کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۴۲۹۶
تاریخ خبر:

مسی یا امباپه؟ اسکالونی یا دشان؟

روزنامه هفت صبح| امشب قهرمان جام‌جهانی مشخص می‌شود و جام، به یک تیم از بین آرژانتین و فرانسه می‌رسد. همزمان، تکلیف عناوین فردی مثل آقای گل، بهترین گل‌ساز و بهترین دروازه‌بان هم معلوم خواهد شد. توپ طلای جام‌جهانی اما‌ مهمترین جایزه فردی این مسابقات است. جایزه‌ای که هر دو مدعی اصلی آن، در فینال جام‌جهانی حضور دارند. لیونل مسی و کیلیان امباپه، علاوه بر قهرمان جام‌جهانی، می‌خواهند توپ طلایی آن را هم به دست آورند. تا پیش از فینال هر کدام از آنها در بعضی فاکتورها، از رقیبش بهتر بوده است.

‌گلزن فرانسوی
در لیست بهترین گلزنان جام‌جهانی، امباپه و مسی به صورت مشترک با 5 گل در صدر قرار دارند. هر دوی آنها، به یک اندازه گل زده‌اند اما امباپه را‌ می‌توان در فاکتور گلزنی موفق‌تر از مسی دانست. امباپه هر 5 گلش را‌ در جریان بازی زده است. علاوه بر این، او دقایق کمتری نسبت به مسی بازی کرده و به صورت میانگین، در هر مسابقه 0.94 گل می‌زند. این آمار برای مسی، 0.79 گل در هر مسابقه است.

‌خلاقیت لئو
برتری مسی بیشتر از گلزنی، در موقعیت‌سازی برای هم‌تیمی‌هایش بوده است. مسی با 3 پاس گل، یکی از صدرنشین‌های مشترک بهترین گل‌سازها در جام‌جهانی قطر است. امباپه هم با ساختن 2 گل، آمار خوبی در این زمینه دارد. مسی مجموعا 18 موقعیت هم برای هم‌تیمی‌هایش ساخته که فقط آنتوان گریزمان با ساختن 21 موقعیت از او شرایط بهتری داشته است. امباپه، توانسته سازنده 11 موقعیت برای دیگر بازیکنان فرانسه باشد. در زمینه خلاقیت و موقعیت‌سازی، کفه ترازو به سمت لیونل مسی سنگینی می‌کند.

‌سریع و توقف‌ناپذیر
سبک بازی امباپه تلفیقی از سرعت و تکنیک فوق‌العاده است. دو خصوصیتی که ترکیب آنها، باعث شده او به راحتی از سد بازیکنان مقابلش بگذرد. امباپه در این جام با 4 دریبل موفق در هر مسابقه، بعد از جمال موسیالا بهترین دریبل‌زن جام بوده است. او در هر بازی، بارها برای دریبل اقدام می‌کند و در بیشتر از نصف موارد هم، توانسته دریبل موفقی داشته باشد. مسی با 2.4 دریبل در هر بازی، نتوانسته به اندازه امباپه بازیکنان مقابل را از پیش رو بردارد.

‌بهترین همیشگی
لیونل مسی در جام‌جهانی قطر، آمار عجیبی داشته در 4 بازی از 6 بازی آرژانتین توانسته بهترین بازیکن زمین شود. مسی، بهترین بازیکن هر سه بازی آرژانتین در دور حذفی بوده است. او اولین بار در بازی دوم دور گروهی با مکزیک این عنوان را به دست آورد. او در سه بازی دور حذفی مقابل استرالیا، هلند و کرواسی هم گل زد و در هر سه مسابقه، بهترین بازیکن زمین شد.

امباپه هم سه بار، این عنوان را به دست آورده که دو بار، در دور گروهی بوده است. امباپه بازی اول فرانسه با استرالیا بهترین بازیکن زمین شد و بازی دوم با دانمارک هم این عنوان را تکرار کرد. در دور حذفی، امباپه مقابل لهستان بهترین بازیکن زمین شد و در دو بازی بعدی، این جایزه به هم‌تیمی‌هایش رسید.

‌ستاره‌های روی نیمکت
کمی هم به آرژانتین و فرانسه بپردازیم! دو تیمی که با شایستگی به فینال جام‌جهانی رسیده‌اند اما رقابت آنها تحت‌الشعاع تقابل مسی و امباپه قرار گرفته است. هر‌چند ممکن است ستاره تعیین‌کننده این بازی، کسی جز این دو نفر باشد اما در نهایت پس از پایان بازی، برنده و بازنده اصلی نه آرژانتین و فرانسه بلکه شماره «10»های این تیم خواهند بود. بیرون از زمین، باید ستاره اصلی این بازی را روی نیمکت دو تیم جست‌وجو کرد، یعنی سرمربیان دو تیم.

دو مربی که آنها هم تحت تاثیر درخشش ستاره تیم‌شان، به اندازه استحقاق‌شان دیده و ستایش نشده‌اند. دیدیه دشان در حالی که تقریبا به اندازه یک تیم کامل بازیکن مصدوم داشت، فرانسه را به فینال رساند و لیونل اسکالونی تیمی را که در جام جهانی قبل با همین مسی تحقیر شده بود، بازسازی کرد و یکی از کم‌ستاره‌ترین آرژانتین‌های تاریخ را به فینال جام‌جهانی بعدی رساند.

«دشان» پرافتخارترین مربی و کاپیتان جام‌جهانی؟
سرمربی تیم ملی فرانسه با ثبت یک رکورد تاریخی تنها یک پیروزی فاصله دارد. دیدیه دشان که پیش از این جام‌جهانی 1998 را به عنوان کاپیتان و جام‌جهانی 2018 را به عنوان سرمربی فتح کرده، در صورتی که از فینال 2022 برنده خارج شود، اولین فرد در تاریخ فوتبال است که به عنوان سرمربی و کاپیتان در فتح جام‌های جهانی هت‌تریک می‌کند.

پیش از این پله، مروارید سیاه فوتبال و قهرمان افسانه‌ای برزیلی‌ها سه قهرمانی را به عنوان بازیکن تجربه کرد که البته در تجربه دوم، او بیشتر مصدوم بود و فقط نامش در لیست قهرمان جام قرار داشت اما دیدیه دشان 1998 به عنوان کاپیتان و 2018 به عنوان سرمربی با فرانسه قهرمان شد تا با رکورد فرانتس بکن باوئر در طول تاریخ برابری کند. دشان یک بار هم در سال 2021 فرانسه را قهرمان لیگ ملت‌های اروپا کرده است.

موقتی که موفق شد!
کارنامه لیونل اسکالونی اما با دشان اصلا قابل قیاس نیست. او مربیگری را با دستیاری خورخه سامپائولی در سویا آغاز کرد. سپس دستیار او در تیم ملی آرژانتین شد و پس از ناکامی این تیم در جام‌جهانی روسیه، به طور موقت جایگزین سامپائولی شد. قرار بود خیلی زود فدراسیون فوتبال آرژانتین سرمربی جدید را به جای اسکالونی انتخاب کند اما نتایجی که او در این تیم گرفت قراردادش را به تدریج آنقدر تمدید کرد که در نهایت او به عنوان سرمربی رسمی تیم انتخاب و معرفی شد.

اسکالونی توانست آرژانتین را در خاک برزیل قهرمان کوپا‌آمه‌ریکا کند، آن هم با شکست دادن همین تیم در فینال! تیم او در «فینالیسیما» یا همان بازی بین قهرمان دو قاره اروپا و آمریکای جنوبی هم ایتالیا را با 3 گل مغلوب کرد و دومین جام را هم به دست آورد و حالا او این فرصت را دارد که امشب سومین جام را هم به آرژانتین هدیه بدهد.

کدخبر: ۴۹۴۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر