کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۳۶۴
تاریخ خبر:

مردی که اشتباهاتش بیشتر از مشکلاتش بود

روزنامه هفت صبح | استعفای محمدحسن انصاری‌فرد از مدیرعاملی پرسپولیس بمب خبری دوشنبه شب و روز سه‌شنبه بود. او در روزهایی از سمتش استعفا داد که پرسپولیس با احکام صادر شده از سوی فیفا محکوم به پرداخت نزدیک به دو میلیون دلار به مربیان و بازیکنان خارجی سابق خود شده و فرصتی هم برای تهیه این مبلغ هنگفت ندارد. به همین دلیل عده‌ای معتقدند استعفای او به دلیل برکناری مدیر راوبط عمومی باشگاه بهانه بوده و او در اصل برای فرار از مسئولیت استعفا داده اما آیا این ادعاها درست است؟ آیا عملکرد او در این مدت ایده‌آل یا حتی قابل قبول بوده؟

*** او به چه چیزهایی معترض است؟
محمدحسن انصاری‌فرد در مصاحبه دوشنبه شب خود با برنامه فوتبال برتر درباره مسائلی که در دوره حضور او در باشگاه پرسپولیس به عنوان مدیرعامل رخ داده بود حرف زد. بعضی از مشکلات قبلا رسانه‌ای شده بود و از یکی دو مورد هم در همین مصاحبه رونمایی شد تا مشخص شود که او چه مشکلاتی در پرسپولیس داشته است.

*** ماجرای کالدرون
مهم‌ترین اتفاقی که در اولین روزهای حضور او در پرسپولیس رخ داد، جدایی گابریل کالدرون سرمربی موفق این تیم بود. انصاری‌فرد تا روزهای آخر وعده بازگشت کالدرون از مرخصی را می‌داد اما این اتفاق نیفتاد. مدیرعامل پرسپولیس بعد از منتفی شدن بازگشت کالدرون، همه تقصیرها را بر گردن او انداخت و مدعی شد که او شروطی برای بازگشت گذاشته بود که نشان می‌داد تمایلی برای برگشتن ندارد اما دوشنبه شب در این باره گفت: «هواداران پرسپولیس بدانند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و پول را می‌آورند چون بعد از اینکه کالدرون رفت، ۳۰۰ هزار دلار نیاز بود که آقای وزیر گفت پول او آماده است اما وقتی کالدرون نیامد، هیچ کمکی به مدیرعامل نشد.»

*** جلسات پنهانی هیات مدیره
مدتی بعد از حضور انصاری‌فرد در پرسپولیس ناگهان خبر رسید که اعضای هیات مدیره این باشگاه، جلساتی را در غیاب انصاری‌فرد و بدون اطلاع او برگزار می‌کنند و تصمیماتی می‌گیرند! بعد از لو رفتن اسناد این خبر، یکی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس مدعی شد که اصلا پنهانی بودن جلسات واقعیت ندارد و دلیل عدم حضور انصاری‌فرد در جلسه، رسیدگی او به امور دیگری بود! این اتفاق چندبار دیگر هم رخ داد و دیگر چیزی برای پنهان کردن وجود نداشت. انصاری‌فرد دوشنبه شب به این مورد هم اعتراض کرد و گفت: «هیات مدیره‌ای که از جانب وزیر حمایت می‌شد، سه ماهی که آقای رسول‌پناه آمد، فهمیدم که آقای وزیر مسائل را با ایشان چک می‌کرد و با من ارتباطی نداشت. جلسه مخفیانه بدون من تشکیل می‌داد و این همه چیز را نشان می‌دهد.»

*** مدیرعاملی که حق رای نداشت!
بعد از روی کار آمدن انصاری‌فرد همه منتظر بودند تا او همه کاره باشگاه شود. طبیعی بود که طی شدن مراحل اداری این کار نیاز به زمان داشته باشد اما هر چه می‌گذشت خبری از اضافه شدن نام او به هیات مدیره باشگاه نمی‌شد. در واقع او حتی اگر در جلسات هیات مدیره هم شرکت می‌کرد و نظر می‌داد، حق رای نداشت و نظرش در تصمیمات هیات مدیره تاثیری نداشت. انصاری‌فرد در این باره هم گفت: «من به آقای وزیر می‌گویم اگر به من اعتقاد نداشتید چرا این کار را کردید که امروز و فردا عضو هیات مدیره می‌شوید. شما وقتی من را عضو هیأت مدیره نمی‌کنید، اعضای هیأت مدیره می‌گویند وزیر از شما حمایت نمی‌کند و هر چیزی از دهن‌شان در می‌آیند به من می‌گویند.»

*** بی‌احترامی هیات مدیره!
یکی از مواردی که تا دو روز پیش افشا نشده بود، بی‌احترامی و روابط بد اعضای هیات مدیره با انصاری‌فرد بود. البته همه می‌دانستند که مشکلاتی بین یکی، دو نفر از هیات مدیره و مدیرعامل وجود دارد اما هیچ کس نمی‌دانست که کار به بی‌محلی، بی‌احترامی و حتی و توهین هم کشیده است. انصاری‌فرد در این باره گفته: «این باشگاه مبارک خودشان باشد و من به‌رغم اینکه در این هفت، هشت ماه خیلی با آقای قدوسی و سایر دوستان به صورت شبانه‌روزی و تمام وجود، برای باشگاه و هواداران تلاش کردیم و در هیات مدیره خیلی به من اهانت‌های مختلفی شد که من صورتم را با سیلی سرخ نگه داشتم. آقای هاشمی شش جلسه غیبت داشتند و وقتی می‌‌آمدند خیلی وقیحانه بی‌ادبی و توهین می‌کرد.»

*** اشتباهات انصاری‌فرد چه بود؟
با وجود اینکه به نظر می‌رسد در بعضی از موارد انصاری‌فرد حق دارد گله‌مند باشد اما واقعیت این است که او ضعف‌ها و اشتباهات زیادی هم داشت که می‌تواند به بهای گزافی برای پرسپولیس تمام شود. او برای اداره باشگاه اقداماتی کرد که مشخص بود نتیجه نخواهد داد. انصاری‌فرد وعده‌هایی هم داده بود که به آنها عمل نشد.

*** حمایت نکردن از کالدرون
در جریان جدایی کالدرون از پرسپولیس، انصاری‌فرد در ظاهر از او حمایت می‌کرد. بارها در مصاحبه‌هایش مدعی شد که پشت کالدرون می‌ماند و حتی از هواداران هم خواست تا مثل برانکو از او حمایت کنند. هواداران البته به وظیفه خود عمل کردند و تا لحظه آخر پشت سرمربی موفق تیم‌شان ماندند اما انصاری‌فرد از یک جایی به بعد قید کالدرون را زد و بعدها هم مشخص شد که قبل از اینکه جدایی او از پرسپولیس قطعی شود، به سراغ یحیی گل‌محمدی رفته و با او مذاکره کرده است!

***‌ کنار گذاشتن خلیلی
محسن خلیلی در مدتی که در پرسپولیس بود، عملکرد خوبی داشت. او شخصیتی مثبت، محبوب و بی‌حاشیه داشت که به موفقیتش در پرسپولیس کمک می‌کرد. بعد از حضور انصاری‌فرد در پرسپولیس هیچ کس منتظر کنار رفتن فرد موفقی مثل خلیلی نبود اما ناگهان خبر رسید که باشگاه از او تشکر و خداحافظی کرده است! خبر عجیب‌تر اینکه افشین پیروانی جانشین او شد! پیروانی به دلیل حواشی چند سال اخیر خود، مقبولیت و محبوبیت خلیلی را نداشت و حتی بخش زیادی از هواداران پرسپولیس با او مخالف بودند اما مخالفت آنها تاثیری نداشت و پیروانی به راحتی جانشین خلیلی شد!

***‌ توافق نکردن با برانکو
یکی از اولین و مهم‌ترین وعده‌های انصاری‌فرد در شروع کار، به توافق رسیدن با برانکو بود. او در این باره گفته بود: «شما مطمئن باشید من با آقای برانکو قرار می‌گذارم و این قضیه را به بهترین نحو حل می‌کنیم.» اما حالا چند روزی می‌شود که حکم فیفا درباره پرونده برانکو صادر شده و پرسپولیس باید به این مربی، برادرش و دستیارش مبلغی بیش از ۲۰ میلیارد تومان بدهد! حالا مشخص شده که انصاری‌فرد نه‌تنها مشکل برانکو را حل نکرده بلکه در مذاکره با او، با خواسته‌های غیرمنطقی باعث عصبانیتش شده است! گفته می‌شود او می‌توانست با موافقت با پیشنهاد برانکو و وکیلش، این پرونده را با هزینه‌ای بسیار کمتر از این ببندد اما شروط عجیب و غریب و تهدید به شکایت به فیفا برانکو را عصبانی کرد و در نهایت اتفاقی که نباید رخ داد.

*** دل بستن به منبع درآمدی نامطمئن!
انصاری‌فرد تا قبل از ماجرای اخیر بارها وعده درآمدزایی سرشار برای باشگاه از طریق قراردادهای مختلف و اجرای ایده‌های جدید را به هواداران داده بود. یکی از این ایده‌ها راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی پرسپولیس بود که البته درآمدزایی آن مشروط به عضویت هواداران در آن بود. با وجود اینکه مشخص نبود این اپلیکیشن چقدر می‌تواند به پرسپولیس برای درآمدزایی کمک کند.

اما انصاری‌فرد به شکلی عجیب و غیرمنطقی به آن دل بسته بود و مطمئن بود که این اپلیکیشن می‌تواند پرسپولیس را از لحاظ مالی بی‌نیاز و مشکلات را حل کند‌ اما این اتفاق نیفتاد و هر چه گذشت خبری از حل مشکلات نشد! به تدریج اما خود انصاری‌فرد هم متوجه شد که این یک اشتباه استراتژیک از سوی او بوده است. حالا نه تنها از بدهی‌های باشگاه کم نشده بلکه با جذب بازیکنانی مثل استوکس و اوساگوانا، بر حجم این بدهی‌ها اضافه هم شده و این وعده انصاری‌فرد هم پوچ از آب درآمده است.

کدخبر: ۳۱۴۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    پشتت که گرم باشه طلب جام خواهی کرد!