کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۵۴۲
تاریخ خبر:

مرگ تدریجی فوتبال ژاپنی با رایگان شدن ‌PES

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | اغراق نیست اگر بگوییم تغییر نام سری PES به «ای‌فوتبال» (eFootball) بزرگ‌ترین لحظه در تاریخ سری بازی‌های فوتبال کونامی از زمان شروع ساخت آن تاکنون است. البته نه فقط به دلیل تغییر نام آن بلکه به علت تغییرات بنیادین و نگرش متفاوتی که در فرایند تولید این سری صورت گرفته.

تیم سازنده پس از ساخت نسخه پیشین، اکنون موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ شخصی‌سازی شده را جایگزین فاکس انجین کرد. سیاست‌ها، نشانه‌ها و همه شایعات پیرامون بازی در آن زمان فوق‌العاده و بسیار امیدوار‌کننده بود. به خصوص با نمایش تیزر بسیار کوتاه نسخه نسل نهمی، این امیدواری در میان طرفداران بازی‌های فوتبالی دو‌چندان شد.

‌بعد از گذشت یک سال تمامی طرفداران بازی منتظر رونمایی نسخه نسل نهمی بودند اما در اقدامی به شدت عجیب، کونامی نسخه‌ای به نام تست آنلاین را منتشر کرد. کونامی اعلام کرد ‌ انتشار این نسخه برای تست سرورهای آنلاین بوده و همچنین نسخه بتا در دسترس کاربران قرار گرفته. بازی به حدی به نسخه موبایلی شبیه بود که هر کسی با اولین نگاه به بازی دقیقا به این موضوع پی می‌برد. سر‌انجام ۳۱ تیر ماه از راه رسید و از بازی به صورت رسمی رونمایی شد. بازی‌ای که حالا با efootball شناخته می‌شود.

بعد از رونمایی بازی جدید هنوز بسیاری از طرفداران در شوک هستند و نتوانستند درک کنند که دقیقا چه اتفاقی برای این سری رخ داده. ما می‌دانیم که ای‌فوتبال فقط به صورت دیجیتال در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و این عنوان از قابلیت کراس پلتفرم میان تمامی کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی و حتی تلفن‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. ستیرو کیمورا تهیه کننده ای‌فوتبال، اعلام کرده ‌ با عنوانی لایو سر و کار داریم که به صورت رایگان، به‌روز رسانی‌های فصلی و سالانه دریافت خواهد کرد و دیگر خبری از عرضه سالانه مجموعه فوتبالی کونامی نخواهد بود. به عبارتی می‌توان گفت ای‌فوتبال جایگزینی برای عنوان به شدت محبوب PES Mobile خواهد بود.

متاسفانه کونامی ناشر سری قدیمی و محبوب Pro Evolution Soccer عملا سبک و سیاق همیشگی این سری را با دستان خود دفن کرده و دوران جدیدی را برای این بازی رقم زده است. نام جدید در کنار سیاست‌هایی که به کل تغییر کرده منجر به تولد eFootball شده است. عنوانی آنلاین محور که شما در آن قادر خواهید بود روی پلتفرم‌های مختلف بازی کنید.

مدهای آفلاین ممکن است در مراحل بعد به صورت جداگانه در بازی ظاهر شوند و به صورت پولی در اختیار کاربران قرار بگیرد. البته روند توسعه مدهای آفلاین نظیر Master League - Become a Legend و حتی بخش Edit Mode بازی و سایر موارد کاملا مجهول است و سرنوشتی نامشخص دارند. شایعاتی در خصوص تغییر نام مسترلیگ و همچنین ایجاد تغییرات در بخش ادیتور بازی نیز به گوش می‌رسد. با توجه به شواهد موجود می‌توان حدس زد که تیم سازنده از برنامه خود بسیار عقب است.

مد مسترلیگ در بین طرفداران برزیلی و دیگر طرفداران این بازی در سر تا سر جهان اهمیت بالایی دارد و به علت حجم عظیمی از انتقادات Seitaro Kimura به صورت یک پیام ویدئویی با طرفداران برزیلی صحبت کرده و به آنها گفته که شما برای ما بسیار مهم هستید و نگران توسعه بازی نباشید.

متاسفانه طراحی و توسعه هوش مصنوعی هم یکی دیگر از قربانیان سیاست اخیر کونامی و تیم توسعه دهنده می‌تواند باشد. Seitaro Kimura تهیه‌کننده این سری به صورت واضح اعلام کرده که تقابل یوزر با یوزر اهمیت بسیاری بیشتری برای ما دارد تا رقابت با یک هوش مصنوعی. گرافیک فنی و بصری، فیزیک و بسیاری از بخش‌های دیگر قربانی سیاست‌های جدید کونامی خواهند شد و برای این موارد دلایل محکمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

به نظر می‌رسد بودجه توسعه و ساخت بازی بسیار کم است و به همین دلیل بازی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و رفته رفته با استفاده از سیستم Match Pass که مشابه سایر عناوین رایگان است در بخش‌های مختلف به روز رسانی خواهد شد. eFootball به صورت مشخص از بازی‌های سرویس محور مثل فورتنایت الگو برداری کرده. این صحبت‌های خود کیمورا تهیه‌کننده بازی در مصاحبه با IGN است. او گفته است که این امر تا حدی به فناوری جدید این بازی باز می‌گردد.

توسعه Unreal Engine یکی از سریع‌ترین‌ها در بین موتورهای بازی‌سازی است و مقیاس‌پذیری آن شامل مدل‌های سطح بالا و پایین رده می‌شود و همین طور برای سیستم عامل‌های موبایل و نسل بعدی بسیار مناسب است. البته هنوز نتایج را مشاهده نکرده‌ایم‌ اما موفقیت بازی Fortnite در موبایل دلگرم‌کننده است.

مشخصا کونامی ناشر eFootball از ورژن تغییر یافته آنریل انجین ۴ بهره برده، به معنای ساده‌تر استفاده از این موتور نه برای ساخت عنوانی با کیفیت‌تر نسبت به گذشته بلکه تنها به دلیل قدرت بهینه‌سازی، همسان‌‌سازی پلتفرم‌ها با یکدیگر و امکانات پورت کردن راحت این موتور گرافیکی ‌ روی تمامی پلتفرم‌ها است. به نظر می‌رسد حتی نسخه اولیه ‌ روی نسخه موبایلی ساخته شده و بعدا تیم توسعه دهنده نسخه موبایلی را ‌ روی پلتفرم‌های مختلف پورت کرده است.

البته با توجه به قدرت سخت‌افزاری هر پلتفرم به میزان محدودی فیزیک،گرافیک فنی و بصری بازی دچار بهبود‌هایی شده اما ریشه و بنیان بازی همان نسخه موبایلی است و در نسخه تست آنلاین فرادی که به این موضوع اشاره می‌کردند کاملا درست می‌گفتند اما نکته اینجا بود که تمامی طرفداران فکر می‌کردند پای یک نسخه جداگانه نسل بعدی در میان است که در ادامه توضیحات خواهم گفت چه اتفاقی دقیقا رخ داده است.

کدخبر: ۴۰۵۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر