کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۴۶۳
تاریخ خبر:

مرور کارنامه تام کروز؛ ‌چشم امید امسال ‌سینما

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | در طول قرنطینه دوران کرونا تعداد انگشت‌شماری از بلاک‌باسترهای اصلی هالیوود برای ادامه فیلمبرداری مبارزه کردند. در خط مقدم این فیلم‌ها تام کروز بود که هم تهیه‌کنندگی و هم بازی در نقش اصلی فیلم جدید «ماموریت غیرممکن» را برعهده داشت. فیلم تحت‌کارگردانی کریستوفر مک‌کوآری با سیاهی‌لشکر زیاد و گروه بدلکاران در لوکیشن‌های مختلف باید فیلمبرداری می‌شد. در شرایطی که مراحل فنی فیلم «تاپ گان: ماوریک» هم از راه دور در حال انجام بود.

تام کروز ساخته شدن فیلم «ماموریت غیرممکن ۷» را در شرایط کرونایی وظیفه خودش برای نجات سینماها می‌داند. تام کروز به امپایر گفته: «احساسات زیادی را تجربه کردم. من باید هم به آدم‌هایی که با من کار می‌کردند و هم به صنعت سینما فکر می‌کردم. برای همه گروه اینکه ما دوباره فیلمبرداری را شروع کردیم با رهایی خاصی همراه بود.»تام کروز از آن بازیگرانی بود که خیلی زود تبدیل به ستاره شد و امسال می‌تواند زمانی باشد که مثل دهه ۹۰ دوباره یکه‌تاز پرده سینماها شود. به هر حال او با دو بلاک‌باستر مهم «ماموریت غیرممکن» و «تاپ گان: ماوریک» امسال به سینماها برمی‌گردد.

تاپ گان/Top Gun
کاراکتر: ماوریک / کارگردان: تونی اسکات / بازیگران دیگر: وال کیلمر، تیم رابینز / امتیاز متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۸۶
این روزها دیدن تریلر قسمت دوم «تاپ گان» به اسم «تاپ گان: ماوریک» به کارگردانی جوزف کوزینسکی یکی از چیزهایی است که به عشاق سینما ثابت می‌کند هنوز فیلم دیدن روی پرده بزرگ هیجان خودش را دارد. فیلم صحنه‌های اکشن خارق‌العاده‌ای در تریلرش دارد و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. فیلمی که دنباله اثری است که مرحوم تونی اسکات ساخته بود.

ماوریک در فیلم تونی اسکات یک افسر جوان در نیروی هوایی آمریکاست که با رفیق راهنمایش نیک بردشاو پرواز می‌کند. بعد از یک پرواز دشوار و تصمیمات مهمی که ماوریک در آن می‌گیرد به‌‌رغم اینکه مافوقش از کله‌شقی او دل خوشی ندارد او را به واحد تاپ گان معرفی می‌کند که مدرسه‌ای برای پروازهایی با سلاح‌های جنگی است. ماوریک در مدرسه جدید هم با شکستن برخی قوانین کار دست خودش می‌دهد. در ضمن بین او و یکی از معلم‌های مدرسه رابطه عاطفی برقرار می‌شود. منتقدان معتقد بودند که فیلم وقتی در آسمان می‌گذرد صحنه‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما کاراکترهایش روی زمین نمی‌توانند برای مخاطبان غیرنوجوان فیلم تاثیرگذار باشند. با این حال تام کروز در فیلم سعی می‌کند یک‌جور تصویر جیمز دین وار شورشی یاغی از خودش نشان بدهد.

رین من/ Rain Man
کاراکتر: چارلی بابیت / کارگردان: بری لوینسون / بازیگران دیگر: داستین هافمن / امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۸۸
چارلی بابیت باید پول وامی را که گرفته جور کند و برای این‌کار باید به لس‌آنجلس برود تا خریدارانی را که با آنها کار می‌کند، ببیند. این وسط پدر عجیب و غریب چارلی از دنیا می‌رود. او متوجه می‌شود که پدرش ماشینی را که همیشه سرش دعوا داشته‌اند به او داده اما ۳ میلیون دلار دیگر را به یک وارث دیگر بخشیده. برادر ناتنی که چارلی از وجود او بی‌خبر بوده است. ریموند برادر بزرگتر او در یک مرکز روانی بستری است و مبتلا به اوتیسم است.

چارلی که می‌خواهد پول ریموند را به جیب بزند با مسئولان صحبت می‌کند تا با برادرش به یک سفر بروند. در طول سفر اول چارلی نمی‌تواند وسواس‌های ریموند را درک کند اما کم‌کم بین آنها پیوندی برقرار می‌شود.فیلم برنده چهار جایزه اسکار مهم شد که بین آنها داستین هافمن هم برای بازی در نقش ریموند جایزه گرفت اما درباره بازی تام کروز چه تاییدی بزرگتر از چیزی که بیلی وایلدر بزرگ در گفت‌وگو با کمرون کرو گفت. وایلدر معتقد بود داوران درک نمی‌کنند که تام کروز چه کار بزرگی در فیلم انجام داده. اینکه نقش یک آدم معمولی را به شیوه‌ای دوست‌داشتنی بازی کند.

متولد چهارم جولای/ Born on the Fourth of July
کاراکتر: ران کوویچ / کارگردان: الیور استون / بازیگران دیگر: ریموند جی.بری، شارن استون / امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۸۹
افتتاحیه فیلم سال ۱۹۵۶ است وقتی که ران کوویچ فقط ۱۰ سال دارد. تولد او روز چهارم جولای همزمان با جشن استقلال است و او با خانواده‌اش در جشن استقلال شرکت می‌کند. ۵ سال بعد جان‌ اف.کندی الهام‌بخش ران می‌شود. سال ۱۹۶۷ ران عضو نیروی دریایی می‌شود و به ماموریت ویتنام می‌رود. او و همرزم‌هایش تعداد زیادی از سکنه یک روستای ویتنامی را می‌کشند چون آنها را با سربازان دشمن اشتباه می‌گیرند. ۱۹۶۹ ران به خانه برمی‌گردد و به‌خاطر حس نادیده گرفته شدن و توهم معتاد به الکل می‌شود.
یکی از فیلم‌های ضدجنگ ویتنام که سوژه تفکربرانگیزش با بازی فوق‌العاده تام کروز در نقش اول تاثیرگذار می‌شود.

چند مرد خوب/ A Few Good Men
کاراکتر: سروان دانیل کافی / کارگردان: راب راینر / بازیگران دیگر: جک نیکلسون، دمی مور / امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۹۲
در کنار «تاپ گان» و «متولد چهارم جولای» این فیلم سه‌گانه تام کروز برای بازی در نقش افسرها را کامل می‌کند. سربازان نیروی دریایی داوسون و داونی یک دادگاه نظامی پیش رو دارند. آنها متهم به قتل یکی از هم‌قطارهایشان در پایگاه دریایی گوانتانامو در کوبا هستند. جوآن گالووی وکیل جوانی است که به ماجرای قتل سانتیاگو مشکوک می‌شود.

گالووی می‌خواهد از دو سرباز دفاع کند چون به سرهنگ جسوپ مافوق آنها مشکوک شده که دستور قتل از سمت او بوده است. پرونده اما به سروان دانیل کافی سپرده می‌شود. مرد جوانی که اتفاقا به سرهنگ جسوپ هم ارادت دارد و برعکس گالووی خیلی علاقه‌مند به حضور در دادگاه نیست. بهترین سکانس‌های فیلم مربوط به دوتایی جک نیکلسون و تام کروز است. هرچند حضور قدرتمند اعجوبه‌ای مثل نیکلسون صحنه را تسخیر می‌کند اما تام کروز هم کم نمی‌آورد و در نقش وکیلی معصوم که تازه متوجه پیچیدگی‌های کارش شده تصویر بالغ شدن یک جوان را خیلی خوب تصویر می‌کند.

سری ماموریت غیرممکن/ Mission: Impossible
کاراکتر: ایتان هانت / کارگردان: کریستوفر مک‌کوآری، برایان دی‌پالما، جان وو / بازیگران دیگر: امانوئل بئار، ربکا فرگوسن / محصول از ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱
اولین قسمت «ماموریت غیرممکن» را برایان دی‌پالما ساخت که امتیاز چندان خوبی هم از منتقدان نگرفت. به هر حال این سری فیلم‌ها پاسخ آمریکایی‌ها به جیمز باند انگلیسی بود. آنها می‌خواستند جاسوس خودشان را داشته باشند. یکی شبیه جیسون بورن با امکانات عجیب و غریب‌تر و این‌طوری اتان هانت متولد شد. هر چند اولین بازی تام کروز در این نقش سال ۱۹۹۶ بوده اما انتخاب ما تام کروزی است که سنی از او گذشته ولی همچنان مثل روزهای جوانی‌اش پرانرژی بازی می‌کند.

فقط صورتش پخته‌تر شده است. در «ماموریت غیرممکن: ملت یاغی» که قسمت پنجم سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» است و برای اولین‌بار کریستوفر مک‌کوآری کارگردانی آن را برعهده دارد، هانت باید یک سندیکایی را نابود کند که می‌خواهند گروه ضربت تام کروز را برای همیشه از بین ببرند. صحنه‌های اکشن و به‌خصوص موتورسواری فیلم نفس‌گیر است. تام کروز خودش با ورزش و تمرین و بدون بدلکار صحنه‌های خطرناک را جلوی دوربین بازی می‌کند.

جری مگوایر/ Jerry Maguire
کاراکتر: جری مگوایر/ کارگردان: کمرون کرو / بازیگران دیگر: رنه زلوگر / امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۹۶
کمرون کرو فیلم درجه یکش را سال ۱۹۹۶ ساخت. تام کروز مدیر برنامه جاه‌طلب ورزشکاران بود. در دوران افول شغلش از شرکت بیرون می‌رود و تنها کسی که همراهی‌اش می‌کند زنی است که تحت‌تاثیر سخنرانی مهیج او قرار گرفته. جری مگوایر مدیر برنامه یک ورزشکار نه‌چندان مشهور می‌شود و کم‌کم تحت‌تاثیر رابطه‌اش با پسربچه زن به او علاقه‌مند می‌شود.

دو تایی‌های تام کروز و آن پسرک سرشار از احساس و شاهکارند. لبخندهایش که قرار است حاکی از اعتماد به نفس‌اش باشند به پهنای صورت‌اند و جاذبه غریبی به بازی‌اش می‌دهند.تام کروز در این فیلم واقعا نشان می‌دهد که معنای سوپراستار چیست. حتی اگر کار خاصی نکند و دیالوگ ویژه‌ای نگوید فقط با یک لبخند موفق می‌شود صحنه را به تسخیر خودش دربیاورد. عجیب نیست که با شنیدن آن سخنرانی انگیزشی رنه زلوگر در فیلم دنبالش می‌رود. تام کروز به جری مگوایر از کاریزما و جذابیت خودش چیزی می‌بخشد که کاراکتر و فیلم را دیدنی می‌کند.

چشمان کاملا بسته/ Eyes Wide Shut
کاراکتر: دکتر ویلیام هارفورد / کارگردان: استنلی کوبریک / دیگر بازیگران: نیکول کیدمن / امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰ / محصول ۱۹۹۹
درام روانشناسانه‌ای که آخرین فیلم استنلی کوبریک است. فیلم اقتباسی از داستانی است که در دهه ۲۰ منتشر شده بود و کوبریک امتیاز آن را در دهه ۶۰ خرید. در دهه ۹۰ تصمیم گرفت فردریک رافائل را استخدام کند که در اقتباس از کتاب به او کمک کند و مثل همه فیلم‌هایش وسواس‌اش باعث شد که ساخت فیلم تا سال ۱۹۹۹ به تعویق بیفتد. دکتر بیل و همسرش با دخترشان در نیویورک زندگی می‌کنند و وقتی دکتر بیل متوجه می‌شود که همسرش یک سال پیش درگیر یک ماجرای عاطفی شده زندگی‌شان با وهم و کابوس در هم می‌آمیزد.
فیلمی که یک زوج هنری یعنی کیدمن و تام کروز را تبدیل به زوجی واقعی کرد که برای مدت‌ها پاپاراتزی‌ها از آنها تغذیه می‌کردند. فیلمی که تام کروزش دیگر ستاره نیست بلکه بازیگری است که شکنندگی روانی‌اش تماشاگر را به مرز جنون می‌کشاند.

گزارش اقلیت/ Minority Report
کاراکتر: رئیس جان اندرتون / کارگردان: استیون اسپیلبرگ / دیگر بازیگران: ماکس فون‌سیدو، استیو هریس / امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
محصول ۲۰۰۲
اکشن علمی-تخیلی اسپیلبرگ برای خیلی‌ها یادآور همان مدل بازی تام کروز در نقش ایتان هانت است. فیلم در سال ۲۰۵۴ اتفاق می‌افتد. زمانی که می‌توان جرایم را پیش از وقوع پیش‌بینی کرد و بدین ترتیب ماموران اجرایی پیش از وقوع جنایت جلوی آن را می‌گیرند و مدت‌هاست که دیگر جنایتی رخ نداده ‌است. زمانی که ماشین پیش‌بینی می‌کند در زمان مشخصی یکی از ماموران اصلی پروژه دست به قتل خواهد زد، او با این پرسش مواجه می‌شود که آیا خود اراده تغییر آینده خود را دارد یا مجبور است به تقدیر تن در دهد. البته ایده اصلی داستان آن‌قدر نظر منتقدان را گرفت که از بازی تام کروز به حد کافی تمجید نشد.

وثیقه/ Collateral
کاراکتر: وینسنت / کارگردان: مایکل مان / دیگر بازیگران: جیمی فاکس / امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰ / محصول ۲۰۰۴
یک فیلم درجه یک و یک آدمکش متفاوت. وینسنت سوار یک تاکسی می‌شود تا به محلی برود که قربانی‌اش آنجاست. از شانس بد راننده تاکسی قتل جلوی چشمش اتفاق می‌افتد و حالا وینسنت او را مجبور می‌کند که در ادامه شب هم همراهش باشد و رابطه ویژه‌ای بین این دو نفر شکل می‌گیرد. وینسنتی که برای خودش یک فیلسوف است. صحنه اسلحه کشیدن در کلوب و دفاع جیمی فاکس و تام کروز از یکدیگر درخشان است. به علاوه همه دیالوگ‌های حکیمانه وینسنت در تاکسی. تام کروز با موی جو گندمی بازی درونگرای فوق‌العاده‌ای در یک اکشن ویژه از خودش نشان می‌دهد.

لبه فردا/ Edge of Tomorrow
کاراکتر: کیج / کارگردان: داگ لیمان/ دیگر بازیگران: امیلی بلانت/ امتیاز متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰ / محصول ۲۰۱۴
فیلم اکشن داگ لیمن با فیلمنامه کریستوفر مک‌‌کوآری که تام کروز در فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» او همیشه درخشیده است، با بازی‌های خوب تام کروز و امیلی بلانت و شیمی بین آن دو نفر موفق می‌شود داستان جذابش را روایت کند. سربازی که با نیروهای بیگانه می‌جنگد و هر بار که می‌خوابد روز قبلش دوباره تکرار می‌شود تا زمانی که بمیرد و دوباره روز از نو و روزی از نو. حالا باید به کمک یک زن این چرخه را بشکند. تام کروز در صحنه‌های اکشن فوق‌العاده است. فیلم هرچند یادآور ایده کمدی «روز موش خرما» (گراندهاگ دی) است اما توانسته خیلی خوب از ایده تکرار هر روز برای یک فیلم اکشن استفاده کند و با وجود تکرار دائم برخی سکانس‌ها فیلم اصلا خسته‌کننده نمی‌شود.

کدخبر: ۳۹۹۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر