کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۹۲۲۷
تاریخ خبر:

ماموریت ‌حساس سلطان در تهران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | تهران، روز یکشنبه یک مهمان ویژه دارد. پس از مدتی گمانه‌زنی، دیروز اعلام شد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان یکشنبه هفته آینده، هفتم خرداد در يك سفر رسمی دو روزه به ایران می‌آید.سفر هیثم به تهران از سوی ناظران بین‌المللی به‌عنوان یک میانجی‌گر برای پرونده هسته‌ای و مشابه سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در خرداد سال 1398 به تهران ارزیابی شده است.

دیروز سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، از بزرگان اصولگرا در یادداشتی دو کد مهم درباره این سفر را به مخاطبان خود داده است:
اول اینکه سفر شخص پادشاه عمان به ایران، به‌عنوان کشوری که سال‌هاست به میانجی‌گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به‌معنای آن است که سلطان عمان به‌قدری پیام‌ها و چهارچوب‌های این سفر را مهم دیده که به‌جای سفر وزیر خارجه عمان به تهران، خود به ایران سفر می‌کند.

در واقع، اگر بنا بود صرفا یک رد‌و‌بدل ساده پیام با میانجی‌گری عمان صورت گیرد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای این کار اقدام کند و بدون تردید کانال‌های دیپلماتیک ساده‌تر دیگری نیز وجود داشت تا این مسئله انجام شود.و دوم اینکه این مسئله که این پیام‌ها دقیقا به‌دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام هستند، خود یک موضوع مهم است.

به بیان ساده‌تر آیا آنها می‌خواهند برجامِ سال 2015 را احیا کنند یا نسخه‌ای از برجام را مد‌نظر دارند که پیش‌تر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است. تردیدی نیست که غرب به خوبی از موضع هسته‌ای ایران آگاه است و می‌داند ایران با توجه به بدعهدی‌های آمریکا و اروپا در قالب نسخه اولیه توافق برجام، حاضر نیست به نسخه‌ای جدید از این توافق آن‌هم در شرایطی که هیچ تضمینی نیست دولت‌های آتی آمریکا به توافقات دولت‌شان پایبند باشند، تن بدهد. البته که عمانی‌ها نیز از این مسئله آگاه هستند.

یک کد دیگر را هم پیش از این شهلا میرگلوی بیات، کارشناس مسایل عمان در کانال خود با عنوان مطالعات عمان داده و گفته بود که سفر سلطان عمان به جلسه سنا با دولت آمریکا بستگی دارد. اگر یادتان باشد در میانه هفته گذشته جلسه‌ای میان سناتورهای منتقد دولت آمریکا و دولتی‌های آمریکا برگزار شد با موضوع پرونده هسته‌ای ایران.

پیش از آن جلسه یک منبع گفت که در مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران یک پیشرفت به‌وقوع پیوسته است ولی بعد از جلسه سناتورهای جمهوری‌خواه گفتند هیچ اطلاعات جدیدی به آن‌ها داده نشده است ولی اگر سخنان میرگلوی بیات درست باشد، دولت آمریکا در آن جلسه توانسته منتقدان خود را برای یک توافق با ایران همراه کند.

اگر یادتان باشد مذاکرات هسته‌ای در اواخر دولت احمدی‌نژاد هم به همین شکل آغاز شد. در واقع در زمستان سال 1390، به گفته رهبری «یکی از محترمین منطقه» که منظور سلطان قابوس، سلطان قبلی عمان بود با ارسال نامه‌ای به رهبری، زمینه مذاکراتی را فراهم کرد که در نهایت به برجام ختم شد ولی ظاهرا این‌بار ماجرا خیلی حساس‌تر است. این‌بار سلطان نامه نفرستاده، خودش آمده است.

کدخبر: ۵۱۹۲۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر