کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۹۱
تاریخ خبر:

محسن چاوشی در صدر ایرانی‌های اسپاتیفای

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | یک: از میان آثار منتشرشده این هفته کاری به نام «به نگاهی» به خوانندگی محمد اصفهانی که تیتراژ سریال «زمین گرم» است، شاخص‌ترین قطعه این یکی‌دوهفته اخیر است. محمد اصفهانی تنها خواننده نسل اولی‌های بعد از انقلاب است که کماکان آثاری قابل دفاع تولید می‌کند و اگرچه مخاطبان سابقش را ندارد اما حداقل موسیقی و فرمش از تک و تا نیفتاده و همچنان اگر اهلش باشید، شنیدنی است. خبر بعدی این‌که سالار عقیلی در کمال تعجب این هفته کاری منتشر نکرد و رسما مخاطبان پیگیرش را نگران کرده!

* دو: نکته بعدی این‌که در مدت کرونا به جهت سودمند نبودن تولید، خوانندگان مجاز بسیار کم‌کار شده‌اند و درعوض از زیرزمین موسیقی ایران هر روز آلبوم و قطعه جدید بیرون می‌آید. تفاوتش هم اینجاست که چون زیرزمینی‌ها امیدی به کنسرت ندارند بنابراین هروقت که دلشان بخواهد تولید و انتشار دارند.

* سه: گویا رضا درمیشیان، کارگردان آثاری چون «لانتوری» و «عصبانی نیستم» قرار است فیلم زندگی «فرهاد مهراد» را بسازد.پوران گلفام، همسر زنده‌یاد فرهاد مهراد در یک گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی ‌اولین اخبار و جزئیات این فیلم را اعلام کرد و درباره آن گفت: «مطمئنم فرهاد هم از ساخت فیلم راضی است. فرهاد همیشه می‌گفت دلم می‌خواهد خودم نقش خودم را در فیلم زندگی خودم بازی کنم. صحبت‌های اولیه ساخت فیلم انجام شده و آقای درمیشیان فیلم زندگی فرهاد را خواهد ساخت.» همسر فرهاد همچنین در این‌باره گفته است: «برای من همچون فرهاد علاوه بر آرتیست و کارگردان خوب بودن شخصیت فرد مهم است و آقای رضا درمیشیان این ویژگی‌ها را دارند و امیدوارم این فیلم ساخته شود.»

* چهار: علی رهبری، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر با بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دنبال‌کننده، پرمخاطب‌ترین موسیقیدان ایرانی در «اسپاتیفای» است. همچنین محسن چاوشی با ثبت رکورد ۱۴۶هزار شنونده ماهانه در اسپاتیفای، نام خود را به‌عنوان پرشنونده‌ترین خواننده فارسی‌زبان در این رسانه بین‌المللی ثبت کرده است. پیش‌تر این رکورد در اختیار محسن یگانه قرار داشت.

چاوشی خبر مربوط به شکسته‌ شدن این رکورد را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. این خواننده در بخش استوری اینستاگرامش نوشت: «هواداران محسن چاوشی رکورد اسپاتیفای را با ۱۵۰هزار شنونده در میان خوانندگان داخلی شکستند.» بخش «بیشترین شنونده‌های ماهانه» از جذاب‌ترین بخش‌های اسپاتیفای است که بسیاری از هنرمندان و رسانه‌های جهان برای محبوبیت خواننده‌ها به آن استناد می‌کنند.

آمارهای این بخش در کشورهای آمریکا و انگلستان، در کنار آمارهای فروش وبسایت بیلبورد، موثق‌ترین آمارها برای ارزشیابی خوانندگان و موزیسین‌های جهان است. البته ناگفته نماند که وقتی آمار خواننده‌های خارجی را در اسپاتیفای می‌بینیم به این نکته پی می‌بریم که موسیقی ما و فرهنگ طریقه شنیده‌شدن آن، چیزی است که سال‌ها جای کار دارد. مسئله این است که مخاطبان ایرانی تمام پولی را که باید به حساب صاحب اثر بیاید، به‌واسطه دانلود از هر جایی، به جیب صاحبان سایت‌های دانلود و پخش می‌ریزند که مشخص نیست از کجا آمده‌اند و به کجا خواهند رفت.

برای مثال در چارت بهترین‌های سال گذشته اسپاتیفای post maloneخواننده پاپ آمریکایی با ۶.۵میلیارد بار پخش، محبوب‌ترین هنرمند سال روی پلتفرم اسپاتیفای شد. در این فهرست همچنین بیلی الیش با شش‌میلیارد بار پخش، در رده دوم قرار داشت. در ماه اخیر هم ویکند، خواننده دیگری است که کارهایش تنها در چیزی حدود یک‌ماه، بیش از ۳۴۰میلیون بار پخش شده است.

درحال حاضر در میان خوانندگان ایرانی، محسن چاوشی با بیش از ۱۴۶هزار شنونده ماهانه در صدر قرار دارد و محسن یگانه با ۱۲۳هزار شنونده او را تعقیب می‌کند. همچنین همایون شجریان با ۷۹هزار شنونده، فرزاد فرزین با ۷۰هزار شنونده، سیروان خسروی با ۶۳هزار شنونده، محسن ابراهیم‌زاده با ۶۲هزار شنونده، رضا صادقی با ۶۰هزار شنونده، رضا بهرام با ۵۸هزار شنونده، علیرضا قربانی با ۵۷هزار شنونده، هوروش‌بند با ۵۵ هزار شنونده و بهنام بانی با ۵۳هزار شنونده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جالب اینجاست که آخرین اثر چاوشی با نام «عباس» تنها در این دوهفته و آن‌هم فقط در سایت موسیقی ما که می‌توان به آمارش مطمئن بود، ۲۴۰هزار بار پلی داشته. اما خب چاوشی می‌تواند از اسپاتیفای سود مالی هم داشته باشد و از سایت‌های وطنی نه. نبود قانون کپی‌رایت باعث شده تا حداقل بسیاری از موزیسین‌های ایرانی که داعیه خوانندگی و دیده شدن ندارند، به سمت تولید برای قرارگرفتن روی پلتفرم سایت‌های جهانی بروند. این‌روزها بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که پخش از کانال‌های رسمی ‌سودی برایشان به‌همراه نمی‌آورد.

کدخبر: ۳۴۸۳۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر