کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۷۱۷
تاریخ خبر:

«مدارس طبیعت» برای همیشه تعطیل شد

روزنامه هفت صبح | عیسی کلانتری از شرع و قانون استفاده کرد تا پروژه مدارس طبیعت را برای همیشه به تعطیلی بکشاند.بی‌سابقه نیست ولی کم‌سابقه است که با عوض شدن یک مدیر در بدنه‌ دولت، مدیر جدید از شرع و قانون چنان آسمان و ریسمانی به هم بدوزد تا بتواند دست به حمله‌ای همه جانبه علیه سیاست‌های مدیر پیشین همان دولت بزند. دیروز خبر آمد که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفته است: «مدارس طبیعت غیر شرعی و غیر قانونی بودند/ تاسیس کنندگان مدارس طبیعت جزو حزب توده هستند.»

این را رئیس سازمان محیط زیست دولت علیه رئیس سازمان دولت دیگر یا کشور دیگر نگفته، بلکه عیسی کلانتری شخصا یکی از دستاوردهای بارز دوره معصومه ابتکار را نشانه گرفته است. روایت‌های مختلفی از نشست خبری دیروز رئیس سازمان محیط زیست بیرون آمده است. خبرگزاری میزان نوشته عیسی کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا مدارس طبیعت تعطیل شدند گفت: «مدارس طبیعت سه مشکل داشتند مشکل اول اینکه غیر قانونی بودند و مجوز رسمی نداشتند و اگر بچه‌ها آسیبی می‌دیدند باید رئیس سازمان دیه می‌داد یا زندان می‌رفت.»

او درباره مشکل دوم گفت: «این مدارس طبق فتوای مراجع غیر شرعی بودند و مراجع تشخیص دادند این مدارس ایدئولوژی غیر دینی داشتند، چون سگ و گربه در این مدارس خواهر و برادر می‌شدند و بر اساس این حکم اگر قانونی هم بود باید تعطیل می‌شدند. مشکل سوم اینکه دو نفر از کسانی که این مدارس را تشکیل دادند و مجوز دادند جزو اعضای حزب توده بودند و صلاحیت این کار را نداشتند یکی از این افراد صبح تا شب در تلویزیون است و دیگری در مشهد به سر می‌برد.»

حال کسی نمی‌داندخواهر و برادر شدن سگ و گربه دیگر چه صیغه‌ای است؟ اعضای حزب توده مگر پاکسازی نشدند؟ این که فردی صبح تا شب در تلویزیون است و برای ارتقای حفاظت از محیط زیست تلاش می‌کند و صداوسیما هم او را نیروی مورد اعتماد دانسته،‌ آنقدر باید موجب برآشفتگی رئیس سازمان شود؟ ایرنا بخش نخست این گفته‌ها را در این نشست خبری با جزئیات بیشتر پوشش داده و نوشت: «کلانتری گفت: مدارس طبیعت غیرقانونی بودند و هیچ مجوز رسمی نداشتند. اگر بچه‌ای در این مدارس آسیب می‌دید که طبق قانون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یا باید دیه را پرداخت کند و یا زندان آن را می‌کشید، بنابراین هیچ محمل قانونی نداشت.»

این اظهارات یک معنی بیشتر ندارد و آن هم اینکه رئیس سازمان محیط زیست حاضر به پذیرش مسئولیت مدارس تحت فشار باقی نهادها نشده، اما چرا از این فرصت برای تاختن به بقیه استفاده کرده است؟ ایسنا نیز روایتی کامل‌تر از بخش دوم گفته‌های او منتشر کرده است و نوشته: «طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.

او در پاسخ به چرایی مخالفت مراجع با ادامه کار مدارس طبیعت تصریح کرد: گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود. افزون بر اینها دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که بر مبنای آن دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.

سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ایجاد محمل قانونی برای مدارس طبیعت بود اما یک ماه پس از شروع این پیگیری‌ها برای قانونی کردن مدارس طبیعت از طرف مراجع عظام تقلید فتوا صادر شد که فعالیت مدارس طبیعت غیر دینی است.» بیایید فقط به ۴ سال پیش برویم. زمانی که با وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی و سود ۴ درصد سازمان محیط زیست سعی در تشویق سرمایه‌گذارهای دوست‌دار محیط زیست برای بسط و توسعه مدارس طبیعت در سراسر ایران داشت.

با تودیع معصومه ابتکار و معارفه عیسی کلانتری،‌ آفتاب مدارس طبیعت که ساختار آموزشی متفاوتی از آموزش و پرورش داشتند خیلی زود غروب کرد و پرونده آنها برای همیشه بسته شد. فکر می‌کنید چه بر سر این وام‌ها و وام‌گیرنده‌ها‌ با مدارس تعطیل آمد؟ احتمالا پشت دستشان را داغ کردند. حالا که کارشان غیرشرعی و غیرقانونی شناخته شده که دیگر هیچ.

به هرحال ممکن است امسال مورد تشویق به عنوان فعال نمونه قرار بگیری و ۴ سال بعد برای همان کار مجرم شناخته شوی. می‌دانیم که سازمان محیط زیست با پروژه جنجالی بایوجمی (که دادستانی جلوی اجرایش را در تالاب انزلی گرفت و سازمان محیط زیست مصر به اجرایش بود)‌ بالا گرفته است.

خبرآنلاین در گزارش بخش دیگری از همین نشست نوشته: «رئیس سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه دادستان انزلی بدون اطلاعات کافی وارد مسئله شد و جلوی کار گرفته شد. آنها حرف‌هایی می‌زنند که هیچ منبع علمی ندارد. هم اکنون کار متوقف شده تا اثبات شود که کار هیچ پیامدی به همراه ندارد. متاسفانه با مسائل غیرعلمی برخورد می‌شود، امیدوارم این سوءتفاهم زودتر حل شود.» جالب است که رئیس سازمان از برخورد غیرعلمی حرف می‌زند.

کدخبر: ۲۷۴۷۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر