کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۰۹۲
تاریخ خبر:

مسئله مبهم صادق و اردشیر و پمپئو و...

روزنامه هفت صبح | ماجرای اردشیر زاهدی داستان مهم هفته پیش بود که به آن پرداخته شد و درباره‌اش نوشتیم. داماد محمدرضا می‌گوید که به سردار سلیمانی افتخار می‌کند. این ماجرا بازتاب‌های مختلفی درست کرد. نمی‌خواهیم حرف‌های روز سه‌شنبه صفحه اول هفت صبح را تکرار کنیم اما آنچه ما را شگفت‌زده کرد، واکنش تئوریسین خوشنامی ‌مثل صادق زیباکلام بود. او در یک مصاحبه سطح پایین حرف‌هایی را به خبرنگار نامه‌نیوز زده که از زیباکلام باورنکردنی است. نوعی حرکت انتحاری در فضای سیاسی کشور.او در گفت‌وگو با این خبرنگار می‌گوید که به حرف‌های زاهدی مشکوک است و احتمالا پای ملک و املاک در میان است! زیباکلام دقیقا در این کلمات در حال شانتاژ کردن است.

او کسی را که مخالف نیت و افکار او حرف می‌زند، بدون هیچ دلیل و مدرکی و به سبک کتاب‌های کارآگاهی دوران رضاخان، ‌به سودجویی و سودپرستی محکوم می‌کند و به او اتهام می‌زند. بخش بعدی داستان اما از این هم بدتر است. خبرنگار نامه‌نیوز که احساس می‌کند زیباکلام باب میلش حرف می‌زند می‌پرسد:‌ ایشان بالاخره ۹۱ساله است و احتمالا دوست دارد حداقل سال‌های آخر در ایران زندگی کند و در ایران فوت کند. زیباکلام هم کاهلانه جواب می‌دهد: بله. اگر ایشان به هرعلتی خواسته باشد برگردد تنها راهش همین است که با مسئولان جمهوری اسلامی ‌کنار بیاید! شاید هم اموال و املاکی دارد و می‌خواهد پس بگیرد. نمی‌دانم ولی در انگیزه اصلی‌اش شک دارم.

این نوع استدلال از تئوریسین سیاسی کشور با عرض معذرت خدمت آقای زیباکلام(که می‌دانند چقدر به ایشان ارادت داریم) بسیار سطح پایین و عاری از هرگونه اعتباری است. آش آنقدر شور شد که مسعود بهنود از لندن توئیت کرد و از نیت‌خوانی زیباکلام ابراز شگفتی کرد. استاد زیباکلام به اصول خودتان پایبند باشید. این چه نوع حرف‌زدن بود آخر؟

* دو: فرستادن ماهواره نور در مدار ۴۲۵کیلومتری بیش از آنچه فکرش را می‌کردیم بازتاب رسانه‌ای شدیدی داشته است. کشورهای حاشیه خلیج فارس و همین‌طور ترکیه تقریبا از این ماجرا شوکه هستند و این جهش ناگهانی تکنولوژیک را نمی‌توانند هضم کنند. حتی در سخنان وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه هم این بهت‌زدگی را می‌توانید ردیابی کنید. این‌که تبعات دیپلماتیکش چه بوده کاری ندارم هرچه هست و در لابه‌لای شکار واکنش‌های آن‌سوی آب‌ها می‌توانم بگویم که موفقیت بزرگی برای ایران بوده است. می‌توانید احساس غرور کنید.

* سه: من و تو یک مجری طفلی کم‌دانش دارد که در صفحه‌اش نظرسنجی گذاشته که چه کسانی به ایران بیشتر خیانت کرده‌اند. چهارگزینه او مصدق، خاتمی‌، ‌ظریف و روشنفکران هستند! می‌توانید حدس بزنید که چه کولاکی در توئیتر رخ داده و چه ناسزاهای شایسته‌ای نصیب این خانم شده است.

* چهار: وزارت امور خارجه توئیت زهرداری علیه پمپئو به زبان انگلیسی منتشر کرده که نشان از ظرافت و نکته‌سنجی نویسنده توئیت دارد. در این توئیت آمده است:‌مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، وزیر نفرت در طول دوسال‌ونیم فعالیت خود به معنای واقعی هیچ دستاوردی در دیپلماسی نداشته است. در دوران وزارت او جهان ناامن‌تر شده، آمریکا بیش از پیش مورد تنفر واقع شده، بیشتر تحقیر شده، هیچ صلحی به‌دست نیامده و هیچ ثباتی به هیچ جای دنیا بازنگشته است.

* پنج: پمپئو کلا این هفته را سخت گذراند. او در مورد پرتاب ماهواره ایران اعتراض کرد و مذاکرات دیپلماتیکی با متحدان فرانسوی و آلمانی خود به‌راه انداخت و از آن‌سو برای به‌راه انداختن مکانیسم ماشه علیه ایران و تشدید تحریم‌ها در شورای امنیت دنبال راهکار حقوقی است که اعلام کنند هنوز جزو وفاداران به برجام قرار دارند! درواقع بعد از این‌همه تلاش برای بی‌ارزش نشان ‌دادن برجام، حالا یادشان افتاده که اگر در برجام نباشند نمی‌توانند اجماع بین‌المللی برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در انتهای سال ۲۰۲۰ رخ می‌دهد، به‌دست بیاورند.

در واقع بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران(که در آبان‌ماه به پایان می‌رسد) جلوگیری کند اما شانس اندکی برای این کار دارند. پمپئو از طرف دیگر به‌دنبال تهیه قطعنامه جدیدی علیه ایران فارغ از ماجرای برجام هم هست که آن هم بعید است بتواند از سد وتوی روسیه و چین عبور کند. پمپئو در عرصه دیپلماسی چندان شاگرد زرنگی نبوده.

* شش: سیرک پرسپولیس و استقلال ادامه دارد. بازهم شکایت خارجی‌ها و محکوم شدن‌ها و در عین حال مدیرانی که می‌گویند خیال طرفدارها راحت باشد! راحت چی؟ وقتی نمی‌توانید پول بدهید، وقتی وکیل زبده و به درد بخوری ندارید، وقتی در نوشتن قراردادها این‌قدر اشتباه دارید، ‌وقتی بازیکن‌های خارجی را این‌گونه غیرمسئولانه برای گرفتن پولشان سر می‌دوانید، خب بیخود می‌کنید دنبال مربی و بازیکن خارجی هستید. وقتی نمی‌توانید، خب نکنید. از دیدن چهره‌تان در برنامه‌های تلویزیونی و توضیحات سیاستمدارانه‌تان درباره شکایات و طلب‌ها و بدهی‌هایتان خسته شدیم. ولمان کنید تو را به خدا. دست از سرمان بردارید.

* هت: یادی هم کنیم از خانم الناز گلرخ که آرایشگر مقبولی در ایران بودند و هنگام ساخت فیلم ارادتمند بهاره، نازنین، تینا عکس‌هایی از ایشان با مهناز افشار و طناز طباطبایی منتشر شده بود که تبلیغی برای ایشان به‌عنوان آرایشگر و گریمور این دو بازیگر مشهور بود. فیلم اکران نشد اما از قرار خانم گلرخ هم راه الهام عرب و صدف طاهریان را در پیش گرفته و به دوبی و یا استانبول رفته و… بقیه داستان!

* هشت: اما در حوزه ورزش هم یکی مثل زیباکلام داریم. حسن غفاری که از قرار قبلا در ای‌اف‌سی مسئولیت داشته(نایب‌رئیس سابق کمیته مسابقات AFC) در مورد تقاضای ایران برای برگزاری جام ملت‌های ۲۰۲۷ این‌گونه حرف زده است: ‌موضوع هتل‌ها هم دارای اهمیت است. درحالی ما برخی از هتل‌ها را پنج‌ستاره می‌نامیم که آن هتل‌ها در برابر هتل‌های پنج‌ستاره امارات، قطر و کویت یک‌ستاره هم نیستند.

اولا هتل‌های دوبی و قطر کلا با بقیه دنیا قابل مقایسه نیستند. به‌خاطر لوکس‌بودن بیش از حدشان. حتی هتل‌های ترکیه و تایلند هم جلوی هتل‌های دوبی کمتر به چشم می‌آیند. اما لازم نیست ملاک‌ها فقط دوبی و قطر باشند. دوما در همین ایران هتل عباسی یا هتل کوثر در اصفهان و یا هتل‌های اسپیناس و استقلال و آزادی و چند هتل ممتاز در مشهد و شیراز و کیش، هتل‌های پنج‌ستاره بسیار مرغوب حتی در مقیاس‌های بین‌المللی هستند. حتی با مقیاس‌های اروپایی‌ها و یا خاور دور. آقای غفاری لازم نیست به‌عنوان یک کارشناس اینقدر بی‌ضابطه و بی‌محتوا انتقاد کنند. به اندازه کافی سفر رفته‌ایم که عیار هتل‌های ایرانی را با بقیه دنیا محک بزنیم.

* ۹: عادت کرده‌ایم که از تلویزیون انتقاد کنیم اما طی چهل‌روزی که از سال ۱۳۹۹ گذشته، تقریبا حرف عموم مردم سریال‌های تلویزیون بوده است و عجیب آنکه به‌نظر می‌رسد شبکه یک در جلب مردم و نشاندن آنها پای سریال‌ها از شبکه سه و نسیم سبقت گرفته است. سه سریال پرتماشاگر این چهل‌روز یعنی پایتخت، ‌نون.خ و زیرخاکی در شبکه اول به نمایش درآمده‌اند و مردم بار دیگر با مهم‌ترین و رسمی‌ترین شبکه تلویزیونی کشور آشتی کرده‌اند.

در این میان شبکه سه با از دست دادن مزیت فوتبال‌های خارجی مستقیم، به‌خاطر تعطیلی این مسابقات و همین‌طور باختن رقابت ساخت سریال‌های عامه‌پسند در کورس عقب افتاده است. به نظر می‌رسد شبکه سه تمرکز خود را به جز فوتبال روی برنامه‌های نمایشی و شوهای رقابتی گذاشته است. مثل عصرجدید و اتفاق که البته آنها هم درحال حاضر قربانی فاصله‌گذاری کرونایی هستند.

کدخبر: ۳۲۴۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر