کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۲۹۸
تاریخ خبر:

معرفی اَبَرماشین ۲/۵ میلیون دلاری لوتوس «اِوایا»

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| باورکردنی نیست اما چاره‌ای جز کنار آمدن با واقعیت نداریم! حالا باید جاه‌طلبی چینی‌ها را باور کنیم. آنها در هر حوزه‌ای حضور فعال دارند. از صنایع نفت و گاز و انرژی تا تیم‌داری در لیگ‌های مطرح اروپایی و در نهایت صنعت خودروسازی. چند سالی می‌شود که چینی‌ها با خرید سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی هم به دنبال انتقال فناوری به کشور خود هستند و هم ‌‌فتح بازارهای جهانی.

برای مثال همین چند سال پیش بود که چینی‌ها با خرید ۵۱ درصد از سهام شرکت انگلیسی «لوتوس»، این برند کهنه‌کار را زیرمجموعه خود ساختند و با تزریق سرمایه هنگفت به این خودروساز، افق تازه‌ای پیش روی لوتوس گشودند. حالا جدیدترین و شگفت‌انگیزترین محصول تاریخ لوتوس برای مبارزه با بزرگان آماده است؛ مدل EVIJA.

جاه‌طلب و جنون‌آمیز
این اَبَرماشین که در زبان فارسی «اِوایا» خوانده می‌شود، مجهز به چهار موتور الکتریکی است که هرکدام ۴۹۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. به این ترتیب با همکاری این چهار موتور الکتریکی، بیشینه قدرت اوایا به رقم حیرت‌انگیز ۱۹۷۳ اسب بخار می‌رسد که برای ترساندن هر سوپراسپرت دیگری کافی است!

ضمن آنکه حداکثر گشتاور این خودرو ۱۷۰۰ نیوتن متر است. طبق اعلام لوتوس شتاب صفر تا ۱۰۰ اوایا حدود ۹/۲ ثانیه است اما نکته هیجان‌انگیز در مورد اوایا این است که این خودرو می‌تواند ظرف مدت کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر‌ساعت و ظرف مدت ۹ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. برای آنکه بهتر بتوانیم این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز را درک کنیم، باید بدانیم که اَبَرماشین «فراری SF90» ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا خود را از حالت سکون به مرز سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند!

لوتوس اعلام کرده که برای مجموعه موتورهای برقی این خودرو از باتری‌هایی به ظرفیت ۲۰۰۰ کیلووات ساعت استفاده کرده که در حالت شارژ فول می‌توانند اوایا را به میزان ۴۰۰ کیلومتر به حرکت درآورند. این باتری‌ها در مدت تنها ۹ دقیقه شارژ کامل می‌شوند. همچنین برای خنک نگه داشتن دمای مجموعه باتری‌ها، ۴ عدد رادیاتور در محفظه پشت باتری تعبیه شده است.

البته ویژگی‌های برجسته Evija صرفا به قوای محرکه محدود نمی‌شود و در بخش شاسی و پلتفرم نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. مهندسان لوتوس برای نخستین بار در این خودرو از شاسی فیبرکربن یکپارچه استفاده کرده‌اند تا اوایا با وزن خشک ۱۶۸۰ کیلوگرمی عنوان سبک‌ترین سوپراسپرت جهان را از آن خود سازد. همچنین این خودرو به ترتیب ۵/۴ متر طول، ۲ متر عرض و ۱/۱ متر ارتفاع دارد که چهره بصری مخوفی به این سوپرماشین بخشیده است.

ضمن آنکه در طراحی اوایا نیز از جدیدترین متدهای علم آیرودینامیک بهره گرفته شده و ورودی‌های عظیم‌الجثه هوا در جلو و دو تونل خروجی هوا در عقب سبب شده تا با خودرویی آیرودینامیک مواجه شویم.‌شرکت لوتوس اعلام کرده «اوایا» به تعداد محدود ۱۳۰ دستگاه تولید و به دست مشتریان خود خواهد رسید. البته با قیمت نجومی ۵/۲ میلیون دلار برای هر دستگاه!

کدخبر: ۴۷۰۲۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر