کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۴۱۵
تاریخ خبر:

معرفی برترین بازی‌های علمی-تخیلی تاریخ

روزنامه هفت صبح، دانیال کریمی |تخیل کردن و رویاپردازی از زمان خلقت بشر همراه ما بوده و این قوه، بزرگ‌ترین چراغ راه انسان برای پیشرفت و تکامل بوده است. برهمین اساس است که داستان‌های ژانر علمی تخیلی همواره از محبوبیتی گسترده برخوردار هستند و منبع الهام متفکران و مخترعان برای پیشرفت نسل بشر محسوب می‌شوند. در صنعت گیمینگ هم ماجرا به همین منوال است و ژانر علمی تخیلی محبوبیت بسیاری در میان گیمرها دارد،مخصوصا به لطف شاهکارهای فراوانی که به عنوان زیرمجموعه این ژانر روانه بازار شده‌اند.

عناوین نام برده در این فهرست شباهت بسیاری به رمان‌های علمی/تخیلی مشهور دارند و اساس و پایه این فهرست بازی‌هایی هستند که با الهام از آثار مشهور علمی/تخیلی تاریخ شکل گرفته‌اند. تا پیش از شروع این را هم بگوییم که به واسطه جذابیت هر ۱۰ عنوان فهرست تصمیم گرفتیم بازی های را نه بر اساس رتبه بلکه بر اساس سال رده‌بندی کنیم چون همه این بازی‌ها شاهکارهایی کم نظیر هستند.

*** Fallout
خیلی از گیمرها سری فال‌اوت را پدر معنوی عناوین آخرالزمانی اتمی می‌دانند اما در واقع سری فال‌اوت خود فرزند معنوی Wasteland است که پس از وام گرفتن بسیاری از ویژگی‌‌های جذاب این عنوان، خود را در دل طرفداران ژانر نقش آفرینی جا کرد. پیش از آنکه فال‌اوت در سال ۲۰۰۹ و در قسمت سوم تبدیل به یک بازی اکشن نقش آفرینی با دوربین اول شخص شود، یک عنوان ایزومتریک ساختارشکن محسوب می‌شد که به خاطر طنز سیاهش شهرت فراوانی کسب کرده بود.

داستان بازی در یک فضای استیم پانک روایت می‌شود، دنیایی که به واسطه نبرد بر سر منابع نفتی به یک رقابت اتمی تبدیل شد تا تنها بخش کوچکی از مردم کره زمین با پناه گرفتن در پناهگاه‌های زیرزمینی موفق به زنده ماندن شوند.البته قرار نیست این بازماندگان با بازگشت به سطح زمین به بازسازی تمدن بشری بپردازند، بلکه بسیاری از آنها با تشکیل قبایل و جوامع بدوی و خرافاتی به دنبال سلاخی کردن یکدیگر و گسترش نفوذ و قدرت هستند.

*** Starcraft
بدون هیچ تردیدی،خوشنام‌ترین و مشهورترین استراتژی علمی تخیلی بازی استارکرفت است که در سال ۱۹۹۸ توسط کمپانی بلیزارد عرضه شد. سال‌هاست میلیون‌ها بازیکن از سراسر جهان مشغول مبارزه در نقشه‌های این بازی بوده و هستند. داستان بازی در قرن ۲۶ میلادی به وقوع می‌پیوندد و روایتگر مبارزه سه نژاد مختلف و قدرتمند ترانز، زرگ و پروتوس برای نابودی یکدیگر است.

المان‌های استراتژی عمیق بازی و همچنین تعادل و قابلیت‌های جذاب هرکدام از نژادها باعث شده که علاوه بر بخش داستانی جذاب، قسمت چند نفره این بازی هم با استقبال گسترده گیمرها مواجه شده و طی این سال‌ها مسابقات جهانی بسیاری با محوریت بازی استارکرفت برگزار شود. هم اکنون گیمرها می‌توانند بازی استارکرفت ۲ را به صورت رایگان در بتل‌نت تجربه کنند. استارکرفت ۱ نه تنها یکی از بی‌نظیرترین استراتژی‌های تاریخ است بلکه تمرکز بالای بازی روی روایت داستان سبب شده تا این بازی در فهرست ما حضور داشته باشد.

*** Deus Ex
یکی از ترسناک‌ترین عناوین علمی تخیلی در صنعت گیم، بدون شک سری دیاس‌اکس است. ترسناک نه از این جهت که در آن مجبور به مبارزه با هیولا و زامبی هستید، بلکه داستان بازی به حدی به دنیای امروز ما شباهت دارد که پیش‌بینی‌های تاریک آن از آینده دنیا بسیار منطقی و قابل باور به نظر می‌رسند.

برخلاف بسیاری از عناوین موجود در لیست که در زمینه گیم پلی و شوتینگ بسیار پرایراد ظاهر می‌شوند اما درباره عنوان دیاس‌اکس داستان به کلی متفاوت است. با اینکه سیستم دیالوگ و نقش‌آفرینی آن به شدت در جنبه‌های مختلف گیم پلی تاثیرگذار است اما این موضوع باعث نشده که سازندگان از تمرکز روی بخش مبارزه بازی چشم بپوشند. برهمین اساس بازی دیاس‌اکس از هر نظر یک عنوان بسیار کامل و جامع است که متاسفانه سازندگانش با وجود تمام پتانسیل‌هایش، به دلیل فروش کمتر از حد انتظار رغبت چندانی برای ساخت دنباله‌های آن ندارند.

نسخه اول دیاس‌اکس نه فقط از منظر داستان و شخصیت پردازی یکی از بهترین عناوین علمی/تخیلی است بلکه باید به این موضوع اشاره کرد که این بازی در کنار فال‌اوت و سیستم‌شاک ۲ به نوعی بنیانگذاران نقش‌آفرینی‌های مدرن بودند،نقش‌آفرینی‌هایی که به عناوین فانتزی محدود نمی‌شدند و دنیای سیاه با انتخاب‌های خاکستری را به تصویر می‌کشیدند.

*** Half-Life
بیراه نیست اگر بگوییم بازی هف‌لایت ۲ یک انقلاب تمام عیار در ژانر اکشن اول شخص بود که با عرضه‌اش در سال ۲۰۰۴، تاثیری ابدی در صنعت گیمینگ گذاشت. ۲۰ سال پس از وقایع قسمت اول و باز شدن تصادفی پورتالی به جهان موازی Xen و ورود موجودات بیگانه به خاک زمین، توجه امپراطوری عظیم کومباین به کره خاکی ما جلب شده و طی هفت ساعت زمین را به تصرف در می‌آورند. گوردن فریمن کاراکتر اصلی بازی، برای مبارزه با اشغالگران و یافتن راهی برای بستن پورتال «ذن»، راهی نقطه صفر ماجرا می‌شود.

داستان بازی با تمام نقاط قوت و جذابیت‌هایی که داشته و دارد، تاکنون به سرانجام نرسیده و ساخت و عرضه قسمت سوم این سری بدل به بزرگ‌ترین حسرت گیمرها در سراسر جهان شده است. گیم پلی بازی هف‌لایف ۲ و دوربین همواره ثابت اول شخص آن یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های ژانر اکشن اول شخص است، با این حال یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این بازی، داستان جذاب و شخصیت‌پردازی بسیار عمیق آن بود که همچنان پس از ۱۶ سال از عرضه، یکی از بزرگ‌ترین عناوین علمی تخیلی دنیای گیمینگ محسوب می‌شود.

کدخبر: ۳۸۱۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر