کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۱۲۱
تاریخ خبر:

محدودیت‌هایی ‌که ‌کرونا برای آلمانی‌ها ایجاد‌ کرد

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا، مسئولین دولتی در آلمان تصمیم‌های مختلفی را برای کنترل این ویروس اتخاذ کرده‌اند. در دوره قبلی قرنطینه سراسری در فروردین ماه، ابتدا تمامی کسب و کارها تعطیل شدند. در آن زمان، تنها مشاغل ضروری که به بهداشت و سلامت و تامین مواد غذایی مرتبط بودند اجازه فعالیت داشتند.

اما حال با شروع موج دوم کرونا در کشور آلمان که از نظر تعداد مبتلایان از دوره اول به طرز چشمگیری بیشتر است، دولت سختگیری کمتری به خرج داده و تنها به محدود کردن فعالیت مکان‌های تفریحی و ورزشی بسنده کرده. در حال حاضر باشگاه‌های ورزشی، سینماها و اماکن تفریحی به‌طور کلی تعطیل شده‌اند.

رستوران‌ها هم اجازه پذیرش مشتری در محل را ندارند و تنها امکان فروش به بیرون از رستوران برای آن‌ها میسر است. از طرف دیگر، همه رستوران‌ها موظف هستند که ساعت کار خود را کم کنند. اما این کاهش ساعت کار که در ایران هم اجرا شد، در آلمان از چندماه پیش و با فلسفه کاهش تجمع مردم ایجاد شد. ایده اصلی این بود که افراد بعد از ساعات کار، به تفریح مشغول می‌شوند و طی این تجمیع برای تفریح می‌توانند ویروس را به هم انتقال دهند.

با توجه به فشارهای اقتصادی زیادی که تعطیلی اجباری کسب و کارها به دولت آلمان وارد کرد، تعطیلی مجدد مشاغل برای دولت در اولویت آخر قرار گرفته و ترجیح می‌دهند در درجه اول با کاهش تفریح‌های دسته جمعی از شیوع ویروس جلوگیری کنند. مدارس و مهدکودک‌ها هم که بعد از حدود شش ماه تعطیلی، تازه سه ماه پیش آغاز به کار کردند، کماکان به فعالیت ادامه می‌دهند و محصلین موظف به استفاده از ماسک در کل روز در کلاس هستند.

البته چند مدرسه هم به دلیل ابتلای ناگهانی چند دانش‌آموزشان، با تصمیم مدیران شهر تعطیل شدند. کلاس‌های دانشگاهی آلمان هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به شیوه آنلاین برگزار می‌شوند و هنوز دانشگاه‌ها مجوز برگزاری کلاس به صورت حضوری را دریافت نکرده‌اند. اما نکته قابل تامل در مورد شرایط کنونی آلمان، تجهیزات این کشور برای مبارزه با این بیماریست.

کشور آلمان در اروپا از نظر تعداد تخت در بخش مراقبت‌های ویژه رکورددار است، طوری‌که در دوره قبلی که کشورهای ایتالیا و اسپانیا با کمبود تخت مواجه شده بودند، آلمان تعدادی از بیماران این کشورها را هم پذیرش و بستری کرد. در دوره فعلی هم تعداد مبتلایان روزانه در آلمان تقریبا مشابه ایران است، اما تعداد کشته شدگان به شکل چشم‌گیری کمتر بوده که دلیل اصلی را می‌توان وجود تجهیزات و فضای کافی بیمارستانی دانست.

در طی همین مدت، دولت برای مشاغل بزرگ امکانی را فراهم کرده که با توجه به کاهش فروش بتوانند تعدادی از کارمندانشان را به مرخصی اجباری بفرستند و دولت بیمه حقوق کارمندان را پرداخت نماید. این امکان هزینه‌های شرکت‌های بزرگ را بسیار کاهش داده که این امر کاهش فروش آن‌را جبران می‌کند. شاید برایتان جالب باشد در شرایطی که کادر پزشکی و پرستاری در ایران در تمام این مدت تحت فشار بوده‌اند، تعدادی از بیمارستان‌های آلمان برای کاهش هزینه‌ها و به دلیل خالی بودن خیلی از بخش‌ها، تعدادی از پرستاران را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند!

مسابقات ورزشی هم در آلمان کماکان در حال پیگیری هستند و هنوز خبری از تعطیلی مجدد آن‌ها نیست، و در همین شرایط هم برخی از شهرها اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی با تعداد محدودی از تماشاگران کرده‌اند. برای مثال بازی‌های فوتبال در لیگ دو بوندس‌لیگا در برخی از شهرها با حضور هزار یا ۵ هزار تماشاگر برگزار شدند.

در فضای آزاد و خیابان‌های آلمان استفاده از ماسک اجباری نیست، به‌غیر از تنها چند خیابان پرتردد هر شهر که از این قاعده مستثنا هستند و عابرین باید با ماسک در آن‌ها تردد کنند. اما هر مکان مسقفی قانون استفاده اجباری از ماسک را شامل می‌شود. مراکز خرید، ادارات دولتی، بانک‌ها، خودرو با چند سرنشین، وسایل حمل و نقل عمومی و همه مکان‌های سربسته شامل قانون ماسک اجباری خواهند بود و کسانی که از این قانون سرپیچی کنند جریمه مالی می‌شوند.

همچنین دولت تنها به دو خانواده که جمعیت‌شان مجموعا تا ۱۰ نفر باشد اجازه تجمع در منزل را داده و از شهروندان خواسته موارد تخلف از این قانون در مورد همسایگانشان را به پلیس گزارش دهند. همه این قوانین در زمان‌های مختلف وضع شده و نتایج مختلفی داشته، اما اصلی‌ترین توصیه‌هایی که از روز اول وجود داشته و بدون تغییر باقی مانده، توصیه دولت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک و نیم متری از سایرین بوده.

این دو توصیه که تقریبا به قانون هم تبدیل شده، اصلی‌ترین شعار مسئولین در مبارزه با شیوع ویروس کروناست. از شما هم که این مطلب را تا پایان مطالعه کردید می‌خواهیم که با رعایت همین دو اصل، تا حدود زیادی از خودتان و اطرافیانتان در برابر این ویروس محافظت کنید.

کدخبر: ۳۶۰۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر