کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۱۱۷
تاریخ خبر:

محبوب‌ترین پیکاپ‌های بازار ایران برای گل‌بازی

روزنامه هفت صبح |‌ بر‌خلاف برخی از بازارهای بین‌المللی همچون ایالات متحده که در آن پیکاپ‌ها جزو سگمنت‌های پرفروش‌اند و شاخ‌های‌شان مانند فورد سری اف و دوج رم در تیپ‌های گوناگون خریداران بسیاری دارند، در ایران شمار انگشت‌شماری از پیکاپ‌ها حضور دارند و چندان خبری از تنوع انتخاب نیست‌ اما برای کسانی که عاشق سفر به کوه و دشت و صحرا و بیابان هستند یک پیکاپ سرحال و قدرتمند مثل جواهری ارزشمند است که حتی از سدان‌های لوکس پرآپشن نیز بهتر هستند‌ اما این روزها در بازار کدام پیکاپ‌ها مطرح‌ترند؟

*‌ یک: ۵۱۰ میلیون / ریچ - مدل ۱۳۹۹
وقتی پارس‌خودرو خواست پیکاپی جایگزین برای نیسان افسانه‌ای پیدا کند، به سراغ نمونه چینی آن رفت که دستپخت دانگ‌فنگ است. ریچ خطوط کلی طراحی ساده و کاربردی نیسان را با تغییراتی جزئی در جلو و تغییر چراغ عقب حفظ کرده است. این شاخصه در کابین نیز وجود دارد و خبری از طیف وسیعی از آپشن‌ها نیست. در ریچ می‌توانید از پروژکتور، رکاب جانبی، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین)، ترمز ABS، شیشه‌های برقی جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و آینه جانبی باقابلیت تنظیم الکتریکی سراغ بگیرید. ریچ با شاسی نردبانی و فنربندی سفت و محکم ‌ برای چرخ‌های عقب شناخته می‌شود. از معایب آن می‌توان به کیفیت مونتاژ ضعیف و مصرف سوخت بالا اشاره کرد. همچنین فرمان‌های آن به خوبی نیسان تنظیم نشده‌اند و ترمزهایش کارآمدی چندانی ندارند.

* دو: ۴۹۰ میلیون / فوتون تونلند - مدل ۱۳۹۷
تونلند نسبت به ظاهر ساده دیگر پیکاپ‌های حاضر در ایران از طراحی عضلانی‌تر و جدیدتری بهره می‌برد‌ اما با عرضه محدود ایران‌خودرو این برگ برنده از دست رفت و امروزه فوتون تونلند نسبت به کاپرا یا ریچ حضور کمرنگ‌تری در بازار دارد. نمای عقب تونلند شباهت بسیاری به تویوتا هایلوکس دارد. زیر کاپوت تونلند‌ یکی از این سه پیشرانه قرار گرفته است: ۲٫۸ لیتری تولید شرکت معروف کامینز، ۲٫۴ لیتری یورو ۴ مشترک با آمیکو آسنا و ۲٫۴ لیتری یورو ۵ مشترک با فوتون ساوانا. گزینه آخر بهترین پیشرانه برای این خودرو است که هم کابین جدید و به‌روزتری دارد، هم به آپشن‌های بیشتری مجهز شده است و هم اینکه موتور توربوشارژ کاملاً جدیدی روی آن نصب شده بود. محور محرک تونلند از نوع دو دیفرانسیل سه حالته با محدودکننده لغزش (LSD) است که عملکرد مناسبی در آفرودسواری‌ها از خود نشان داده است.

* سه: ۴۴۵ میلیون / وانت کاپرا دوکابین - مدل ۱۳۹۸
کاپرا در طول ۱۰ سالی که در ایران عرضه می‌شود، کم‌کم حق آب و گل پیدا کرده ‌ و این روزها دیگر خبری از آن وانت تازه‌وارد چینی گروه بهمن نیست. با این حال کاپرا پیکاپی نبوده و نیست که بتوان آن را از روی کارایی‌اش دوست داشت. تا قبل از ورود پیکاپ‌های جدید این خودرو به مدت پنج سال تنها پیکاپ نوی بازار بود. از معدود نقاط قوت آن می‌توان به دوام بالای موتور اشاره کرد. زیر کاپوت کاپرا پیشرانه‌ای قرار دارد که ادعا می‌شود ساخت میتسوبیشی ژاپن است. به‌رغم قدیمی ‌بودن طراحی این موتور و قدرت پایینش تاکنون مشکلی حاد از آن گزارش نشده است. با این حال، کابین خودرو تنگ و صندلی‌های کاپرا ناراحت هستند. اگر کاپرا می‌خرید باید حتماً آن را آچارکشی کنید وگرنه سروصدای کابین غیرقابل ‌تحمل خواهد بود.

* چهار: ۷۰۰ میلیون / آمیکو آسنا - مدل ۱۳۹۸
این پیکاپ فول‌ساز یک سر و گردن از بقیه اعضای لیست بالاتر است. ظاهر تهاجمی آسنا به دلیل آن است که محل قرارگیری دستگیره محفظه بار، حالت طراحی سپر عقب، طرح چراغ‌ها، همه و همه الهام گرفته ‌شده از فورد اف ۱۵۰ بوده است. فضای داخلی آسنا نسبت به طراحی داخلی سایر پیکاپ‌های آفرود موجود در کشور زیبا و لوکس به نظر می‌رسد و همچنین از متریال نسبتا باکیفیتی نیز در ساخت آن استفاده ‌شده است. صندلی‌ها، غربیلک فرمان، رویه در‌‌ها و گردگیر دسته‌دنده از رویه چرم برخوردارند. یکی از نقاط قوت بخش فنی این خودرو، سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل است. گیربکس فرانسوی این خودرو امکان انتخاب حالت رانندگی بین حالت‌های دوچرخ سبک، چهارچرخ نیمه‌سنگین و چهارچرخ سنگین را فراهم می‌آورد. ترمزهای جلویی این خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده و چهار پیستون است که از میان خودروهای موجود در ایران تنها سدان‌های لوکس به آن مجهزند.

* پنج: ۴۴۰ میلیون / گریت‌وال وینگل ۵ - مدل ۱۳۹۷
وینگل پیکاپی است که در سرعت‌های بالا نیز شما را همراهی خواهد کرد! این ویژگی که اهالی آفرود به آن گازخور بودن موتور می‌گویند، مورد تایید بسیاری از مالکان وینگل ۵ است. هر چه نباشد با خودرویی مواجهیم که جزو اولین چینی‌هایی است که توانسته به بازار انگلستان راه یابد. شاسی طبقاتی این خودرو نسبت به تونلند کیفیت بالاتری دارد و کابینش نیز جادارتر از کاپرا و ریچ است. با این حال سیستم تعلیق این خودرو در حالت استاندارد به درد مسیرهای ناهموار نمی‌خورد و آفرودسوارانی که وینگل دارند معمولاً تغییراتی در آن اعمال کرده‌اند. صندلی‌های خشک و ترمزهای نامطمئن از معایب وینگل ۵ هستند. کیفیت مونتاژ پایین هم باعث شده است صدای موتور به شدت به داخل کابین نفوذ کند. خدمات پس از فروش گریت‌وال نسبت به سایپا و ایران‌خودرو بسیار ضعیف است و هنگام خرید وینگل ۵ باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید.

* شش: ۱٫۵ میلیارد تومان / تویوتا هایلوکس دوکابین - مدل ۲۰۱۶
هایلوکس بهترین پیکاپ بازار ایران است اما با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر کمتر کسی جرات می‌کند با این خودروی ۱٫۵ میلیاردی به دشت و صحرا بزند. اما اگر آنقدر دل و جرات دارید و از خش افتادن بر ماشین خود نمی‌ترسید هایلوکس انتخابی درخشان است. هایلوکس ۲۰۱۶ از زبان طراحی جدید تویوتا با نام شارپ بهره گرفته و روی شاسی جدید تویوتا تاکوما طراحی‌ شده است که منجر به ابهت بیشتر آن و فاصله گرفتن از طراحی محافظه‌کارانه نسل قبل شده است. کابین این خودرو نیز بسیار مدرن و زیبا طراحی شده است. یکی از مزیت‌های این وانت‌‌بار ژاپنی استفاده از شاسی هیدرولیک و پویای آن است که عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود در مسیر‌های ناهموار و خارج جاده‌‌ای نشان می‌‌دهد اما ترمزهای کاسه‌‌ای عقب برای یک تویوتا با این قیمت نقطه ضعفی بزرگ است.

* هفت: ۶۰۵ میلیون / نیسان پیکاپ دوکابین - مدل ۱۳۹۲
با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم پیشکسوت کلاس وانت پیکاپ‌ها در ایران نیسان پیکاپ معروف پارس‌خودرو است. مدل‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ پیکاپ فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کردند که منجر به بهبود نمای آن و فاصله ‌گرفتن از طراحی تکراری پیکاپ شد. کابین پیکاپ نسبت به مدل‌های روز جاداتر است اما کیفیت ادوات به کاررفته در آن به شدت پایین است و در صورت خرید بعید است که گذرتان به بازار لوازم یدکی نیفتد یا سری به تعمیرگاه محل‌تان نزنید. به‌رغم داشتن زیربندی مناسب، فنربندی خشک به همراه کمک‌های ضعیف باعث می‌شود که نتوانید لذت سواری آرامی را با پیکاپ تجربه کنید. پیکاپ از دنده کمکی بهره می‌برد که به بهبود عملکرد آن می‌انجامد. اگر قدرت پیشرانه برای‌تان فاکتور مهمی است باید به سراغ پیکاپ‌های قدیمی ۱۵۰ اسبی بروید که از گشتاوری ۲۰۸ نیوتن‌متری بهره می‌برند.

* هشت: ۷۴۰ میلیون / کی‌ام‌سی T8 - مدل ۱۳۹۹
تازه‌ترین محصول کلاس پیکاپ در ایران محصول شرکت چینی جک است که شاسی‌بلند S5 آن فروش بالایی را در کشور تجربه کرد. چیزی که T8 را از دیگر خودروهای این کلاس، البته به جز آسنا و هایلوکس، متمایز می‌کند، مجهز بودن آن به طیف وسیعی از آپشن‌ها همچون کنترل پایداری یا ESC، پایش باد لاستیک‌ها، هشدار خروج از خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ‌های جلو زنون، دیلایت LED، گرمکن شیشه عقب و کروز کنترل است. همچنین سیستم ضرایب کمکی در این خودرو به وسیله چرخاندن اهرم مربوطه به صورت الکترونیکی درگیر شده تا بتواند در شرایط بحرانی راننده را یاری نموده و خودرو را از هر مسیری با سربلندی عبور دهد. علاوه بر این، نسبت ۴٫۱:۱ دیفرانسیل عقب این خودرو انعطاف‌پذیری قابل قبولی را برای پیمایش در انواع مسیرها و شرایط و همچنین حمل بار و یدک، فراهم آورده است.

کدخبر: ۳۷۲۱۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر