کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۱۸۳
تاریخ خبر:

مذاکره ‌حساس زیر ‌تابلوی مشهور

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌ آرانی | رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه به تهران آمد تا در آستانه دو رویداد مهم در حوزه هسته‌ای یعنی جلسه شورای حکام که قرار است از امروز، ۲۴ نوامبر آغاز شود و نیز مذاکرات هسته‌ای که ۲۹ نوامبر یا ۸ آذر آغاز خواهد شد؛ با مسئولان ایرانی صحبت کند.

دستور کار این سفر به‌طور رسمی اعلام نشده اما ظاهرا همان دو مسئله اختلافی ایران و آژانس است: اول، ۴ محلی که آژانس مدعی است شواهدی از فعالیت هسته‌ای را در آن پیدا کرده و دوم، مسئله سایت کرج که در آن یک خرابکاری صورت گرفته و دوربین‌های نظارتی آژانس تخریب شده و ایران می‌گوید بدون محکوم کردن این حمله از سوی آژانس، اجازه نخواهد داد که دوربین‌های جدیدی در آنجا نصب شود.

آنطور که به‌طور رسمی اعلام شده گروسی در مورد اول، توانسته به تفاهماتی در تهران برسد. در نخستین برنامه او در تهران، مدیر کل آرژانتینی و ۶۰ ساله آژانس، به دیدار محمد اسلامی، رئیس ۶۵ ساله و اصفهانی سازمان انرژی اتمی رفت.

به گفته اسلامی؛ «درباره مطالب و سوالاتی که توسط دشمنان ایران منتشر و در اختیار آژانس قرار گرفته است گفتیم که به این سوالات پاسخ دادیم و بخش‌هایی از آنها باقی‌مانده که بخش‌هایی است که مربوط به مسائل بسته شده گذشته است که قبلا به آنها پرداخته شده است.

امروز تفاهم کردیم که این موارد را خاتمه دهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکراتش هم هنوز ادامه دارد، اینها تداوم پیدا نکند.» البته به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، گروسی چندین بار در ملاقات و گفت‌وگوهای امروز (یعنی سه‌شنبه) گفتند: «هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکردند.»

گفت‌وگوی رافائل گروسی با اسلامی در این اتاق بوده که تصویر آن را می‌بینید و برای چندمین بار، رافائل گروسی زیر این تابلوفرش با محتوای گوناگونش نشسته است. در آن گوشه بالا تصویری از شهید فهمیده و صحبت امام خمینی درباره او در گوشه سمت چپ؛ مهر رهبر کبیر انقلاب و آیت‌الله خامنه‌ای به همراه شعار همت مضاعف، کار مضاعف که شعار سال ۱۳۸۹ بود.

بعد از آن یک نقشه ایران با یک شیر و البته گل‌های لاله که احتمالا نماد هویت شیعی و شهیدان است و در کنار آن شعر ای ایران، حسین گل گلاب که تصنیف آن، ساخته روح‌الله خالقی و با خوانش غلامحسین بنان، احتمالا از سرود ملی ایران نیز مشهورتر است. اما نکته جالب بعدی در سفر گروسی به تهران این بود که بالاخره به او اجازه دادند با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز دیدار کند.

این اتفاق در سفر قبلی مدیرکل آژانس به تهران اتفاق نیفتاده بود. دیدار با امیر عبداللهیان البته دوستانه نبود و آن طور که در خبر رسمی این دیدار اعلام شده، در همان ابتدای دیدار با مدیرکل آژانس تاکید کرده که از نظر ایران آژانس باید در چارچوب وظایف فنی خود به همکاری با ایران ادامه داده و از اتخاذ مواضع سیاسی اجتناب کند. گروسی هم در این دیدار گفته: آماده‌ام تا با حسن نیت و همکاری نزدیک با ایران مسائل فنی باقی مانده میان آژانس و ایران را در کوتاه‌ترین زمان ‌ممکن حل و فصل کنم.

کدخبر: ۴۲۷۱۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر