کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۳۳۱
تاریخ خبر:

مروری‌ بر فعالیت‌های هنری زنده‌یاد علی سلیمانی

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| از جوانی فعالیت هنری‌اش را شروع کرد‌؛ هم جلوی دوربین بود و هم پشت دوربین‌. زنده یاد علی سلیمانی آرام آرام قد کشید و تبدیل به بازیگری مطرح شد. او در این سال‌ها علاوه بر بازیگری‌، کارگردانی سینما و تئاتر را به تجربیاتش افزود و به عنوان مجری مقابل دوربین رفت. سلیمانی بعد از این که گرفتار بیماری کرونا شد‌، چند روز در بیمارستان بستری بود و روز پنجشنبه ۲۱‌مرداد در سن ۵۰ سالگی پرکشید. روحش شاد… در گزارش امروز مروری داریم بر فعالیت‌های این هنرمند فقید.

‌مورد اول| بازیگری
علی سلیمانی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی است. او بازیگری در سینما را با فیلم سفر بخیر داریوش مودبیان شروع کرد و بعد از آن با رسول ملاقلی‌پور آشنا شد. فیلم‌های نجات یافتگان و سفر به چزابه سلیمانی را تبدیل به بازیگری مطرح میان سینماگران کرد. در مسیر فعالیت هنری سلیمانی چند نقطه عطف دیده می‌شود. یکی مربوط به سال‌هایی است که در کانون تئاتر حر پیش سید

جواد هاشمی می‌رفت و با دوستانی چون هادی کاظمی و محمدرضا علیمردانی آینده‌اش را ریل‌گذاری می‌کرد. دیگری وقتی است که در سریال «داستان یک شهر» اصغر فرهادی بازی کرد. در کارنامه سلیمانی فیلم و سریال‌های موفق زیادی دیده می‌شود‌؛ از جمله بی‌پولی‌، تنگه ابوقریب‌، وضعیت سفید‌، سقوط یک فرشته‌، پایتخت۴ و…‌ او در این آثار نقش مکمل بازی کرد اما امضای خود را پای هر نقش گذاشت. کما این که در سریال‌هایی مثل روزهای آبی‌، وضعیت زرد و دادستان که درچند ماه اخیر پخش شده‌اند، او گلیم خود را از آب بیرون کشید و حضوری موفق در آن‌ها داشت.

زنده‌یاد سلیمانی که از کشف‌های داریوش کاردان بود، هم در آثار جدی و هم طنز استعدادش را نشان داد. سلیمانی در سریال توقیفی کتونی زرنگی هم بازی کرده و یکی از بازیگران سریال ۸۷ متر کیانوش عیاری هم هست که به‌زودی روی آنتن خواهد رفت. زنده یاد علی انصاریان هم در این سریال بازی کرده است…. علی سلیمانی بارها روی صحنه تئاتر رفت و ارتباطش را با این هنر قطع نکرد.

مورد دوم| کارگردانی
«من همواره دغدغه کارگردانی داشته‌ام ولی خب این که دیر به سمت آن رفته‌ام بخش زیادی دست خود من نبوده. من سینما را با «سفر به چزابه»مرحوم ملاقلی‌پور شروع کردم‌. ملاقلی‌پور بچه محل خودمان بود. وقتی با هم آشنا شدیم و فهمید من بچه جوادیه هستم دستیارش شدم و منظر سینمایی من را ایشان شکل داد. ذهنیتم برگرفته از آن ذهنیت است. این دغدغه از همان جا شروع شد.» این بخشی از گفت‌و‌گوی سلیمانی با روزنامه هفت صبح بعد از اکران «اشنوگل» است؛ فیلمی با موضوع دفاع مقدس که آن را به طور مشترک با هادی حاجتمند کارگردانی کرد.

این دو قبل از «اشنوگل» دو فیلم مستند «سلام آقای نیلوفری» و «شهرت گمشده جم» را ساخته بودند. «شهرت گمشده جم» درباره شخصیت جمشید جم خواننده «یار دبستانی من» است و «سلام آقای نیلوفری» درباره معتادی است که تصمیم به ترک می‌گیرد. سلیمانی‌، علاوه بر بازیگری، نمایش‌های زیادی روی صحنه برد. «مردی در آینه» آخرین اثر او پیش از شیوع کرونا است که در تالار وحدت اجرا کرد و خودش هم بازیگر آن بود. کمی پیش از آن، با تئاتر تک نفره «مکعب» استعدادش را به رخ کشید و بخشی از زندگی دراماتیک خود را روی صحنه روایت کرد.

مورد سوم| اجرا
در سال‌های اخیر علی سلیمانی مجری‌گری را هم به تجربیاتش افزود. «ما ایرانی‌ها» را سال پیش و در ایام محرم اجرا کرد و کمی بعد در کنار صابر خراسانی قرار گرفت. آن‌ها برنامه «به عشق محمد (ص)» را اجرا کردند و نوروز امسال مجریان «سین هشتم» در ویژه برنامه سال تحویل شبکه افق بودند. سلیمانی در اجرا هم بی‌تکلف بود و سعی می‌کرد با مهمانش صمیمانه رفتار کند. او روستا زاده بود و به آن افتخار می‌کرد.

کارش را با فعالیت‌های جنبی در سینما شروع کرد و وقتی مشهور شد گذشته‌اش را از یاد نبرد و هوای بچه‌های صحنه و تدارکات را داشت. او سرشار از امید بود؛ کما این که جمله پایانی مصاحبه‌اش با هفت صبح این بود:«همه تلاشم این است تئاتر، بازیگری و کارگردانی سینما را با قدرت ادامه دهم. من همه زندگی‌ام را روی این حوزه گذاشته‌ام.یک فیلمنامه آماده دارم و یکی از دوستانم جواد نوری تهیه کننده آن است. ان‌شاءالله به‌زودی سراغش می‌رویم. داستان آن پس مانده جنگ است.»

کدخبر: ۴۰۸۳۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر