کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۸۳۱
تاریخ خبر:

ماه رمضان امسال چقدر خرج دارد؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | رمضان امسال یک خانواده چهار نفره باید به‌طور متوسط روزی حدود ۴۳هزار تومان برای وعده‌های افطار، شام و سحری هزینه کند. رسیدن به این عدد ساده است؛ آخرین اطلاعات از میزان مصرف محصولات خوراکی در هر خانواده ایران نشان می‌دهد برای کل ماه مبارک رمضان هر خانواده حدود ۹کیلوگرم برنج، سه کیلوگرم گوشت، هشت کیلوگرم مرغ، سه بطری روغن و سه کیلوگرم تخم‌مرغ مصرف می‌کند.

ما همچنین در این گزارش هزینه‌های آش و حلیم، زولبیا و بامیه، چای، قند، شکر، نان، پنیر، سبزی خوردن و… را در نظر گرفته‌ایم و در نهایت مجموع هزینه‌ها را برای یک خانواده چهار نفره محاسبه کرده‌ایم چون آمارهای جمعیت نشان می‌دهد خانوار‌های ایرانی چهار نفره بیشترین فراوانی را دارند. توجه داشته باشید که رقم به دست آمده تا حدودی دست بالا محاسبه شده و احتمالا هزینه‌های بعضی خانواده‌ها کمتر باشد.

در این روزها اگر نمی‌خواهید از خانه خارج شوید، می‌توانید روی کمک فروشگاه‌های آنلاین حساب باز کنید. به خصوص که اخیرا چند فروشگاه پویش از خانه بخریم راه انداخته‌اند. آنها محصولاتشان را در سایت bahar99.ir عرضه می‌کنند که اخیرا راه‌اندازی شده و هنوز تنوع محصولات آن چندان بالا نیست اما در ادامه احتمالا بتوان روی آن حساب باز کرد.

*** هزینه‌ شام و سحری؛ هر وعده ۲۳هزار تومان
اگر بخواهیم ببینیم یک خانواده چهار نفره برای شام و سحری در ماه رمضان چقدر هزینه می‌کند، احتمالا اعداد و ارقام سرانه مصرف مواد غذایی بتواند کمکمان کند. برای مثال هر خانواده در ماه حدود ۹کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. نگاهی به قیمت‌های بازار نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج ایرانی تقریبا ۲۸ تا ۳۰هزار تومان قیمت دارد و این یعنی هزینه خرید برنج برای یک ماه رقمی حدود ۲۷۰هزار تومان خواهد بود. البته اگر خانواده‌ای برنج خارجی استفاده کند، هزینه هر کیلوگرم آن هشت هزار تومان و در مجموع مصرف یک ماه، ۷۲هزار تومان خواهد بود.

قیمت گوشت گوسفندی این روزها در بازار حدود ۱۰۰هزار تومان است و گوشت گوساله ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. هر خانواده در ماه حدود سه کیلوگرم گوشت مصرف می‌کند و اگر قیمت گوشت را ۹۰هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه یک ماه خرید گوشت برای خانواده ۲۷۰هزار تومان محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت گوشت منجمد تنظیم بازاری تقریبا کیلویی ۴۰هزار تومان است.

مصرف مرغ ماهانه یک خانواده تقریبا هشت کیلوگرم است. این روزها قیمت مرغ کاهش نسبی پیدا کرده و حتی بعضا پایین‌تر از نرخ مصوب فروخته می‌شود. با این وجود اگر همان نرخ مصوب ۱۲هزار و ۹۰۰تومانی را برای هر کیلوگرم مرغ در نظر بگیریم، هزینه یک ماه خانواده چهار نفره برای خرید مرغ، حدود ۱۰۰هزار تومان خواهد بود.

یک خانواده چهار نفره در ماه تقریبا سه بطری متوسط روغن مصرف می‌کند. قیمت بطری‌های ۹۰۰میلی‌لیتری روغن در بازار عموما هفت هزار و ۲۰۰تومان است. با این حساب می‌توان گفت هزینه خرید روغن برای مصرف خانواده در ماه رمضان تقریبا ۲۲هزار تومان خواهد بود.یک خانواده ایرانی در ماه سه کیلوگرم تخم مرغ مصرف می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت یک شانه تخم مرغ در یک خانواده چهار نفره، برای ۲۰روز کافی است.

از آنجا که شانه تخم مرغ در بازار حدود ۲۲هزار تومان است، این یعنی هزینه خرید تخم مرغ در ماه رمضان ۳۳هزار تومان خواهد بود. اگر این هزینه‌ها را به عنوان کالاهای اساسی خوراکی با هم جمع کنیم، می‌بینیم یک خانواده چهار نفره در ماه حدود ۷۰۰هزار تومان خواهد بود. با این حساب هر وعده شام و سحری خانواده حدود ۲۳هزار تومان هزینه دارد.

*** هزینه‌ افطار؛ هر وعده ۲۰هزار تومان
یک وعده افطاری برای خانواده چهار نفره تقریبا ۲۰ تومان هزینه دارد. بیایید از آش و حلیم شروع کنیم. آش‌فروشی‌ها ماه رمضان امسال هر کیلو حلیم و آش شله‌‌قلمکار را ۲۵هزار تومان می‌فروشند و آش رشته کیلویی ۲۰هزار تومان است. بقیه منو آنها مثل عدسی، لوبیا، سوپ و … بین ۱۵ تا ۱۷هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

عموما اغذیه‌فروشی‌ها قیمت هر کدام از غذاهایشان را تقریبا دو برابر مواد به کار رفته برای پخت آنها در نظر می‌گیرند که مبلغ اضافه آن خرج مغازه و حقوق کارکنان می‌شود. با این حساب اگر بخواهید خودتان در خانه آش بپزید، تقریبا هر کیلوگرم آش که برای یک وعده خانواده چهار نفره کافی است، حدود ۱۰هزار تا ۱۲هزار تومان خرج خواهد داشت و این هزینه در ماه به ۳۰۰ تا ۳۶۰هزار تومان می‌رسد.

اگر اهل زولبیا بامیه باشید، احتمالا یک جعبه دو کیلویی برای ماه رمضان کافی باشد. قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در قنادی‌ها ۲۸هزار تومان است و این یعنی خرج زولبیا بامیه در مجموع ۵۶هزار تومان خواهد بود. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند خودشان دست به کار شوند و بامیه خانگی درست کنند. اگر بخواهید سختی پخت زولبیا و بامیه خانگی را به جان بخرید، نهایت هزینه‌های آن خرج روغن، تخم مرغ و آرد می‌شود و چندان خرجی برایتان نخواهد داشت.

یک خانواده چهار نفره در ماه رمضان احتمالا دو بسته ۷۰۰گرمی خرما مصرف می‌کند. قیمت هر بسته خرما مضافتی در بازار حدود ۱۷هزار تومان است و می‌تواند در ماه ۳۴هزار تومان برایتان خرج داشته باشد. توجه داشته باشید که قیمت دیگر انواع خرما بالاتر است. مثلا خرما کبکاب کیلویی ۳۰هزار تومان است.
اگر سبزی خوردن بسته‌بندی شده بخرید، خرجتان خیلی بالا می‌رود چراکه هر بسته ۲۰۰گرمی سبزی‌خوردن در فروشگاه‌ها حدود شش هزار تومان است.

سبزی‌فروشی‌ها هر کیلوگرم سبزی خوردن را با قیمتی حدود پنج تا هفت هزار تومان بسته به تازه بودن آن می‌فروشند. البته باید توجه داشته باشید که سبزی‌های بسته‌بندی شده نیازی به پاک کردن و … ندارند. یک خانواده چهارنفره در ماه رمضان حدود چهار کیلوگرم سبزی‌خوردن مصرف می‌کند و این یعنی هزینه خرید سبزی در این ماه تقریبا ۲۸هزار تومان خواهد بود.

میزان مصرف چای در یک خانواده ماهانه ۲۵۰گرم است. هر بسته ۵۰۰گرمی چای خارجی در بازار با قیمتی حدود ۶۰ تا ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود. این یعنی برای ماه رمضان تقریبا باید ۱۶هزار تومان چای بخریم. احتمالا در ماه رمضان باید ۱٫۲کیلو قند بخریم. قند شکسته در بسته‌های ۷۰۰گرمی عموما ۹هزار تومان قیمت دارد. این یعنی هزینه خرید قند برای ماه رمضان ۱۶هزار تومان محاسبه می‌‌شود. شکر در بازار کیلویی شش تا هفت هزار تومان است و یک کیلوگرم شکر برای دو ماه کافی به‌نظر می‌رسد. با این حساب هزینه‌های خرید شکر برای ماه رمضان چندان زیاد نخواهد بود و نهایتا چهار هزار تومان برایمان خرج خواهد داشت.

یک خانواده چهار نفره در ماه رمضان دو کیلوگرم یعنی چهار قالب پنیر مصرف می‌کند. هر قالب ۵۰۰گرمی در بازار تقریبا ۱۱هزار تومان است و مجموع هزینه آن به ۴۴هزار تومان می‌رسد. سفره افطاری برای یک خانواده چهار نفره، دو نان سنگک یا سه نان بربری لازم دارد و در مجموع حدود چهار هزار تومان در روز و ۱۲۰هزار تومان در ماه خرج خواهد داشت. اگر همه این هزینه‌ها را با هم جمع کنیم، سفره افطاری در ماه رمضان حدود ۶۰۰هزار تومان خرج دارد. اگر این رقم را به تعداد روزها تقسیم کنیم، می‌بینیم هزینه هر سفره افطاری برای یک خانواده چهار نفره تقریبا ۲۰هزار تومان است.

*** محصولات غذایی را غیرحضوری بخرید
فروشگاه‌های مواد غذایی دست به دست هم داده‌اند و یک سایت هماهنگ راه‌اندازی کرده‌اند. زمزمه‌های آغاز به کار این سایت از زمان شیوع ویروس به گوش می‌رسید. همان موقع که کمپین از خانه بخریم به راه افتاد، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و اتاق اصناف، از راه‌اندازی سامانه‌ای برای خرید غیرحضوری محصولات خوراکی خبر دادند.

سایت bahar99.ir تا حدودی نقش یک مارکت‌پلیس را بین فروشگاه‌های اینترنتی محصولات غذایی ایفا می‌کند. تا اینجای کار شش کسب و کار اینترنتی به این کمپین پیوسته‌اند. به‌روزرسان، یکی از فروشگاه‌های مواد غذایی تازه مثل گوشت و سبزی و … باسلام یکی از مارکت‌‎پلیس‌ها برای فروش محصولات خانگی و کسب‌وکارهای کوچک، ایسام مجموعه فروشگاه‌های بزرگ غیرزنجیره‌ای، سامانه اینترنتی فروشگاه شهروند، استارتاپ فروش محصولات سوپرمارکتی بیار و دیوار به عنوان سامانه برنامه‌ریزی، انتشار، نمایش و توزیع آگهی‌های تبلیغاتی، شش کسب و کار اینترنتی هستند که در حال حاضر در bahar99.ir فعالیت می‌کنند. باید توجه داشته باشید که این فروشگاه‌ها پیش از این هم فعال بودند و می‌توانید برای خرید غیرحضوری محصولات خوراکی مستقیما به سایت همین فروشگاه‌ها مراجعه کنید.

پویش از خانه بخریم تازه اول راه است. برای همین فعلا سامانه خرید غیرحضوری محصولات غذایی آنطور که باید فعالیت خود را آغاز نکرده و صرفا در قالب جشنواره فروش اینترنتی رمضان فعالیت می‌کند. در حال حاضر صرفا می‌توان برای خرید خرما، زولبیا، بامیه، آش و حلیم روی این سامانه حساب باز کرد. فعالیت آن به شکلی است که با انتخاب هر کدام از محصولات، به صفحه اصلی فروشگاه منتقل می‌شوید و می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

در این سامانه زولبیا و بامیه با قیمت کیلویی ۲۸هزار تومان یعنی همان نرخ قنادی‌ها فروخته می‌شود. تنوع محصولات آن برای خرید خرما بیشتر از بقیه گروه‌هاست. هر بسته ۷۰۰گرمی خرما مضافتی حدود ۱۷هزار تومان، خرمای کبکاب ۲۰هزار تومان، خرمای زاهدی ۱۷هزار تومان و خرمای ربی ۵۰۰گرمی هفت هزار تومان در این سامانه فروخته می‌شود.

کدخبر: ۳۲۳۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر