کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۵۹۵
تاریخ خبر:

مصاحبه‌ جنجالی چهره‌ها با شبکه‌های ماهواره‌ای

روزنامه هفت صبح | مصاحبه میرسلیم با شبکه بی‌بی‌سی ‌فارسی از یک‌سو باعث تعجب خیلی‌ها شد و انتقاد اصولگرایان را نیز در پی داشت. البته میرسلیم سریعا از این اقدام عقب‌نشینی کرد اما کار از کار گذشته بود و او که شاید حس می‌کرد شانسی برای تصاحب ریاست مجلس داشته باشد، همه امیدهای خود را از دست داد. در این گزارش به برخی از مصاحبه‌های مشهور با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان اشاره کرده‌ایم. ابتدا از خود میرسلیم شروع می‌کنیم.

*** میرسلیم
سیدمصطفی میرسلیم با اشاره به مصاحبه خود با شبکه بی‌بی‌سی فارسی، در توئیتر خود نوشت: «این مصاحبه در شرایط مشغله زیاد کاری و بدون توجه به ماهیت تماس‌گیرنده انجام شده است. در هرحال از بی‌دقتی خود در اصل پاسخ‌دادن به بی‌بی‌سی که مواضع خصمانه آن برای ملت مشخص است، صرف نظر از محتوای آن، از محضر مردم شریف پوزش می‌طلبم.» میرسلیم منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از برنامه‌های مجلس آینده صحبت کرد. این مصاحبه انتقاداتی را در فضای مجازی از سوی اصولگرایان برانگیخته است. این مخاطبان که به‌نظر طرفداران قالیباف هستند، اعتقاد دارند میرسلیم برای بیشتر دیده‌شدن با این رسانه مصاحبه کرده است.

*** پروانه سلشحوری
او که جزو نمایندگان جنجالی دوره قبل بود، مصاحبه‌های پرحاشیه کم نداشت. یکی از این مصاحبه‌ها اما با شبکه من‌وتو بود. پروانه سلحشوری بعدا درباره این گفت‌وگو نوشت: «من هرگونه مصاحبه اختصاصی با شبکه من‌وتو را تکذیب می‌کنم. اینکه کسی با شماره ناشناس تماس بگیرد و خود را خبرنگار آزاد معرفی کند، اما بعدا مشخص شود که خبرنگار ثابت یک رسانه است و سخنان شما را تقطیع‌شده پخش کند، نامی‌ جز تحریف، فریب و دروغ ندارد.»

*** حمید استیلی
این بازیکن اسبق فوتبال و مربی وقت تیم ملی، در حاشیه مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ و پس از برد ایران مقابل مراکش، جلوی دوربین من‌وتو که در بیرون استادیوم آنجا بود، آمد و درباره این مسابقه فوتبال گفت‌وگو کرد. پس از این اتفاق، خبرگزاری برنا ادعا کرد که او ممنوع‌التصویر شده و حمید استیلی نیز در پاسخ گفت:‌ «بعد از جام جهانی ٩٨ خیلی کشورها اقامت و پاسپورت می‌دادند؛ اما من نرفتم. چراکه وطن و مملکتم را دوست دارم و دلم می‌خواهد آن ایرانی‌هایی هم که رفته‌اند، برگردند چون ایران با تمام ایرانی‌ها زیبا می‌شود. هربار به کشورها‌ی دیگر می‌روم و یا در ملاقات با مربیان خارجی که به ایران می‌آیند، همواره از خوبی‌های کشورم می‌گویم و برایشان تصویر خوبی از سرزمینم ترسیم می‌کنم تا باعث شود ایرانی‌هایی که از وطن رفته‌اند، برگردند و مربی‌های خارجی نیز تصویر خوبی از کشورمان داشته باشند.»

*** معصومه آقاپور
او هم از دیگر نمایندگان مجلس بود که با اتاق خبر من‌وتو گفت‌وگو کرد. او پس از پخش این مصاحبه گفت: «در هنگام تماس مجری شبکه فوق، شماره۰۹۱۲ روی گوشی تلفن همراه اینجانب به نمایش درآمد و خبرنگار بدون اشاره به مرجع و کانال تلویزیونی متبوعش صرفا با عنوان تماس از «اتاق خبر»، اقدام به معرفی خود نمود که اینجانب گمان نمودم خبرنگار، از اتاق خبر شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی‌ ایران تماس گرفته است.»

*** نرگس آبیار
اسفند سال گذشته بود که باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:‌ «شبکه بی‌بی‌سی فارسی در یکی از برنامه‌های خود، اقدام به پخش مصاحبه‌ای از نرگس آبیار، کارگردان مشهور ایرانی کرده است، اما در این مصاحبه هیچ نشانه‌ای از شبکه بی‌بی‌سی فارسی دیده نمی‌شود و اتفاقا نشان P-FF دیده می‌شود؛ گروهی که ویدئو‌های متعددی را در یوتیوب منتشر کرده است. خانم آبیار در سفر به استونی با این گروه مصاحبه‌ای هم داشته‌اند که البته ویدئوی منتشرشده از سوی بی‌بی‌سی در این مصاحبه‌ای که P-FF منتشر کرده، وجود ندارد. آیا رسانه لندنی در اقدامی غیرحرفه‌ای، بدون اطلاع خانم آبیار با ایشان مصاحبه کرده است؟»

*** اسماعیل کهرم
او که مشاور معصومه ابتکار در زمینه محیط زیست در دولت اول روحانی بود، چند مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی داشت. این مصاحبه‌ها با انتقادهای رسانه‌های اصولگرا روبه‌رو شده بود. مثلا سایت تسنیم در آن زمان نوشته بود:‌ «اسماعیل کهرم پیش از نیز مصاحبه‌هایی را با رسانه‌های ضد ایرانی فارسی‌زبان در کسوت کارشناس داشته است، اما اینکه این‌بار به‌عنوان یک مقام مسئول با رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی فارسی که سوابق ضد ایرانی آن برای همه آشکار است، جای سوال داشته

و او به‌عنوان یک مسئول حق ندارد خود را در اختیار رسانه‌های بیگانه و ضد ایرانی قرار دهد و مصاحبه کند. اما نکته جالب توجه در این زمینه آن است که پس از مصاحبه خارج از عرف مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با شبکه دولتی بی‌بی‌سی فارسی، متولیان و صاحب‌منصبان سازمان مذکور که اکثرا افرادی سیاسی و مشرف به فضای سیاست هستند، با چشم بستن بر این مصاحبه‌ رسانه‌ای، به‌نوعی درجهت توجیه و مشروعیت‌بخشی به این قبیل اقدامات(مصاحبه با رسانه‌ای ضدایرانی) گام برداشتند.»

*** صادق زیباکلام
او تابه‌حال به تعداد مکفی(!) با رسانه‌های فارسی‌زبان گفت‌وگو داشته است. از رادیو دویچه‌وله بگیرید تا من‌وتو، ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی..هرچند در همه و یا بیشتر این مصاحبه‌ها به دفاع از نظام و حاکمیت ایران پرداخته است

*** دو نماینده تبریز
در زمان سانحه تصادف دوقطار در محور سمنان- مشهد، شبکه من‌وتو، مصاحبه‌ای از دو نماینده تبریز پخش کرد. ابوالفضل حسن‌بیگی، نمانیده دامغان و محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز. باشگاه خبرنگاران جوان در آن زمان درباره این مصاحبه‌ها نوشت: «ابوالفضل حسن‌بیگی در این زمینه به خبرنگار باشگاه خبرنگار جوان، می‌گوید: ماجرا از این قرار است که بنده مشغول گفت‌وگو با آقای کاتب، نماینده مردم گرمسار بودم و در این بین من متوجه نشدم که این‌ها با من تماس گرفته‌اند.

مجددا که تماس گرفتم از آن‌ها پرسیدم که شما از کجا هستید و هنگامی ‌که به من گفتند از من‌وتو تماس می‌گیریم، فقط به آن‌ها گفتم شما آدم‌های بسیار مزخرف، کثیف و لجنی هستید… محمدحسین فرهنگی در واکنش به این موضوع می‌گوید: مصاحبه‌ای نبوده است و این شبکه به دروغ این مصاحبه را به بنده نسبت داده است، حتما این رسانه مطالب بنده درباره موضوع سانحه تصادف دوقطار را از سایر خبرگزاری‌ها دریافت کرده است.»

*** سالار عقیلی
یکی از بامزه‌ترین اتفاق‌ها، حضور سالار عقیلی در شبکه من‌وتو و یک مصاحبه ۲۰دقیقه‌ای در استودیوی این شبکه بود! او که برای تور جهانی کنسرت خود به لندن رفته بود، در این شبکه حاضر شد و عکس‌های یادگاری خوبی هم گرفت! او درباره این مصاحبه توضیح داده بود: «تا آنجا که باور قلبی‌ام می‌گوید، در مصاحبه‌ام به‌شدت از کشور عزیز و برگزاری کنسرت در داخل مملکت، به‌خصوص در شهرستان‌ها دفاع نموده که به جرأت می‌توانم بگویم اغراق نگفته و همه عین واقعیت بود.

از آنجایی که فردی سیاسی نیستم و با گرایش‌های سیاسی‌ شبکه‌های ماهواره‌ای اصولاً آشنایی نداشته و ندارم و هدفم صرفاً ترویج و شناساندن هنرم بوده و هرگز غیر از راه هنر و تلمذ هنر موسیقی اصیل، راه دیگری نپیموده‌ام، سعی‌ام بر این بود که همواره در کشورهای مختلف به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران، موسیقی کشور عزیزم را ترویج داده و نیتی به غیر از این نداشتم. تصورم این است که هیچ نکته‌ای خلاف شأن ایران عزیز و ساحت هنر و هنرمند ابراز نکردم و همواره افتخارات کشورم را پاس داشته و جوانان ایران عزیز را چه در داخل و چه در خارج با موسیقی اصیل و فاخر، همراه با اشعار بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، جامی‌ و… بیش از پیش آشنا نمایم.»

کدخبر: ۳۳۰۵۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    میرسلیم و بی بی سی خیلی مهم بود! ولی حیف که دیگه بی بی سی ماهیتش رو نشون داده و از خونه هاو گوشیای ملت رفته!!!