کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۶۱۲
تاریخ خبر:

وعده کاهش قیمت مسکن همزمان با گرانی مصالح

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | افزایش قیمت سیمان رسما اعلام شد؛ موضوعی که از چند هفته پیش بحث آن مطرح بود و بالاخره به جمع‌بندی نهایی رسید. طبق نامه‌ای که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به کارخانه‌ها نوشته، قیمت‌های جدید از روز ۳۱ فروردین‌ماه قابل اعمال است.

قیمت‌هایی که در این ابلاغیه درج شده، نسبت به قبل افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته، اما باز هم به مراتب کمتر از درخواستی است که قبلا تولیدکنندگان سیمان ارائه کرده بودند و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت با آن مخالفت می‌کردند. (هفته پیش از افزایش ۶۳ درصدی صحبت می‌شد) با‌این‌حال همچنان در مورد تاثیر این افزایش قیمت روی بازار مسکن نگرانی‌هایی وجود دارد، به‌خصوص که سناریوهای مشابهی در مورد فولاد و شن و ماسه هم در حال تکرار است.

از سوی مقابل البته گروهی معتقدند این افزایش قیمت می‌تواند منجر به افزایش عرضه مصالح ساختمانی و از رکود خارج شدن بازار مسکن و حتی کاهش قیمت در ماه‌های آینده شود. در روزهای اخیر خبرهایی بود که در بعضی استان‌ها سیمان گیر سازنده‌ها نمی‌آید.‌ به نظر می‌‌رسد خود وزیر راه و شهرسازی هم چنین دیدگاهی دارد.

محمد سلامی دیروز در حاشیه افتتاح یک پل در شهر پرند گفت: «قیمت مسکن در کشور درحال‌حاضر حباب است و به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها در این بخش خواهیم بود.» درواقع یکی از مسائلی که انتظار برای کاهش قیمت مسکن را به وجود آورده، مذاکرات احیای برجام در وین است؛ یعنی طبق این تحلیل حباب مسکن در حدی زیاد است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ساخت هم نمی‌تواند تاثیری روی تخلیه این حباب داشته باشد.

*** سیمان چنددرصد گران شد؟
در جدولی که انجمن کارفرمایان صنعت سیمان منتشر کرده، قیمت هر تن سیمان فله‌ای برحسب نوع آن بین ۳۰۰ تا ۳۱۵ هزار تومان تعیین شده. این در حالی است که قبلا قیمت هر تن سیمان ۲۲۰ هزار تومان بود و بنابراین حداقل ۳۶ درصد افزایش قیمت سیمان داشتیم. این در حالی است که پیشنهاد قبلی انجمن تولیدکنندگان صنعت سیمان رسیدن قیمت هر تن سیمان فله به ۳۶۰ هزار تومان و معادل ۶۳ درصد افزایش قیمت بود.

آنها می‌گفتند باید قیمت سیمان معادل ۸۰ درصد نرخ صادرات فوب خلیج‌فارس تعیین شود. یا قیمت سیمان طبق نسبت یک به ۳۰ قیمت فولاد، لحاظ شود که در هر دو صورت خروجی‌اش همین افزایش قیمت بالاتر از ۶۰ درصد می‌شد. بنابراین با این پیشنهاد مخالفت شده و البته قیمتی که ذکر کردیم مربوط به سیمان فله‌ای است وگرنه قیمت سیمان کیسه‌ای ۵۰ کیلویی به هر تن ۴۲۰ هزار تومان رسیده. یکی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت نهایی سیمان همین افزایش قیمت کیسه‌هاست. در ابلاغیه اخیر هم تبصره‌ای در نظر گرفته شده که در صورت افزایش غیرمعمول قیمت کیسه‌های پروپیلن در قیمت سیمان‌های کیسه‌ای تجدیدنظر می‌شود.

*** دورخیز فولاد و شن و ماسه
در کنار سیمان، در روزهای اخیر زمزمه‌های افزایش قیمت فولاد و شن و ماسه هم مطرح شده. هنوز البته این افزایش قیمت‌ها به تأیید مراجع رسمی نرسیده، اما گزارش‌های پراکنده نشان می‌دهد قیمت آنها هم بالا رفته. الان این سوال برای عده‌ای به وجود آمده که علی‌رغم سیگنال‌های مثبت اقتصادی این کالاها گارد صعودی گرفته‌اند؟ مهم‌ترین دلیل رشد هزینه‌های تولید در قیاس با سال گذشته است.

افزایش دستمزد و بالا رفتن قیمت هزینه‌ انرژی و … بدون تردید روی قیمت محصول نهایی اثر می‌گذارد. قیمت این کالاها هم چون با نظارت نهادهای قیمت‌گذار تعیین می‌شود؛ مثل طلا و سکه و مسکن به صورت حبابی و غیرواقعی در این چندسال بالا نرفته که انتظار تخلیه حباب آن را داشته باشیم. ضمن اینکه کاهش ارزش پول ملی میل صادرات این کالاها را تقویت کرده و عزم تولیدکنندگان به صادرات، دست بازارهای داخلی را خالی گذاشته، به‌خصوص که در بازارهای بین‌المللی همزمان با پیشرفت واکسیناسیون عمومی، امید برای خارج شدن صنایع مختلف از رکود را تقویت کرده و قیمت محصولاتی مثل فولاد در بازارهای جهانی را مرتب بالا می‌برد.

امسال پیش‌بینی شده ۳۱ میلیون تُن فولاد در کشور تولید شود. برنامه بلندمدت، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۴ است. بااین‌حال دیوان محاسبات اخیرا گزارشی منتشر کرده و هشدار داده که با این روند تا ۱۸ سال آینده ذخایر سنگ‌آهن کشور به اتمام می‌رسد. یک نکته مبهم دیگر این است که چرا با وجود وابستگی فولاد به بازارهای صادراتی، علی‌رغم ریزش ارز در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت فولاد نیستیم؟

دیروز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این مورد به خبرگزاری فارس گفته: «امید به صادرات باعث شده تا قیمت فولاد در داخل از این موضوع تبعیت کند و نسبت به کاهش نرخ ارز، افت متناسبی را شاهد نباشیم. اگر مشکلی در قیمت فولاد وجود داشته باشد، به میلگرد یا شمش فولاد مربوط می‌شود که به دلیل صادراتی بودن این کالاهاست.

به دلیل افزایش امید به صادرات فولاد، قیمت این محصول در داخل از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کند که درحال‌حاضر روند قیمت‌های جهانی نیز رو به افزایش است. درهرحال قیمت فولاد از بازار داخل نیز متأثر خواهد شد و کاهش نرخ ارز در بازار فولاد نیز تأثیرگذار خواهد بود. معمولا افت قیمت محصولات فولادی در پی کاهش نرخ ارز با فاصله ۱۵ روز تا یک‌ ماه اتفاق می‌افتد، به همین دلیل احتمالا این افت قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه صورت خواهد گرفت.»

*** اتفاق خوب برای بورسی‌ها؟
افزایش قیمت سیمان و فولاد برای هرکس ناراحت‌کننده باشد، برای سهامداران بورسی اتفاق مثبتی است. هرچقدر درآمد این شرکت‌ها افزایش پیدا کند، منجر به بهبود وضعیت آنها در بورس می‌شود. بنابراین اگر در روزهای آینده گروه فلزات اساسی و سیمان در بورس سبزپوش شدند، نباید تعجب کنیم، اگرچه وضعیت بورس ایران خیلی‌وقت است با هیچ منطقی سازگار نیست و هیچ‌کدام از این اتفاقات مثبت هم شاید نتواند نمادهای قرمزپوش را وادار به حرکت کند.

کدخبر: ۳۸۴۶۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر