کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۷۰۳
تاریخ خبر:

محدودیت‌های کرونایی هلند را به‌هم ریخت

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: هلند روزهای عجیبی را می‌گذراند. در روزهای اخیر در شهر روتردام اعتراضاتی علیه واکسیناسیون و محدودیت‌های کرونایی شکل گرفت. اعتراضات ازسوی ضد واکسن‌ها شروع شد. آنها معتقدند که بیماری کرونا وجود خارجی ندارد و ساخته دست رسانه‌هاست و دولت هلند می‌خواهد از این فرصت برای محدود کردن آزادی اروپایی‌ها استفاده کند. اعتراضات کم کم به دیگر شهرهای هلند هم کشیده شد.

دو: معترضان هلندی معتقدند حالا که رقم قربانیان کرونا در این کشور تا این اندازه کاهش یافته و به میزان قربانیان آنفلوآنزا در هر سال رسیده، دولت اجازه ندارد که به محدودیت‌های کرونایی ادامه دهد. برخورد با این معترضان در کشوری مانند هلند که عضو اتحادیه اروپا به حساب می‌آید بی‌سابقه بوده است. دستکم هفت نفر به دلیل خشونت پلیس زخمی شده و بیست نفر زخمی شده‌اند.

این نخستین باری است که پلیس یکی از کشورهای عضو اتحادیه از گلوله واقعی علیه معترضان استفاده می‌کند. حداقل دو مورد چنین نوع از شلیک به معترضان گزارش شده. اما برخلاف تصاویری که روتردامی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند برخی رسانه‌های اروپایی یا از کنار خبر به آسانی گذشته‌اند یا تنها چند ثانیه اعلام کرده‌اند که پلیس هلند دست به شلیک هوایی زده است.

سه: پیش از این هم در هلند اعتراضات بر سر چگونگی برخورد دولت با بیماری کرونا به وجود آمده بود. مردم این کشور به دلیل کمبود تخت‌های آی سی یو، با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بودند و همین امر هلندی‌ها را در بحبوحه همه‌گیری خشمگین می‌کرد.

چهار: تصاویر منتشر شده از اعتراضات در هلند نشان می‌دهد که خشونت‌ها دو طرفه بوده است. تعداد زیادی دوچرخه در کشوری که به کشور دوچرخه سوارها معروف است آتش زده شده. در هلند دولت با دو مشکل روبه‌روست. تعداد مبتلایان در هر روز بالا رفته و حتی به بیست و پنج هزار نفر هم رسیده است.

واکسیناسیون به پوسته سختش رسیده و بسیاری از مردم دیگر حاضر به زدن واکسن نیستند و در عین حال آنهایی که واکسن زده‌اند دیگر نمی‌خواهند محدودیت‌های شدید دولت‌های اروپایی را بابت کرونا تحمل کنند. در این میان راه حل میانه‌ای هنوز پیش‌بینی نشده است و به همین دلیل انتظار می‌رود نه تنها هلند که بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی در روزهای پیش رو با این معضل روبه‌رو شوند. معترضان به ویژه در آلمان از شرایط به شدت ناراضی هستند.

پنج: در هلند شهر لاهه هم از شنبه شب به اعتراضات پیوسته است. لاهه یکی از آرام‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین شهرهای اروپایی است اما کلافگی شهروندان از وضعیت کرونایی حتی به آنجا هم سرایت کرده است.

هلند هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی این روزها در فکر قرنطینه دوباره شهرهاست و نگران فرا رسیدن تعطیلات کریسمس است. انتظار می‌رود که افزایش سفرها اوضاع کرونا را بدتر کند. آمار بالای ابتلا و مرگ و میر در هلند، آلمان و فرانسه و ایتالیا نگران کننده است. دولت‌ها هرچند تلاش کرده‌اند که با ایجاد گذرنامه سلامت و محدود کردن کسانی که از زدن واکسن امتناع می‌کنند، اوضاع را کنترل کنند اما به نظر نمی‌رسد که کسانی که تاکنون خود را در برابر همه‌گیری ایمن نکرده‌اند، از این پس هم تن به واکسن زدن بدهند.

شش: اما بازار شایعات در بین ضد واکسن‌ها در هلند هم حسابی داغ است. دو شایعه بیش از همه اعتراضات را تحت شعاع قرار داده. آنها معتقدند که دولت با استفاده از ماشین‌های آب پاشی که به خیابان‌ها آورده، بر سر معترضان واکسن می‌ریزد و به همین دلیل تعدادی از آنها چتر را با خود می‌برند. برخی دیگر هم می‌گویند مامورها کمین کرده‌اند تا از راه‌های فاضلاب شهری با آمپول به شما واکسن بزنند و به همین خاطر برخی چکمه‌های بلندی به پا می‌کنند.

کدخبر: ۴۲۶۷۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر