فتح یورو ۲۰۲۰ بود و در مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا هم چهره ممتازی داشت؛ هر چند اخراج ناشیانه کاپیتان بونوچی و ۱۰ نفره شدن مقابل اسپانیا، رویای قهرمانی در خانه را از آتزوری و این مهاجم جوان گرفت.

کسپر اشمایکل (دانمارک/ لسترسیتی) : فرزند نابغه دروازه‌بانی یونایتدها، هر چقدر خوب کار کند هم به گرد پای پدر نامدارش پیتر اشمایکل نمی‌رسد. کسپر که امسال ۳۴ ساله شده، فوتبال را با تیم رقیب پدر، منچسترسیتی آغاز کرد و پس از چند دوره بازی در تیم‌های ضعیف کاردیف، کاونتری و ناتس‌کانتی، به لیدزیونایتد و سپس لسترسیتی پیوست تا نشانه‌هایی از پدر نامدارش را در قفس توری کینگ‌پاور به نمایش بگذارد و به قهرمانی لیگ برتر هم برسد. او طی این سال‌ها در تیم ملی دانمارک هم بی‌رقیب بوده و در کارنامه خود ۷۵ بازی ملی را به ثبت رسانده است.

مارکوس یورنته (اسپانیا/ اتلتیکو مادرید) :‌ او در یک خانواده کاملاً رئالی رشد کرده است. پدر بزرگش رامون گروسو، پدرش پاکو و البته دایی پدرش خنتو، از اسطوره‌های رئال مادرید هستند. مارکوس هم فوتبال خود را در تیم‌های پایه‌ای رئال آغاز کرد و به تیم اصلی رسید، اما پشت ‌سر «کاسیمیرو» هافبک قلدر برزیلی گیر کرد و ترجیح داد فوتبال خود را در باشگاه رقیب همشهری دنبال کند. او در اتلتیکو مادرید شکوفا شد و به تیم ملی اسپانیا هم راه یافت و هم‌اینک در ۲۶ سالگی، از بازیکنان ممتاز لاروخا است.

جیووانی سیمئونه (آرژانتین/ پارما) : نام او یادآور پدر نامدار و متعصبش دیه‌گو سیمئونه است. البته او به جای بازی در نقش پدر که یک هافبک دفاعی قلدر و خشن بود، ترجیح داد در پست مهاجم به ایفای نقش بپردازد و طی پنج فصل حضور در سری A بیش از ۵۰ گل هم زده است. جیووانی ۲۶ ساله فوتبال خود را در ریورپلاته و بانفیلد آرژانتین آغاز کرد و سپس به ایتالیا آمد تا در جنوا، فیورنتینا و کالیاری توپ بزند. او امسال راهی پارما شده است.

مارکوس تورام (فرانسه/ بوروسیا مونشن گلادباخ) : فرزند لیلیان تورام مدافع قدرتمند و قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ یکی از مهاجمان جوان و آینده‌دار آبی‌های فرانسه است که پس از بازی در سوشو و گنگام، سه فصل خوب را در تیم آلمانی گلادباخ پشت‌سر گذاشته و در پی فرصتی برای عضویت در تیم‌های مطرح و نقش‌آفرینی بیشتر در تیم ملی فرانسه است. او ۲۴ سال دارد و در خط حمله، مهاجمی سریع و قدرتی است.

تیاگو آلکانترا (اسپانیا/ لیورپول) : این هافبک طراح برزیلی‌الاصل، فرزند مازینیو یکی از ستارگان تیم قهرمان جام جهانی ۱۹۹۴ است. تیاگو هافبکی خلاق و بازیساز در میانه زمین است که بهترین دوران بازی خود را عضو بارسلونای گواردیولا بود و بعد از آن در بایرن و لیورپول نتوانست تاثیرگذاری قبل را داشته باشد. او که فوتبال خود را با فلامینگو برزیل آغاز کرده، در ۳۰ سالگی روی نیمکت تیم کلوپ می‌نشیند و با وجود ۴۶ بازی ملی با پیراهن اسپانیا، انریکه هم تمایلی به استفاده از او نشان نمی‌دهد. رافینیا برادر کوچک او هم یار ذخیره پاری‌سن‌ژرمن است.

جیووانی رینا (آمریکا/ بوروسیا دورتموند) : او فرزند کلودیو رینا است؛ یکی از ستارگان تاریخ فوتبال آمریکا که در خط حمله بازی می‌کرد و جیووانی نیز همان راه پدر را دنبال کرده است. وی پس از جدایی جیدون سانچو از دورتموند، نقشی کلیدی در این تیم پیدا کرده و ارزش‌های خود را بیشتر نشان داده است. جیووانی رینای ۱۸ ساله در تیم ملی آمریکا هم مهره‌ای ثابت است و پیش‌‎بینی می‌شود آینده بسیار خوبی در فوتبال جهان خواهد داشت.

سرخیو بوسکتس (اسپانیا/ بارسلونا) :‌ او فرزند کارلس بوسکتس است، دروازه‌بانی که در دوران پرافتخار آندونی زوبی‌زارتا و ویتور بایای پرتغالی، یک فاجعه در درون دروازه بارسلونا بود. سرخیو اما برخلاف پدر ناکام خود، در میانه زمین درخشید و یار فیکس بارسا و تیم ملی اسپانیا شد. او با ۳۳ سال سن، هم‌اینک کاپیتان لاروخا است.

یانیس حاجی (رومانی/ گلاسکو رنجرز) : فرزند گئورگی حاجی نامدار، پا جای پای پدر گذاشته و در ۲۲ سالگی، در خط حمله تیم ملی رومانی چهره‌ای درخشان داشته است؛ به‌ویژه پس از باز کردن دروازه آلمان‌ها در رقابت‌های اخیر مقدماتی جام‌جهانی قطر نشان داد که دست‌کمی از پدر ندارد. یانیس فوتبال خود را در فیورنتینا آغاز کرد، به خنک بلژیک پیوست و هم‌اینک ستاره اصلی گلاسکو رنجرز تیم استیون جرارد مشهور است.

جوردن لارسن (سوئد/ اسپارتاک مسکو) : او پسر ارشد هنریک لارسن است؛ مهاجم نامی سوئدی که مقطعی در بارسلونا بازی می‌کرد و در حال حاضر هم دستیار دوم رونالد کومان است. جوردن کار خود را در آکادمی بارسا آغاز کرد و بعد از حضور در نورکوپینگ سوئد و نایمخن هلند، هم‌اینک عضو اسپارتاک مسکو است و در ۲۴ سالگی، در خط حمله این تیم می‌درخشد.

بازیکنان دیگری هم هستند که می‌توانستند در این فهرست ۱۱ نفره قرار بگیرند. از جمله جاستین کلایورت مهاجم ۲۱ ساله بااستعداد اما ناموفق هلندی و فرزند پاتریک کلایورت نامدار که بعد از ناکامی در رم، هم‌اینک عضو لایپزیش آلمان است؛ تیموتی وه‌آ فرزند ۲۱ ساله ژرژ وه‌آ نابغه که در تیم لیل فرانسه بازی می‌کند و به جای سرزمین پدری‌اش لیبریا، ترجیح داده که با پیراهن تیم ملی آمریکا بازی کند؛ دانیل مالدینی که در ۱۹ سالگی یاد و خاطره اسطوره‌های آ.ث میلان چزاره و پائولو مالدینی را در جناح چپ روسونری زنده می‌کند؛

لروی سانه فرزند سلیمان سانه سنگالی که در آلمان رشد کرده و پس از بازی در شالکه، لورکوزن و منچسترسیتی، از سال گذشته به بایرن آمده تا با پیراهن شماره ۱۰ این تیم، در پی افتخارات پی‌در‌پی باشد؛ مارکوس آلونسو دفاع چپ باتجربه چلسی که در ۳۰ سالگی در تیم ملی اسپانیا درخشیده و پدربزرگش مارکیتوس یک رئالی اصیل بوده و پدرش مارکوس آلونسو پنیا هم برای اتلتیکو مادرید و بارسا بازی کرد است؛

دالی بلیند فرزند دنی بلیند که هر دو دفاع کناری بودند و بهترین بازی‌های خود را برای آژاکس و تیم ملی هلند انجام دادند؛ اندرو کول فرزند ۲۶ ساله اندی کول ستاره پیشین خط حمله من.یو که در تیم مادرول اسکاتلند توپ می‌زند؛ ریوالدینیو پسر ۲۳ ساله ریوالدو اسطوره برزیلی بارسا که عضو تیم لفسکی صوفیه بلغارستان است؛ جو فن‌درسار فرزند دروازه‌بان نامی هلند و منچستریونایتد ادوین فن‌درسار که در دن‌هاخ و والویگ هلند بازی کرده است.در جمع فوتبالیست‌های ایرانی هم می‌توان به امیر عابدزاده فرزند دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی احمدرضا عابدزاده اشاره کرد که یکی از بهترین‌هاست. سعید عزت‌اللهی فرزند نادر عزت‌اللهی هافبک اسبق ملوان هم چنین وضعیتی دارد.

یکه‌تازی رئال مادرید : جمع زیادی از پسران نوجوان و جوان فوتبالیست‌های بزرگ، در تیم‌های مختلف رده‌های سنی باشگاه رئال مادرید توپ می‌زنند تا از این حیث، رئالی‌ها یکه‌تاز میدان باشند. سرآمد آنها آندره‌‌ گودیانسن است، فرزند ایدور گودیانسن که عضو تیم بارسا بود‌ اما فرزندش را به آکادمی رئال برد تا در ۱۹ سالگی، مهاجمی ممتاز در خط حمله تیم ملی ایسلند باشد. چهار پسر زین‌الدین زیدان هم تجربه حضور در تیم‌های پایه‌ای رئال را دارند.

انزو ۲۶ ساله که هرگز نتوانست دنباله‌روی پدر باشد و هم‌اینک در تیم «رودز» در لیگ ۲ فرانسه توپ می‌زند. لوکا ۲۳ ساله هم تا دروازه‌بانی سوم رئال پیش آمد‌ اما از سال قبل به رایووایه‌کانو پیوست و با این تیم به لالیگا صعود کرد تا در بالاترین سطح فوتبال اسپانیا به بازی خود ادامه دهد. تئو ۱۹ ساله که هافبک میانی رئال مادرید کاستیا است و الیاس ۱۵ ساله نیز دفاع چپ تیم جوانان رئال است. یکی از ستارگان تیم جوانان رئال مادرید، خولن جون گوئره‌رو فرزند خولن گوئره‌رو اسطوره بیلبائو است.

او مهاجمی چپ‌پا و تمام‌عیار است و خیلی زود در کاستیا و تیم اصلی رئال به کار گرفته خواهد شد. خوزه ره‌یس لوپز فرزند خوزه آنتونیو ره‌یس فقید هم چنین وضعیتی دارد و از گلزن‌ترین مهاجمان تیم‌های پایه‌ای رئال است. رئالی‌ها در درون دروازه کاستیا هم یک نام آشنا دارند: لوکاس کانیزارس فرزند ۱۹ ساله سانتیاگو کانیزارس که دروازه‌بان موفقی است و امید زیادی به او می‌رود که در آینده، مرد شماره یک دروازه لوس‌بلانکوس باشد.

کدخبر: ۴۱۹۷۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر