معرفی نسل جدید هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن
روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | در جریان برگزاری نمایشگاه سیایاس ۲۰۲۲، هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر ۲ به عنوان نسل جدید PSVR معرفی شد تا در کنار کنسول پلیاستیشن ۵ قرار بگیرد. با اینحال، پیشرفتهای این هدست تازه معرفی شده بسیار بیشتر از آنچه در نسخه قبلی دیده بودیم هستند. نزدیک به یک دهه گذشته، یکی از محبوبترین هدستهای واقعیت مجازی که بازیهای اختصاصی و گرافیکی فوقالعاده جذابی را داشته، PSVR بوده است.
این هدست همراه با کنسول نسل هشتمی پلیاستیشن ۴ در دسترس کاربران قرار گرفته بود و در واقع به یکی از دلایل محبوبیت آن تبدیل شد تا هرکس که تجربه بازیهای واقعیت مجازی جذاب و حرفهای میخواهد، به سراغ آن برود. این مورد یک برتری بزرگ نسبت به رقیب پلیاستیشن ۴، یعنی ایکسباکس وان محسوب میشد و چنانکه بهنظر میرسد، در نسل نهم و با کنسول پلیاستیشن ۵ هم تکرار میشود.
در واقع کنسول پلیاستیشن ۵ با کنترلری عرضه شد که حتی فیل اسپنس، مدیر ایکسباکس هم ویژگیهای هپتیک فیدبک و
Adaptive Triggers آن را تحسین کرده است! کنترلر دوال سنس (DualSense) در حقیقت باعث میشود تا شما خیلی بیشتر از قبل در دنیای بازی غرق شوید؛ به نحویکه حال لگد زدن اسلحه در عناوین سبک شوتر یا پر شدن قدرت مایلز مورالز (Miles Morales) را زیر انگشتان دست خود حس میکنید! با این وجود ظاهرا سونی برای تجربه بهتر بازیها و تبدیل کردن پلیاستیشن ۵ به یک کنسول همه فنحریف، اینبار دست به ساخت هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر ۲ زده است.
در هدست واقعیت مجازی PSVR نسل قبل، محدودیتهای بسیاری وجود داشت که شاید مهمترین آن مربوط به وضوح تصویر بود. این در حالی است که برای بهبود این مورد، حال در پلیاستیشن ویآر ۲ شاهد رزولوشن الترا اچدی در صفحه نمایشی اولد با ارائه تصاویر در کیفیت ۲۰۰۰ در ۲۰۴۰ پیکسل برای هر چشم هستیم. چهار دوربین داخل دستگاه برای ضبط و نمایش ویدئو کار گذاشته شدهاند و از طرفی یک دوربین مردمک چشمان شما را برای نمایش جزئیات دنبال میکند.
همچنین جالب است بدانید که زاویه دید کاربر در این هدست واقعیت مجازی، چیزی حدود ۱۱۰ درجه خواهد بود که برای رفتن به جهان بازی، کافی بهنظر میرسد. به علاوه، برای اینکه تصاویر نمایش داده شده روان و خوب بهنظر برسند، نرخ تازهسازی تصویر در پلیاستیشن ویآر ۲ بین ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز خواهد بود.
در کنار هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر ۲ هم یک کنترلر جدید به نام ویآر ۲ سنس معرفی شد که قابلیتهای بسیار مشابهی با دوال سنس را دارد. هپتیک فیدبک و Adaptive Triggers در این کنترلر هم هستند، اما جالبتر و عجیبتر از آن، داشتن قابلیت ویبره زدن و واکنش نشان دادن خود هدست، به اتفاقات داخل بازی مانند تیر خوردن، صحنههای حساس و حتی شتاب گرفتن در ماشین است. لازم به ذکر است که این هدست جدید برخلاف نسخه نسل قبل، فقط به یک کابل برای اتصال به کنسول پلیاستیشن ۵ نیاز دارد و کار را برای شما بهشدت راحتتر خواهد کرد.
همچنین حرفی از پشتیبانی پلیاستیشن ۴ از هدست پلیاستیشن ویآر ۲ زده نشده و قاعدتا هم نمیتوانید از کنسول نسل هشتمی سونی برای اتصال آن استفاده کنید. از سوی دیگر این روزها یکی از جذابترین قابلیتهای کنسولهای گیمینگ، قابلیت
Backwards Compatibility بوده که بهنظر کاربران آینده پلیاستیشن ویآر ۲ از این قابلیت کارآمد محروم خواهند ماند. یکی از پرسشهایی که فکر بسیاری از فعالان و کاربران دنیای تکنولوژی را درگیر خود کرده، وجود قابلیت Backwards Compatibility در هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر ۲ و پشتیبانی از بازیها و نرمافزارهای PSVR است.
ولی آیا هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر ۲ از این قابلیت پشتیبانی میکند؟ متاسفانه باید بگوییم که احتمال وجود چنین قابلیتی به دلیل تفاوت بیش از حد تکنولوژی دو هدست نزدیک به صفر است. هدست پلیاستیشن ویآر ۲ از تکنولوژی Inside-Out Tracking استفاده کرده و این تکنولوژی با استفاده از دوربینهای تعبیه شده روی هدست کنترلرهای Sense را تشخیص داده و این در حالی است که هدست PSVR کنترلرهای خود را بهوسیله دوربین تعبیه شده در PS Move شناسایی میکرد.
شاید با خود بگویید این دو هدست توسط یک شرکت واحد توسعهیافته و آنها بهراحتی میتوانستند چنین مشکلی را حل کنند. البته وجود تعداد دکمههای متفاوت برای ارتباط با هدست، باز هم میتوانست عرضه این قابلیت را پیچیدهتر از گذشته کند. استیون توتیلو (Stephen Totilo)، خبرنگار معروف روز گذشته اعلام کرد که شرکت سونی حداقل در آینده نزدیک هیچ برنامهای برای رونمایی از قابلیت Backwards Compatibility در هدست پلیاستیشن ویآر ۲ ندارد.
ناگفته نماند که چنین سخنانی بهمعنای نفی کامل وجود قابلیت Backwards Compatibility در PSVR 2 نبوده و بدونشک جای خالی آن پس از آتش بازی سونی در مراسم CES 2022 حس میشود. در سوی دیگر، بسیاری از فعالان معتقدند که عرضه چنین قابلیتی نشدنی است. برای مثال بازی Astro Bot Rescue Mission را در نظر بگیرید.
این بازی بهطور کامل وابسته به موقعیت کنترلر دوالشاک ۴ بوده و انجام دادن چنین چیزی در پلیاستیشن ۵ بهطور کامل غیرممکن بوده و برای استفاده از آن تیم سازنده نیاز به ایجاد تغییرات بسیار زیادی دارد. ناگفته نماند که برخی توسعهدهندگان اشاره داشتهاند که سونی در حال فشار آوردن به آنها برای عرضه نسخه پلیاستیشن ویآر ۲ برخی بازیهای بسیار پرطرفدار مانند Beat Saber و Rec Room است که بدونشک ما نیز علاقه نداریم آنها را از دست بدهیم.