کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۷۹۷
تاریخ خبر:

مسئله حساس هیات‌های عزاداری در تبریز

روزنامه هفت صبح | یک: در روزهای گذشته از شهر تبریز خبر می‌رسید که پروتکل‌های بهداشتی در هیئات این شهر رعایت نمی‌شود. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت.

* دو: ماجرا تا جایی بالا گرفته که سایت فارسی اسپوتنیک، رسانه دولتی روسیه هم با استناد به برخی محتواهای اشتراک‌گذاری شده در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نوشته است: «برگزاری مراسم عزاداری چند هیات عزاداری در تبریز به روش سنتی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی موجب اعتراض عزاداران بسیاری شده است.

حضور تعدادی از هیات‌های عزاداری در تبریز و برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی در خیابان بدون توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا با واکنش بسیاری از مردم، دوستداران اهل بیت و عزاداران حسینی همراه شد که…به این اقدام اعتراض کردند.»

* سه: ظاهرا مجموع این تحولات باعث شده که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شخصا به تبریز سفر کند و با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار کند.

* چهار: سایت نصرنیوز، سایت محلی آذربایجان شرقی در این خصوص با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی مصاحبه کرده و از او شنیده: «با تخلف‌کنندگان از دستورات ستاد ملی کرونا برخورد و به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد. این مصوبه ستاد ملی کروناست و هیچ کسی حق تخلف در آن را ندارد.

ضمانت اجرایی سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله اول تذکر کتبی به مسئولین این سازمان، هیئت امنای مساجد و مسئولان برگزاری هیات‌ها است. در مرحله دوم در صورت تکرار تخلف، قطع ارائه خدمات عمومی و یارانه‌ای از متخلفان تا پایان ماه صفر است و در مرحله سوم تعلیق مجوز به مدت ۶ ماه و در نهایت معرفی به مراجع قضایی جهت رسیدگی به تخلفات است که در حال حاضر ما در مرحله اول این ضمانت اجرایی قرار گرفته‌ایم.»

* پنج:‌ فرماندار شهرستان تبریز هم در گفت‌وگو با همین رسانه، گفت: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد اکثر هیات‌های عزادارای تمام مفاد شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.» او با بیان اینکه «قطعا کسانی که در عزای اباعبدالله اشک می ریزند و در غم شهدای کربلا عزاداری می کنند صاحب شعور حسینی نیز هستند و هیچ گاه راضی نمی شوند به خاطر عزاداری اباعبدالله و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شیوع ویروس کرونا را سبب شوند.»

خطاب به برخی از هیات‌های مذهبی که فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند نیز گفت: «عدم رعایت فاصله اجتماعی و نزدن ماسک موجب شکست سیاست‌های قطع زنجیره توزیع این ویروس خواهد شد که بی‌تردید عاشقان اباعبدالله با شعور وصف ناپذیری که دارند راضی به این امر نمی شوند.»

* شش: ‌برای بررسی بیشتر این موضوع با علیرضا منادی سفیدان، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس صحبت کردیم. او گفت: «اگر هیات‌های مذهبی اقدام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نکنند یک فاجعه رخ خواهد داد.» منادی سفیدان که خود دکترای میکروبیولوژی دارد گفت: «از دیروز میزان مراجعه به بیمارستان‌های تبریز و به طور مثال بیمارستان امام رضا (ع) افزایش داشته است.»

* هفت: در خبری دیگر و در حالی که در روزهای گذشته تصویری از سینه زنی در یک هیات در شهر تفت استان یزد منتشر شده بود؛ فرماندار تفت گفت: هنجارشکنی در یک هیئت عزاداری منجر به ابطال مجوز فعالیت آن شد. در این شرایط حساس و در حالی که در موضوع سفر و عزاداری در پایان این هفته با تلاقی دارد، انتظار می‌رود که این قاطعیت در سراسر کشور دیده شود.

کدخبر: ۳۴۶۷۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر