کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۸۵۸
تاریخ خبر:

مدیرعامل گروه علی‌بابا، ‌‌اسنپی شد

روزنامه هفت صبح | مسعود طباطبایی که تاکنون با عنوان مدیرعامل گروه علی بابا فعال بود به گروه اسنپ پیوسته است. نفر اول علی‌بابا و کسی که در دو سال گذشته نقش مهمی در رشد این کسب‌وکار داشته به نظر می‌رسد به دلیل کرونا و رکود گردشگری عطای این حوزه را به لقایش بخشیده و پا به میدان بازی بزرگ اسنپ گذاشته. آن هم در بخش سوپرمارکت اسنپ که این روزها پرمشتری است.

مدیرعامل سابق علی‌بابا با عنوان «معاون توسعه کسب‌وکار گروه اسنپ و مدیر سرویس سوپرمارکت» کار خود را در گروه اسنپ آغاز کرده و بعد از علیرضا صادقیان، دومین مدیر بلندمرتبه اکوسیستم استارتاپی ایران است که در ماه‌های اخیر جذب گروه اسنپ شده. علیرضا صادقیان بنیان‌گذار و مدیرعامل نت‌برگ و چند استارتاپ دیگر بود که به دلیل ناکامی در گرفتن سهم بازار عملا شکست خوردند و او با وجود تنش‌های سال‌های اخیرش با گروه اسنپ به یکباره اعلام کرد به عنوان معاون استراتژی به اسنپ پیوسته است.

*** مدیرعامل سابق علی بابا کیست؟
مسعود طباطبایی بنیان‌گذار سایتی به نام بایکس بود که می‌توان آن را یکی از اولین سایت‌های فروش آنلاین لباس در ایران لقب داد. سایتی که در اوایل دهه ۸۰ راه افتاد و یکی از اولین کسب وکارهای اینترنتی بود که سرمایه‌ای حدود یک میلیون دلار گرفت اما سرنوشت غم‌انگیزی پیدا کرد.

بایکس به‌رغم رشد عجیب‌وغریب و ریخت‌وپاش‌های فراوان به‌ناگهان به دلیل برخی خطاهای استراتژیک در توسعه کسب‌وکار شکست خورد. بایکس که شکست خورد خبری از طباطبایی نبود تا اینکه با پیوستن او به گروه علی بابا و موفقیت این بازیگر مهم بازار آنلاین گردشگری؛ نام او بر سرزبان‌ها افتاد.
طباطبایی تا مدیرعاملی علی‌بابا پیش رفت و نقش مهمی در موفقیت‌ها و تسلط این استارتاپ بر بازار گردشگری ایفا کرد.

اما حالا که کرونا تغییرات عمده‌ای در گردشگری ایفا کرده و با بازگشت دوباره مجید حسینی‌نژاد (بنیان‌گذار و معمار اصلی علی بابا) به این کسب‌وکار به نظر می‌رسد طباطبایی به این نتیجه رسیده که در زمین دیگری از استارتاپ‌ها فعالیت کند؛ اما رفتن به زمین اسنپ که به شکل بدیهی رقیب سرسخت استارتاپ‌های مستقل و خارج از این گروه است که برای گردشگری برنامه‌های زیادی هم دارد، انتخاب عجیبی بود.

*** توافق برای جلوگیری از تضاد منافع
نیما قاضی یکی دیگر از مدیران علی بابا به سایت دیجیاتو گفته که مسعود طباطبایی همچنان در هیات مدیره گروه علی‌بابا حضور خواهد داشت. خود طباطبایی درباره دلیل جدایی از علی‌بابا گفته: «این اتفاق یک تصمیم یک روزه نبود. در ماه‌های اخیر به این جمع‌بندی رسیده بودیم که این ‌کار انجام شود و به دنبال زمان و شرایط مناسب برای انجامش بودیم.

مجموعه‌های متفاوتی به من لطف داشتند و گفت‌وگوهای متفاوتی شده بود اما آنچه من شخصاً دنبالش بوده‌ام این است که ببینم در هر فضا چقدر می‌توانم تاثیرگذار باشم. طی گفت‌وگوهایی که انجام شد، حس من این بود که در اسنپ می‌توانم تاثیر مهمی داشته باشم و به سمت اهداف خودم و مجموعه حرکت کنم تا به نتیجه دلخواه برسیم و نتیجه گرفتم که به اسنپ بیایم.»

اما حضور طباطبایی به عنوان عضو هیات مدیره گروه علی بابا در حالی است که گروه اسنپ هم یک پلتفرم فعال در حوزه گردشگری به نام اسنپ تریپ دارد. طباطبایی در خصوص امکان تداخل منافع این دو برند گردشگری گفته گروه علی بابا و اسنپ، به این موضوع کاملاً آگاه هستند و هر دو طرف هم با این موضوع مشکلی ندارند، البته تا زمانی که او در بخش گردشگری گروه اسنپ فعال نباشد. «این توافق انجام و به شکل شفاف اعلام شده که من قرار است بر همه حوزه‌ها به غیر از گردشگری، کمک و تمرکز کنم و تداخلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.»

آنطور که طباطبایی هم گفته چنین تجربه‌ای قبلا هم در گروه اسنپ وجود داشته است. «شهرام شاهکار» (مدیرعامل اسبق اسنپ) از گروه دیجی‌کالا به گروه اسنپ اضافه شد و در همین گروه، در چند حوزه مختلف کار کرد ولی هیچ‌زمان در «بامیلو» که رقیب مستقیم دیجی‌کالا بود، فعالیتی نداشت. البته بعدها شاهکار به دلیل اختلافاتی که با هیات مدیره اسنپ پیدا کرد جای خود را به ژوبین علاقبند داد و به سایت دیوار پیوست.

*** انگیزه‌های مالی در نقل و انتقالات مدیران استارتاپی
استارتاپ‌های بزرگ ایران گردشگری مالی روزانه و ماهانه بسیار بالایی دارند. صحبت از فروش‌ها و کمیسیون‌های چندده میلیاردی در ماه و گاها در روز است. از این رو مدیران ارشد این استارتاپ‌ها با مقیاس‌های «حقوق و مزایای» منحصربه‌فردی کار می‌کنند. برای نمونه در برخی استارتاپ‌های شناخته‌شده ایران، حقوق ماهانه ۷۰ میلیون تومان برای یک مدیر ارشد، یک رقم معمول محسوب می‌شود.

به همین دلیل به برخی گمانه‌زنی‌هایی که درخصوص ارائه پیشنهادهای نجومی یا دلاری گروه اسنپ به مدیران ارشد دیگر استارتاپ‌ها می‌شود چندان نمی‌توان اتکا کرد. اگرچه که نمی‌توان انتظار داشت درآمد سالانه مدیرانی در این سطح در شرکت‌های بزرگ اینترنتی کمتر از یک میلیارد تومان باشد اما آنچه برای مدیران ارشد استارتاپ‌ها در ایران انگیزه پیوستن یا جدایی را تقویت می‌کند، متغیر دیگری است.

جذابیت اصلی عضویت در رده‌های بالای مدیریتی این شرکت‌ها معمولا برخورداری از سهام تشویقی است. مدیرانی که می‌توانند موفقیت‌های خاصی را برای این استارتاپ‌ها رقم بزنند سهام اندک اما ارزشمندی معادل یک تا دو درصدی دریافت می‌کنند که معمولا ارزش چندده میلیاردتومانی دارند.

اگرچه کسب‌وکارهایی در مقیاس اسنپ که حسابی ریشه دوانه و رشد کرده‌اند بعید است چنین انگیزه‌هایی برای مدیران خود رو کند اما این فرهنگ هنوز در بسیاری از استارتاپ‌های روبه‌رشد و بزرگ کشور پابرجاست.

کدخبر: ۳۶۶۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر