کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۳۹۳
تاریخ خبر:

مجریانی که مجوز اجرا در پلتفرم به آنها داده نشد

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | یک قانون در تلویزیون وجود دارد و این‌که مجریان فقط اجازه اجرا در یک شبکه دارند. گاه این قانون نقض می‌شود اما حکم کلی همین است که گفته شد.حالا این قاعده برای اجرا در پلتفرم هم اجرایی شده است. نمونه تازه آن احسان علیخانی است که قرار بوده خودش مجری برنامه جوکر باشد.

احتمالا بپرسید پس چرا علی ضیا مشمول این قانون نیست و در اینستاگرام برنامه دارد. او مدتی از آنتن تلویزیون دور است و «ظاهرا» ممنوع‌الکار شده. رضا رشیدپور هم در شرایطی مشابه برنامه «دید در شب» را در فضای وب اجرا کرد. منصور ضابطیان نیز زمانی خارج از تلویزیون برنامه داشت که از این رسانه بیرون آمده بود.

‌احسان علیخانی
همانطور که اطلاع دارید، جوکر تازه‌ترین فعالیت احسان علیخانی است. او کارگردانی این مسابقه را برعهده دارد و سیامک انصاری برنامه را اجرا می‌کند. علیخانی به‌تازگی مصاحبه‌ای با تی وی پلاس انجام داده و از انگیزه‌های خود برای ساخت این برنامه گفته است. در بخشی از گفت‌وگو اشاره کرده که اجازه اجرای جوکر توسط او صادر نشده:«خیلی‌ها مخالف بودند که من و گروهم جوکر را کار کنیم. خیلی از رفقایم می‌گفتند کار زمین می‌خورد و حتی یک جاهایی به خود من برای میزبان به جای سیامک انصاری فکر می‌کردیم.

اما مشکلاتی پیش آمد که نشد یا اجازه‌اش صادر نشد. اما راضی‌ام چون سیامک انصاری خیلی به اندازه و حرفه‌ای و بلد و این کاره است.» علیخانی فعل مجهول به کار برده اما رسانه‌ها مرجع ندادن اجازه به او را صداوسیما تعبیر کرده‌اند. تعبیری که چندان دور از ذهن نیست. پیش‌تر مسئولان تلویزیون درباره برندهای خود مثل کلاه قرمزی رسما اعلام کرده بودند که مجوز ساخت آن در شبکه خانگی را نمی‌دهند. حالا این نگاه به مجریان هم تسری یافته است.

مهران مدیری
کمی به عقب برویم؛ به شهریور سال ۹۸ . خبر ساخت برنامه شب‌نشینی با اجرای مهران مدیری برای یک پلتفرم رسانه‌ای شده بود. حتی تصاویر مهمان اول و دکور برنامه به رسانه‌ها راه یافت. با این حال در آستانه انتشار خبر آمد که برنامه با شکایت صداوسیما فعلا به حالت تعلیق در آمده است.

تهیه‌کننده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:«باتوجه به ایام محرم، برنامه شب‌نشینی فعلا ضبط نمی‌شود ولی تا به حال صحبتی برای توقف برنامه مطرح نشده است.» زمان گذشت اما خبری از شب‌نشینی نشد و مدیری هم سراغ فصل جدید دورهمی رفت. بخشی از مخالفت برای ساخت شب‌نشینی به شباهت ساختار آن به دورهمی برمی‌گردد اما این همه دلیل نیست. تلویزیون نمی‌خواست مجری محبوبی چون مدیری را از دست بدهد.

عادل فردوسی‌پور
سال پیش عادل فردوسی‌پور تصمیم داشت برنامه نود و نه را در فضای وب اجرا کند. خبرها حکایت از انتشار قریب‌الوقع برنامه می‌داد اما در لحظه آخر چنین اتفاقی رخ نداد. بخشی از اتفاق به فرامتن فردوسی‌پور برمی‌گردد اما این گزاره هم درباره عادل صدق می‌کند: تلویزیون نمی‌خواهد شاهد یک رقیب بیرونی آن هم توسط همکار خودش باشد. شاید مدیریت جدید تلویزیون این‌بار با فردوسی‌پور همراه شود و مجوز برنامه جدید او را بدهد. شاید هم شاهد حضور او در تلویزیون در قامت مجری و گزارشگر باشیم.

رامبد جوان
خندوانه در پیش تولید بود که کرونا معادلات را به هم زد. رامبد جوان در روزهای دوری از خندوانه یک برنامه به نام خونه بازی آماده و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. این برنامه چهل دقیقه‌ای چندان با استقبال مواجه نشد و پس از مدتی عمر آن سر آمد. گفته می‌شود به دلیل شرایط کرونا،مسئولان تلویزیون مخالفتی با برنامه اینستاگرامی جوان نداشتند اما در ادامه از او خواستند به فکر خندوانه باشد. تلویزیون حالا سفت و سخت‌تر از پیش مراقب این برنامه و مجری آن است.

سید حسین حسینی
سختگیری درباره مجریان دیگر هم وجود دارد. نمونه‌اش سید حسین حسینی که سال ۹۸ یکی از مجریان پرکار تلویزیون بود. او علاوه بر سلام صبح بخیر شبکه سه، اجرای دو برنامه دیگر این شبکه را برعهده داشت. مدتی بعد پیشنهاد یک برنامه اینترنتی را پذیرفت و از تلویزیون حذف شد. این نشان از حساسیت سیما درباره مجریان خود دارد.

مورد استثنا: علیمردانی
در این میان شرایط برای محمدرضا علیمردانی متفاوت است. نام او در چند سال اخیر با برنامه چهل تیکه شبکه نسیم گره خورده. علیمردانی همزمان پیشنهاد اجرای شب‌های مافیا برای فیلیمو را پذیرفت. او در فصل جدید شب‌های مافیا جای خود را به کامبیز دیرباز داده است که خودش گفته ربطی به قانون تلویزیون ندارد. حالا هم با فصل جدید چهل تیکه با شبکه نسیم همکاری می‌کند.

کدخبر: ۴۳۴۳۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر