کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۴۸۲
تاریخ خبر:

مداحان متجدد‌، هیات‌های مدرن

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | داستان استفاده از‌ تکنولوژی‌های جدید صدا و تصویر‌در هیات‌های بزرگ‌تهران. ‌سطح فیلمبرداری و صدابرداری و ابزارهای پخش آیین‌های محرم به شکل قابل توجهی ارتقا یافته است.

* یک: نشسته بودم کنار دوستم در کافه که دیدم موبایلش را آورد جلوی چشمم. یک هیات مذهبی بود. دقیق‌ترش را بخواهم بگویم، هیات‌الرضا، با مداحی عبدالرضا هلالی که این روزها در خانه کشتی، نزدیک پارک شهر برگزار می‌شود. اول فکر کردم که یک کلیپ است ولی خودش اشاره کرد به گوشه تصویر که زنده است.

حدود ۴ هزار نفر مثل ما در حال تماشای این هیات از طریق سایت آپارات بودند. تصویر قطعی نداشت و کاملا با کیفیت بود. انگار که مثلا داشتی تلویزیون خودمان را نگاه می‌کردی. اسم شبکه‌ای که اقدام به پخش زنده کرده بود، بهشت تی‌وی بود که البته از سال‌های پیش هم فعال است و برای خودش زیرنویس هم داشت و هیات‌های مذهبی را تبلیغ می‌کرد.

* دو: داشتم می‌آمدم روزنامه که نوتیفیکیشن اینستاگرام آمد. سید حسن آقامیری که چندی پیش خلع لباس او خبرساز شده بود، در اینستاگرام لایو گذاشته بود. لایو او در واقع سخنرانی خودش بود در یک هیات در قم. کیفیت تصویر آنچنان خوب نبود ولی من می‌توانستم در حالی که خیابان سهروردی را به سمت دفتر روزنامه می‌آیم، به سخنان کسی گوش کنم که همین الان در محله باجک قم، منبر رفته بود.

* سه: مداح مورد علاقه‌ام محمود کریمی است. می‌دانم که برخی ممکن است در مورد او حرف‌هایی بزنند ولی بالاخره من سبک او را دوست دارم. ساعت هیات با ساعت روزنامه تداخل دارد ولی هر روز می‌توانم به محض اینکه از روزنامه آمدم بیرون به سایت او مراجعه کنم و تمام هیات همان روز را دانلود کنم. سه گزینه مقابلم هست.

می‌توانم عکس‌هایش را ببینم، می‌توانم فیلم کل هیات را تماشا کنم و می‌توانم آن را به صورت Mp3 دانلود کنم. این در حالی است که تا همین چند سال پیش باید کل دهه اول را منتظر می‌ماندم و بعد از آن می‌رفتم به مهستان تا بتوانم سی دی این دهه را تهیه کنم (در مورد محمود کریمی جالب است بدانید که برای کیفیت بالای صوتی، صدای مداح و جمعیت به صورت تفکیک شده، ضبط می‌شود و بعدا روی یکدیگر سینک می‌شود.( پشت ماجرا یک گروه صدا و تصویر کامل حضور دارند).

* چهار: یکی از همین چند شب بود که به خانه برمی‌گشتم و دم در یک هیات (که مداح مشهوری هم درآن نوحه می خواند) در محله‌مان یک کامیونت دیدم. اول فکر کردم که برای غذا آمده و کلی تعجب کردم که حالا دیگر آشپزخانه‌های صنعتی برای هیات‌ها غذا می‌پزند و حتی آن را گرم هم نگه‌ می‌دارند ولی بعدا متوجه شدم که کامیون در واقع یک رژی یا اتاق فرمان سیار است که کارگردان بتواند هیات را در لحظه تدوین کند.

* پنج: نکته جالب این است که بخش مذهبی جامعه ایران که در این هیات‌ها تبلور پیدا کرده اساسا توجهی به مسئله‌ای مثل فیلترینگ تلگرام ندارد و حتی یک روز، کانال تلگرامی هیچ یک از هیات‌های مشهور از کار باز نایستاده است. همین الان هم من می‌توانم آن نوحه‌ها را هر شب از کانال تلگرامی محمود کریمی هم دانلود کنم.

این فضا البته منتقدانی هم دارد. مثلا یکی از دوستانم دیروز در اینستاگرام نسبت به اینکه هیات‌های مذهبی در زمینه استفاده از تجهیزات سمعی و بصری افراط می‌کنند اعتراض کرده بود و نوشته بود به‌عنوان نمونه فقط یک هیات ۲ کرین ۱۲ متری، ۵ دوربین فیلمبرداری سونی، ۳ دوربین فایو دی، یک دوربین گوپرو و ۱۹ باند EV استفاده کرده بود.

دوست دیگری هم دارم که در کار تجهیزات صوتی است و یک شب که با او گپ زدم متوجه شدم برخی هیات‌ها چند ده میلیون تومان خرج لوازم صوتی خود می‌کنند ولی به هر حال نتیجه این استفاده از تجهیزات، در کیفیت محصولات سمعی و بصری که این روزها از هیات‌ها بیرون می‌آید دیده می‌شود.

کدخبر: ۲۷۸۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    مداح متجدد!!!!!