کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۵۸۷
تاریخ خبر:

مدیریت درآمد نفتی به سبک نروژ

روزنامه هفت صبح | این تصویر صفحه نخست صندوق ملی نفت (Oljefond) کشور نروژ است که موجودی آن مرتبا به‌روز می‌شود. در زیر آن نوشته شده: برای شما و نسل‌های آینده. موجودی بالغ بر ۱۰بیلیون کرون نروژ بوده است. هر هزار کرون نروژ، دیروز ۱۱۲دلار بوده است. این به آن معناست که موجودی این صندوق، یک هزار و ۱۲۲ میلیارد دلار است.

نروژ در حال حاضر روزانه نزدیک به دو میلیون بشکه نفت در هر روز تولید و سود این تولید را در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند. البته با پولی که در صندوق جمع شده هم سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و مثلا در سال ۲۰۱۹ گفته شد که این صندوق مالک سهام ۹ هزار و ۱۵۸ شرکت در ۷۳ کشور بوده است.

آنطور که سایت استکهلمیان گفته در سال ۲۰۰۶ قرار شد که سرمایه موجود در صندوق ملی نفت نروژ (اولیه فوند) به همراه سرمایه موجود در صندوق بازنشستگی (فولکه تریگ فوندت) این کشور در یک صندوق بازنشستگی تازه تاسیس دولتی قرار بگیرد.

جمع کل این سرمایه، مبلغ نجومی ۱۶۰۰ میلیارد کرون نروژ بود. در همین راستا هر شهروند نروژی در آستانه بازنشستگی خود دارای یک پاداش ۳۵۰هزار کرونی در حساب بازنشستگی خود شد. این پاداش از محل سود استخراج نفت این کشور تامین گردید.

این به آن معنی است که هر نفر از جمعیت ۵٫۴ میلیونی نروژ علاوه‌بر مبلغ بازنشستگی معمولی خود دارای یک پاداش ۳۵۰هزار کرونی در حساب بازنشستگی‌اش شد و به این ترتیب درآمد حاصل از منابع طبیعی این کشور در راستای رفاه هرچه بیشتر مردم مستقیما به جیب شهروندان سرازیر شد.

کدخبر: ۳۴۵۵۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر