کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۹۷۲
تاریخ خبر:

مصر از جان لیبی بحران‌زده چه می‌خواهد؟

روزنامه هفت صبح | یک: دودستگی در لیبی به بیشترین حد خود رسیده است و این درحالی است که رئیس‌جمهور مصر مدام بر طبل جنگ می‌کوبد. همسایگی دو کشور باعث شده که ژنرال سیسی خودش را در نقش قیم لیبی ببیند. در لیبی دوگروه درحال جدل و درگیری با یکدیگرند که هرکدام از آنها طرفداران خاص خود را در میان کشورهای خارجی دارند. اولی دولت وفاق ملی است که از نظر قانونی دولت این کشور بوده و سازمان ملل هم آن را به رسمیت می‌شناسد و دیگری گروه خلیفه حفتر است. مردی که روزگاری در ارتش قذافی خدمت می‌کرد و بعد از این ارتش جدا و در غرب پناهنده شده بود.

* دو: خشونت‌ها در لیبی در یک‌سال اخیر به‌شدت گسترش یافته است. پس از آنکه حفتر اعلام کرد که قصد دارد دولت را در دست بگیرد و با نیروهای مسلحی که دراختیار داشت به سمت طرابلس راه افتاد، این کشور شاهد روزهای تلخ زیادی بوده است و غیرنظامیان و نظامیان زیادی جانشان را بر سر رقابت بر سر قدرت در طرابلس از دست داده‌اند.

* سه: به‌تازگی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت که دخالت کشورش در لیبی با هدف برقراری آتش‌بس در این کشور صورت گرفته است. او تاکید کرد که مصر علاقه‌مند به حل صلح‌آمیز و فراگیر بحران لیبی است. همزمان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در بحبوحه تنش‌ها در لیبی، به ارتش دستور داد تا برای مأموریت‌های داخل و خارج از کشور آماده شوند. سیسی که روز شنبه حین بازدید از یک پایگاه هوایی ارتش در غرب کشورش این دستور را داد، گفت که ارتش باید برای محافظت از امنیت ملی در میانه تنش‌ها و نیز مداخلات ترکیه در کشور همسایه مصر، آماده باشد.

تلویزیون دولتی مصر روز شنبه عبدالفتاح سیسی را درحال بازدید از جنگنده‌ها و بالگردهای جنگی نشان داد. وی در جریان این بازدید گفت: «ارتش مصر یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است. ارتش ما منطقی است، ارتشی است که محافظت می‌کند، نه تهدید(…) این راهبرد ما، باور ما و اصول ماست که هرگز تغییر نخواهد کرد.»

* چهار: عصبانیت مصر پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به پشتیبانی ترکیه به سوی شهر استراتژیک «سرت» است. سیسی حالا می‌گوید، اگر دولت وفاق به سمت این شهر پیشروی بیشتری کند، قاهره تصمیم به مداخله «مستقیم» در این کشور می‌گیرد. السیسی شهر «سیرت» را که درحال حاضر در کنترل نیروهای ژنرال حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی است، «خط قرمز» مصر اعلام کرد و افزود: «اگر مردم لیبی از ما خواستند که مداخله کنیم، این یک پیام به جهانیان خواهد بود که مصر و لیبی یک کشور هستند.» دولت لیبی این اظهارات را جنگ علیه مردم این کشور دانسته است.

* پنج: کشورهای آمریکا، عربستان، امارات و بحرین در بیانیه‌های جداگانه حمایت خود را از اظهارات رئیس‌جمهوری مصر درباره لیبی مبنی بر «مشروع» خواندن مداخله مستقیم در این کشور اعلام کردند. این درحالی است که براساس اعلام سازمان ملل، دولت وفاق ملی، دولت اصلی لیبی به‌حساب می‌آید و حفتر در بهترین حالت مخالف دولت مرکزی با پرونده‌ای نه‌چندان موجه است که در یک‌سال اخیر بارها متهم به جنایت در لیبی شده است.

* شش: براساس آخرین آمار منتشرشده، ارتش مصر، ارتش ترکیه را جا گذاشته و تبدیل به یکی از قدرتمندترین ارتش‌های خاورمیانه شده است. بر مبنای تحلیل‌های «گلوبال فایرپاور»، نیروی نظامی ‌مصر درمجموع از جنبه‌های قدرت نظامی، در رتبه ۹ در سطح جهان، نیروی هوایی در رتبه ۱۰، توانمندی زرهی زمینی در رتبه ۴ و نیروی دریایی در رتبه ۷ در میان ۱۳۸کشور مورد ارزیابی، قرار دارد.

سیسی حالا قصد دارد تا از این قدرت در حمایت از خلیفه حفتر استفاده کند. اما به‌نظر نمی‌رسد اردوغان از این تهدید‌های مصری‌ها ترسیده باشد و دست از حمایت از دولت وفاق ملی بردارد. اما حالا که آمریکا و کشورهای عربی هم حمایت خود را از سیسی اعلام کرده‌اند، سرنوشت لیبی مجهول‌تر از قبل شده و امکان رسیدن به آتش‌بس دورتر از قبل به نظر می‌رسد.

کدخبر: ۳۳۴۹۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر