کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۸۹۲
تاریخ خبر:

مرگ‌های عجیب‌ بر‌سر یافتن گنج‌های پنهان

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ‌ماجرای یافتن گنج، انسان را به قصه‌های قدیم می‌برد؛ آنجا که آدم‌ها با چوب دوشاخ بلوط در بیابان‌ها و جاهای تاریخی راه می‌افتادند بلکه چوب به حرکت دربیاید و جای یک گنج قدیمی را به آنها نشان بدهد و با یافتن یک کوزه پر از سکه‌های طلا، در عرض یک شب از فرش به عرش بروند.

اصلا ماجرای یافتن گنج سرِ دراز دارد و تمامی هم ندارد. سال‌ها تبلیغات گنج‌یاب در آگهی‌ها، وسوسه‌ها برمی‌انگیخت و این اواخر هم شاهد ارسال پیامکی از فردی ناشناس بودیم که به شما می‌گفت در بیابان‌های یک دهات قدیمی، کوزه‌ای پر از طلا یافته و حالا چون بلد نیست کجا این گنج را آب کند، کمک کنید و سود هم نصف، نصف!

اما این داستان و وسوسه در عرض یک شب پولدار شدن تمامی ندارد. چه خون‌ها که سر یافتن یک گنج قدیمی ریخته نشده است؛ از قتل‌عام یک خانواده در خیابان رکنی همدان تا همین هفته پیش که سه نفر در غار بابااحمد چالدران برای یافتن گنج قربانی شدند. در این گزارش، پنج پرونده از قربانیانِ یافتن گنج را بررسی می‌کنیم.

*** قتل‌عام خانوادگی در خیابان رکنی همدان بر سر عتیقه
۱۱ اسفند سال ۹۳ زنی در تماس با پلیس همدان از قتل اعضای خانواده‌اش خبر داد. پس از حضور تیم جنایی در محل جنایت در خیابان رکنی، آنها با جسد دو پسر خانواده که با شلیک گلوله کشته شده بودند، روبه‌رو شدند. مادر و دختر معلول خانواده هم خفه شده بودند. زن جوان در تحقیقات اولیه گفت: من ساکن ماکو هستم و از چند روز قبل چندبار با اعضای خانواده‌ام تماس گرفتم، اما کسی پاسخگو نبود، به همین دلیل به ماجرا شک کرده و به همدان آمدم.

بعد از ورود به خانه با جسد اعضای خانواده‌ام روبه‌رو شدم. ماموران به تحقیقات در این رابطه ادامه داده و بعد از ۴۰ روز ردپای مرد شروری را در این جنایت به دست آورده و او را دستگیر کردند. مرد جنایتکار در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: با پسر بزرگ خانواده در کار فروش عتیقه بودیم. دو سند سفید و مقداری عتیقه نزد او بود که روز حادثه برای برداشتن آنها وارد خانه شدم. فکر می‌کردم آنها به شیراز رفته‌اند، اما در خانه بودند و مجبور به قتلشان شدم. قاتل بعد از محاکمه در شعبه یک دادگاه کیفری استان همدان به قصاص محکوم شد که قضات دیوان‌عالی کشور مجازات او را تایید کردند. پنج سال پس از این جنایت، سحرگاه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ متهم در زندان به دار مجازات آویخته شد.

*** داستان یافتن گنج و ماندن زن در عمق چاه
ماجرای زنی که هفت روز در عمق چاه ۲۵ متری به‌سر برد و در برنامه ماه عسل این ماجرا را تعریف کرد هم از آن داستان‌های عجیب یافتن گنج است. شامگاه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، خانواده مرد جوانی نزد مأموران پلیس سمنان رفتند و خبر از ناپدید شدن پسرشان و همسر او دادند. آنها به مأموران گفتند که زوج جوان از ساعت ۱۷ برای پیدا کردن گنج، سوار بر یک موتورسیکلت به بیابان‌های جنوب سمنان رفته‌اند، اما با گذشت چندساعت از رفتن آنها، خبری از این زوج نشده است.

موبایل‌های هر دوی آنها نیز خاموش است و هرچه تلاش می‌کنند موفق به برقراری تماس با آنها نمی‌شوند. بعد از چندی قاتل پیدا شد و اعتراف کرد: «به بهانه پیدا کردن گنج و تقسیم آن، زوج جوان را فریب دادم و آنها را به بیابان‌های اطراف سمنان کشاندم. وقتی به نزدیکی یک چاه به عمق ۲۵ متر رسیدیم، ضربه‌ای به سر مرد جوان زدم و سپس او را به داخل چاه انداختم. سپس همسرش را که قصد فرار داشت، به زور به داخل چاه هل دادم و پس از آن از محل فرار کردم.»

با اعترافات این مرد، درحالی‌که یک هفته از ماجرا گذشته بود، مأموران راهی محلی شدند که چاه عمیق در آنجا بود. در این میان نیروهای آتش‌نشانی و هلال‌احمر نیز به این محل اعزام شدند تا اجساد قربانیان را از داخل چاه بیرون بکشند. وقتی تیم‌های عملیاتی به دهانه چاه رسیدند، اتفاق عجیبی افتاد: آنها از اعماق چاه صدای ناله زنی را شنیدند و فهمیدند که او زنده است! امدادگران آتش‌نشانی به‌سرعت دست‌به‌‌کار شدند و با استفاده از تجهیزات ویژه، وارد چاه شده و زن جوان را بیرون کشیدند.

اما بهروز، همسر وی، بر اثر سقوط و ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود، جانش را از دست داده بود. زن جوان که به‌طرز معجزه‌آسایی پس از ۷ روز از مرگ حتمی نجات یافته بود، به بیمارستان انتقال یافت و تحت درمان قرار گرفت. او که به سختی می‌توانست حرف بزند، گفت که ناصر، وی و شوهرش را به داخل چاه انداخته است. ناصر نیز به پلیس گفت: من از چندی پیش با بهروز و همسرش اختلاف داشتم و برای انتقام‌جویی نقشه‌ای طراحی کردم و آنان را به داخل چاه متروکه‌ای در بیرون شهر انداختم. وی در ادامه بازجویی‌ها گفت: من به دروغ به بهروز گفتم که نقشه گنجی دارم و می‌خواهم آن را پیدا کنم و نیاز به کسی دارم که مرا همراهی کند و با اصرار موفق شدم نظرش را جلب کنم و بعد اقدام به قتل کردم.

*** خفگی و مسمومیت جویندگان گنج در غار اصفهان
در شهریور سال ۹۸، سه نفر که برای یافتن گنجی افسانه‌ای وارد غاری در حوالی اصفهان شده بودند، بهای این ماجراجویی را با جانشان پرداخت کردند. ۵نفر در غاری قدیمی واقع در منطقه حسن‌آباد جرقویه اصفهان برای یافتن گنج رفتند. آنها همراه با خود یک موتور برق به غار برده بودند که کار کردن موتوربرق در فضای بسته غار موجب مسمومیتشان می‌شود. دو نفر از این غار با مسمومیت شدید خارج می‌شوند و جان سالم به‌در می‌برند، اما سه نفر بعدی به‌دلیل استنشاق دود ناشی از موتوربرق دچار مسمومیت شدیدی شده و قربانی می‌شوند.

*** مرگ هولناک جوینده گنج زیر سنگ ۵۰ تنی
در اردیبهشت امسال نیز خبر مرگ عجیب فردی که برای یافتن گنج رفته بود، رسانه‌ای شد. چهار نفر که قصد حفاری و جست‌وجوی عتیقه زیر یک سنگ بزرگ در اراضی روستای ویه منطقه عمارلوی رودبار را داشتند، در حین حفاری یک سنگ ۴۰ تا ۵۰ تنی روی یکی از این چهار نفر واژگون می‌شود و در نهایت فرد فوت می‌کند.

همچنین بین این افراد درگیری رخ می‌دهد که یکی از آنها با ضربات چاقو و از ناحیه دست مجروح می‌شود که این فرد برای مداوا به بیمارستانی در رشت منتقل می‌شود. دو نفر دیگر از این حفاران اقدام به فرار کردند که در حین راه خودرو آنها نیز واژگون می‌شود و با گذاشتن خودرو در همان مکان، متواری می‌شوند و هنوز هم فراری هستند. نیروهای هلال‌احمر پس از یک روز تلاش توانستند جسد فردی که زیر سنگ قرار گرفته بود را بیرون بکشند و ماجرای این چهار نفر نیز برای یافتن گنج عجیب بود.

*** مرگ هولناک سه نفر در غار بابااحمد چالدران
سه نفر از اعضای یک گروه جوینده گنج زمانی که برای یافتن اشیای عتیقه وارد غار بابااحمد چالدران شده بودند، بهای ماجراجویی‌شان را با جانشان پرداخت کردند. هفته گذشته به هلال‌احمر آذربایجان غربی خبر رسید که در جریان حادثه‌ای تلخ ۳نفر در غار بابااحمد چالدران گرفتار شده‌اند. از درون این غار که یک شکاف طبیعی است، گازهای سمی متصاعد می‌شود و ورود به آنجا خطر مرگ دارد.

شواهد نشان می‌داد این ۳نفر از اعضای یک گروه ۸نفری هستند که در آن منطقه به‌دنبال یافتن گنج بودند. از مدت‌ها پیش بین اهالی منطقه شایعه شده بود که در غار بابااحمد گنج‌های افسانه‌ای وجود دارد و اگر کسی بتواند وارد آنجا شود و طلا و جواهراتی را که در غار دفن شده پیدا کند، زندگی‌اش زیرورو می‌شود. به همین دلیل بود که سال گذشته برای اینکه جویندگان گنج جانشان به خطر نیفتد، دهانه غار با دیواری بتنی پوشانده شده بود.

بااین‌حال معلوم نبود که ۳مرد حادثه‌دیده چطور توانسته‌اند از دیوار بتنی عبور کرده و خود را به غار برسانند. زمانی که امدادگران به محل حادثه رسیدند، معلوم شد که جویندگان گنج با تخریب دیوار بتنی در دهانه غار توانسته‌اند وارد آنجا شوند. ابتدا ۲نفر از آنها وارد غار شده و ۶نفر دیگر منتظر بودند، اما با طولانی شدن این انتظار، یک نفر دیگر نیز برای روشن‌شدن سرنوشت ۲عضو گروه وارد غار شده، اما او نیز دیگر برنگشته است.

در این شرایط بود که سایر اعضای گروه که می‌دیدند کاری از دستشان ساخته نیست، از هلال‌احمر کمک گرفته بودند. هیچ‌کس به درستی نمی‌دانست که بر سر ۳جوینده گنج چه آمده است، اما سخت‌گذر و مرموز بودن غار بر نگرانی‌ها می‌افزود. با وجود این، تیم‌های حرفه‌ای غارنوردی خود را به محل حادثه رساندند و همزمان تیم‌های مختلفی از هلال‌احمر به پشتیبانی از آنها پرداختند.

حدود ۱۲ساعت از آغاز این عملیات می‌گذشت که غارنوردان موفق شدند یکی از افراد مفقودشده را پیدا کنند. او در گوشه‌ای از غار افتاده بود و شواهد نشان می‌داد که به‌دلیل وجود گازهای سمی در غار دچار خفگی شده و جانش را از دست داده است. کشف پیکر بی‌جان نخستین جوینده گنج، امیدها را برای زنده ماندن دو فرد گمشده دیگر کمرنگ کرد، چراکه آنها توانسته بودند بیشتر وارد غار شوند.

پیشروی در غار به‌دلیل تنگی، سخت‌گذر بودن و وجود گازهای سمی با دشواری ادامه داشت تا اینکه سرانجام اعضای گروه جست‌وجو توانستند ۲نفر دیگر را که آنها هم جان خود را از دست داده بودند کشف کنند. جان باختن این ۳جوینده گنج یادآور دو حادثه تلخ دیگری بود که در آذر و دی‌ماه سال۹۷ در همین غار اتفاق افتاد. در این دو حادثه نیز دو نفر به امید یافتن گنج وارد غار شده، اما جان خود را از دست داده بودند.

کدخبر: ۳۷۰۸۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر