کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۲۹۷
تاریخ خبر:

مشترکان کدام اپراتور زودتر صاحب ۵G می‌شوند؟

روزنامه هفت صبح | مهم‌ترین اتفاق سال ۱۴۰۰ در حوزه تکنولوژی با فراگیر شدن استفاده از نسل پنجم موبایل یا همان ۵G رقم خواهد خورد. برخلاف دو نسل پیش یعنی ۳G و ۴G که با تاخیر وارد کشور شدند، ایران جزو کشورهای پیشرو در راه‌اندازی و استفاده از نسل جدید به‌حساب می‌آید. ایرانسل مرداد ۹۹ اولین سایت رسمی ۵G خود را باتوجه به اهمیت کاربردهای علمی این فناوری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی کرد.

دومین سایت ۵G ایرانسل نیز هفتم مرداد ماه در تهران راه‌اندازی شد. سومین سایت ۵G ایرانسل برخلاف دو سایت قبلی که به‌صورت داخل ساختمان، نصب شده بودند، در حالت Outdoor راه‌اندازی شد. این سایت در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌ مدرس نصب شده تا امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل، به وسیله گوشی‌های موجود در بازار ایران را برای دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه فراهم کند.

با این حال چهارمین سایت ۵G ایرانسل مهم‌ترین آنها به‌حساب می‌آید چون در محدوده پارک آب و آتش ایرانسل فعال است و مردم عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. ایرانسل اوایل اسفند پنجمین سایت خود را خارج از تهران و در شیراز راه‌‌اندازی کرد و به‌عنوان اولین اپراتور تلفن ‌همراه ایرانی که ۵G را وارد کشور کرده، سایت‌های بعدی خود را در شیراز و کیش راه‌ انداخت و امروز هم قرار است سایت بعدی خود را در مشهد راه‌‌‌اندازی کند. پس از آن دیگر اپراتورها هم که احساس می‌کردند در مسابقه تکنولوژی عقب افتاده‌اند، دست به‌کار شدند و اخباری درباره راه‌اندازی سایت‌های ۵G منتشر شد.

با این حال باید بدانیم در حال حاضر استفاده از اینترنت ۵G در ایران تنها از طریق wifi گوشی امکان‌پذیر است. یعنی باید در محدوده پوشش سایت‌های راه‌اندازی شده، گیرنده گوشی خود را روشن کنید و به شبکه متصل شوید. همچنین شنیده‌های هفت‌صبح حاکی از این است که برخلاف دوره ۳G و ۴G مشترکان تلفن ‌همراه دیگر نیازی به تعویض سیم‌کارت‌های خود ندارند و هروقت نسل پنجم روی گوشی موبایل قابل استفاده بود، افرادی که یک گوشی سازگار با نسل پنجم دارند، با همین سیم‌کارت‌های فعلی به شبکه ۵G متصل می‌شوند.

تا آن زمان استفاده از نسل جدید ارتباطات با استفاده از همان فناوری wifi امکان‌پذیر خواهد بود. این خبری خوب برای عموم مردم است چون عموم گوشی‌‌های فعلی چنین قابلیتی را ندارند و همچنان از فناوری ۴G پشتیبانی می‌کنند اما آیا در آینده نزدیک به خرید گوشی جدید نیاز پیدا می‌کنیم؟ جواب این سوال مثبت است اما در شرایط فعلی که گوشی‌های معرفی شده سازگار با ۵G قیمت بالایی دارند و ارزان‌‌ترین آنها حدود هفت، هشت میلیون تومان ارزش دارد، نیازی نیست عجله کنید.

تولیدکننده‌های موبایل در سراسر دنیا مشغول ساخت نسخه‌های جدید از موبایل‌های قدیمی خود هستند تا آنها را برای استفاده در شبکه ۵G آماده کنند. قطعا با افزایش تعداد این ‌گوشی‌ها، قیمت‌شان هم کاهش پیدا می‌کند و می‌توان علاوه بر گوشی‌های پرچمدار هزار دلاری یا گوشی‌های میان‌رده ۶۰۰دلاری، گزینه‌های اقتصادی‌تر را هم در سبد خرید بررسی کرد. سرعت وقوع این اتفاقات آرام ‌‌خواهد بود. بعضی‌ها که خیلی عجله دارند می‌توانند از مودم‌های ۵G استفاده کنند.

مودم‌های جیبی یا قابل حمل که از آنها به‌عنوان راه‌حل‌های واسط یاد می‌شود و در ابتدای راه‌اندازی وایمکس و همین ۳G و ۴G خیلی کار راه‌انداز بودند. اندازه این مودم‌ها می‌تواند اندازه یک کف دست باشد. به‌راحتی در کیف و کوله جا می‌شوند و با یک سیم‌کارت ساده و باتری قابل شارژ کار می‌کنند. اتفاقا راه‌‌اندازی آنها کار ساده‌ای خواهد بود. کافی است دکمه پاور مودم را بزنید و wifi گوشی را روشن کنید.

اگر با وجود این حرف‌‌ها اصرار دارید قورباغه‌ را قورت دهید و کار اصولی را خرید یک گوشی موبایل سازگار با ۵G می‌دانید، بررسی بازار از خبرهای خوبی حکایت دارد. زمانی که ایرانسل اولین سایت نسل پنجم را در ایران راه‌اندازی می‌کرد، ارزان‌ترین گوشی ۵G که تازه یک مدل میان‌رده به‌حساب می‌آمد، در ایران حدود ۱۴میلیون تومان قیمت داشت.

برای خرید مدل‌های پرچمدار هم باید بیشتر از ۲۰میلیون تومان پول پرداخت می‌کردید اما حالا همزمان با راه‌‌اندازی سایت‌های بیشتر و گسترش پوشش ۵G در سایر شهرها، قیمت همان گوشی میان‌رده به زیر ۱۰میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین برندهایی مثل وان‌پلاس، شیائومی و موتورولا گوشی‌های نسبتا ارزان‌قیمتی معرفی کرده‌اند که نسبتا رفتار مهربانانه‌تری با جیب کاربران دارند.

به‌عنوان مثال OnePlus Nord N10 و شیائومی Redmi Note 9T 5G در نسخه‌های ۵G حدود شش میلیون و ۵۰۰هزار تومان ارزش دارند و می‌توان گوشی مثل موتورولا Moto G نسخه ۵G را به قیمت هفت میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا هشت میلیون تومان خریداری کرد. اگر همین الان یک گوشی سازگار با نسل پنج دارید و مشترک اپراتور ایرانسل هستید، می‌توانید خوشحال باشید چون جزو اولین کسانی خواهید بود که در ایران و حتی در دنیا استفاده از سرعت فوق‌العاده ۵G را تجربه می‌کنید.

کدخبر: ۳۷۹۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر