کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۴۶۰
تاریخ خبر:

معرفی اوپل آسترا ۲۰۲۲ ‌آخرین نسل این خودرو

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | شرکت چند ملیتی اوپل که پس از تاسیس گروه خودروسازی «آستلانتیس» در ژانویه ۲۰۲۱ به یکی از زیرمجموعه‌های این اَبَرهولدینگ تبدیل شد، طی یک سال اخیر شاهد تغییرات مدیریتی بوده و با بازتعریف اهداف خود، اقدام به معرفی محصولات جدید کرده است. آخرین محصول اوپل، مدل محبوب «آسترا» (Astra) بوده که اتفاقا در کشورمان نیز نام شناخته شده‌ای است.

با ازسرگیری واردات خودرو به ایران در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی، تعداد قابل توجهی از نسل اول این خودرو به ایران آمد و خیلی زود دل لوکس‌سواران آن ایام را به دست آورد. بعدها و در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی نیز، تعداد محدودی از نسل پنجم آسترا به ایران آمد که با توجه به اوضاع نابسامان بازار خودرو و همچنین خروج آمریکا از برجام، این محصول نام آشنا شانس موفقیت چندانی در ایران پیدا نکرد.

انقلاب در طراحی و مهندسی
نسل نو آسترا‌، شکل و شمایلی کاملا متفاوت با نسل قبلی خود دارد. در این زبان طراحی (که شباهت بسیاری با مدل Mokka دارد) دیگر از آن خطوط نرم و سیال خبری نیست و خطوط تیز و شارپ در تمام زوایای آسترای جدید خودنمایی می‌کنند. این انقلاب طراحی سبب شده تا آسترای جدید، خشن‌تر و تهاجمی‌تر از قبل به نظر برسد. جالب آنکه مهندسان اوپل برای ارتقای خصوصیات دینامیکی، ارتفاع خودرو را نیز حدود ۱۵ میلی‌متر کاهش داده‌اند.


زبان طراحی آسترا ۲۰۲۲ را باید نقطه عطفی در تاریخچه این محصول نامید. چراکه این طراحی خاص، از آسترا محصولی نه صرفا اکونومیک و نه صرفا خانوادگی ساخته است. بلکه این خودرو در کلاسی بین خودروهای اکونومیک و لوکس قرار می‌گیرد. در نمای جلو، چراغ‌های خشن آسترا که از ۱۶۸ عدد LED ساخته شده، نمایی کاملا مدرن و جوان‌پسند به این خودرو بخشیده است. همچنین نسل نو آسترا مانند نسل پیشین مجهز به سقف شیشه‌ای تمام پانورامیک و بدون هیچ نقطه اتصال و ستون مزاحمی بوده که مزیت بزرگی در این کلاس به شمار می‌آید.

اما مهندسان اوپل در کنار تیم طراحی آسترا دست به کار شده و چند پیشرانه کاملا جدید را برای این خودرو ساخته و پرداخته‌اند. این پیشرانه‌ها طیف قدرتی ۱۰۸ الی ۲۲۰ اسب بخار را شامل می‌شوند که مشتریان بسته به انتظارات و البته بودجه خود حق انتخاب خواهند داشت. ارزان‌ترین مدل آسترا از یک پیشرانه ۲/۱ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر با بیشینه قدرت ۱۰۸ اسب بخار و جعبه دنده شش سرعته دستی بهره می‌برد. البته مشتریان اوپل می‌توانند جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک را نیز برای این نسخه سفارش دهند.

همچنین برای نخستین بار آسترا با پیشرانه پلاگین هیبریدی عرضه خواهد شد. این نسخه از یک پیشرانه ۶/۱ لیتری و یک موتور برقی ۱۰۹ اسب بخاری و باتری ۴/۱۲ کیلوواتی بهره می‌برد که می‌توانند در مجموع ۲۲۲ اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهند. شرکت اوپل اعلام کرده این آخرین نسل از آسترا خواهد بود که به پیشرانه‌های درون‌سوز فسیلی مجهز است. چراکه این خودروساز از سال ۲۰۲۸ صرفا به تولید مدل‌های برقی خواهد پرداخت. ادعایی که در بین رسانه‌های اروپایی هنوز با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.

نسخه کشیده‌تر، مناسب خانواده‌ها
اما نسل ششم آسترا به جز نسخه هاچ‌بک، در فرم‌های دیگری نیز عرضه خواهد شد که خاص‌ترین آنها نسخه «اسپرت تورر» یا همان استیشن است. این فرم از بدنه برای بازارهای اروپایی در نظر گرفته شده که همواره بازار داغ و جذابی برای این سبک از خودروها به حساب می‌آید. با آنکه مشخصات فنی اسپرت تورر با نسخه هاچ‌بک یکسان است اما افزایش طول بدنه و فضای بار بیشتر سبب شده تا خانواده‌ها اقبال بیشتری به این مدل داشته باشند.

در کنار بهره‌مندی از جدیدترین پیشرانه‌های بنزینی و پلاگین هایبریدی، سیستم تعلیق جدید به‌کار گرفته شده در مدل‌های مختلف این خودرو دارای حالت‌های مختلف رانندگی بوده و راننده می‌تواند با فعال ساختن حالت Sport یا Eco تنظیمات سیستم فنربندی و انتقال قدرت خودرو را بسته به شرایط جاده و رانندگی تغییر دهد. بنابر اعلام شرکت اوپل، نسل نو آسترا از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت این محصول از حدود ۲۵ هزار یورو شروع می‌شود که این رقم برای نسخه پلاگین هایبریدی به ۳۰ هزار یورو خواهد رسید.

کدخبر: ۴۴۴۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر