کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۵۵۹
تاریخ خبر:

مباحثه ‌استراتژیک امیرعبداللهیان و باقری‌کنی ‌

روزنامه هفت صبح| اتفاق عجیبی بود. علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه که خیلی در توییتر فعالیت ندارد و از زمستان سال ۱۳۹۹ تا روز پنج شنبه، فقط ۱۲۸ توییت داشت؛ ناگهان تصمیم گرفت از حوالی ساعت ۳ بعدازظهر روز پنجشنبه تا نیم ساعت بعد از آن، ۱۴ توییت به دو زبان فارسی و انگلیسی داشته باشد و نظر خود درباره سیاست خارجی را بگوید.

توییت‌های باقری چه بود؟
یک: ایرانی که توانست «کارزار فشار حداکثری» آمریکا را به شکست بکشاند، اجازه نخواهد داد صهیونیست‌ها با «بازی شانتاژ حداکثری» ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را مشروعیت بخشد.

دو: ‏ما هرگز از گنجینه سیاست خارجی برای موفقیت دیپلماسی هزینه نخواهیم کرد، بلکه خود را فدای تحقق اهداف سیاست خارجی می‌کنیم.

سه: ‏«اقناع ملی»، «وفاق ملی» و «هم‌افزایی ملی» حول موضوعات اصلی سیاست خارجی، به ترتیب سه گام لازم برای تضمین «موفقیت سیاست خارجی» و «شتاب‌بخشی به حرکت قطار دیپلماسی» است.

چهار: «هوشمندی راهبردی»، «جسارت تصمیم‌گیری» و «قدرت اقدام» جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی الگوی موفق دیپلماسی ایرانی را به نمایش گذاشت.

پنج: گوش شنوای ما سربازان میدان دیپلماسی پذیرای همه «نقدهای سازنده» و سینه فراخ ما پذیرای همه «نقدهای گزنده» است.

شش: «تنوع در تعاملات و طرف‌های تجاری»، «پایداری روابط اقتصادی» و «ابزارسازی از مناسبات اقتصادی»، عناصر اصلی دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی است.

هفت: خسارت «شعورزدایی از سیاست خارجی» کمتر از آسیب «شعارزدگی در سیاست خارجی» نیست.
باقری این توییت‌ها را به دو زبان فارسی و انگلیسی در توییتر آورده بود.

‌دو فرضیه
ادبیات باقری در این توییت‌ها با توجه به شخصیت او قابل فهم بود ولی منظور او نامشخص. از این رو، دو فرضیه در اینجا مطرح شد. یکی اینکه باقری با این توییت‌ها قصد دارد برای اعلام خبر شکست توافق هسته‌ای (که او مسئول مذاکره برای او بوده) زمینه‌سازی کند و دیگری اینکه باقری رویکرد عدم مذاکره دارد و امیرعبداللهیان، به عنوان وزیر خارجه حامی مذاکره است و اختلاف به توییتر کشیده شده است.

‌تایید تلویحی فرضیه دوم
کمی بعد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی درباره مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد. به قانون مجلس (قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها) پایبندیم. مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم. تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

به این ترتیب وزیر خارجه گمانه اول را رد کرده و برای گمانه دوم باید منتظر روزهای بعد باشیم ولی این دومین نشانه از اختلاف بین باند جلیلی در سیاست خارجی با باند اصولگرایانی است که اگرچه با روحانی فرق دارند ولی نمی‌خواهند رویکردی مثل جلیلی را هم داشته باشند.

کدخبر: ۴۶۲۵۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر